nope`s 2001 NBFL Sport - **SOLGT**

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dette er vel nok et eksempel på at man endrer luftstrømmen i forhold til sånn som det er konstruert for å være.
Motorrommet er laget tett (med bl.a. gummilist mellom panser og torpedovegg) slik at luftstrømmen skal ledes inn gjennom snuten,
gjennom radiatoren og ut forbi motoren bak ved clutch-huset.
Dekselet som er montert under motoren hjelper til med å lage et undertrykk bak motoren slik at luften suges inn gjennom radiatoren.

Hvis du lager et svært hull i panseret vil luftmotstanden være mindre der enn gjennom radiatoren (og evt arircon, oljekjøler, intercooler osv).
Da vil lufta gå inn gjennom panseret istedenfor gjennom radiatoren og du får mindre kjøleeffekt og større fare for varmeproblemer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by nope-mx5 »

Kolbotn wrote:haha, nei, det var jo latterlig billig egentlig, spes siden han skulle ha over 200$ for shipping av de fontleppene han pusha...
Jepp, han ble seriøst forundra selv.
Jeg klager ikke isåfall :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stehu »

Rudolf wrote:Dette er vel nok et eksempel på at man endrer luftstrømmen i forhold til sånn som det er konstruert for å være.
Motorrommet er laget tett (med bl.a. gummilist mellom panser og torpedovegg) slik at luftstrømmen skal ledes inn gjennom snuten,
gjennom radiatoren og ut forbi motoren bak ved clutch-huset.
Dekselet som er montert under motoren hjelper til med å lage et undertrykk bak motoren slik at luften suges inn gjennom radiatoren.

Hvis du lager et svært hull i panseret vil luftmotstanden være mindre der enn gjennom radiatoren (og evt arircon, oljekjøler, intercooler osv).
Da vil lufta gå inn gjennom panseret istedenfor gjennom radiatoren og du får mindre kjøleeffekt og større fare for varmeproblemer.

Erik
Dette hørtes faktisk VELDIG logisk ut O.o Mazda ingeniørene er vel ikke fullt så dumme likevel...
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by nope-mx5 »

Stehu wrote: Dette hørtes faktisk VELDIG logisk ut O.o Mazda ingeniørene er vel ikke fullt så dumme likevel...
Nåja, Scoote panser til Rx7 har faktisk en sinnsvak positiv effekt.
Gjenstår å se om det funker like bra på mx5.
Originalt er ikke alltid best, det meste kan alltid forbedres.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by arildh »

Det er ikke noe feil funksjonelt med det panseret der. Partiet midt på panseret er en lavtrykksone og vil være med på å dra ut luft fra motorrommet. Mange OEM biler av den sportslige sorten gjør dette; Elise, Div supersportsbiler, EVO, Mazda 323 GT-R. For ikke å snakke om løpsbiler.
Det blir dog mindre luft som går ut ved girkassen som nevnt men jeg tviler på at det har noe stor effekt i forhold til luften som stryker under bilen.
Cowl området forran vinduet derimot er høytrykk og vil presse luft inn i motorrommet. Det samme skjer om man tar opp vippelyktene.

Visuelt derimot...
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by Stehu »

Ja, det hadde nok vært verre om det hadde vært satt "andre veien" slik at luften hadde blitt presset inn. Jeg for min del ser egentlig ikke altfor store ulemper med dette... Kunne egentlig tenkt meg slike luft uttak på sidene bak i motorrommet som det er på Land Rover Sport!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:Partiet midt på panseret er en lavtrykksone og vil være med på å dra ut luft fra motorrommet. ......
....... Cowl området forran vinduet derimot er høytrykk og vil presse luft inn i motorrommet. Det samme skjer om man tar opp vippelyktene.
Detta har du sikkert greie på Arild !
Men da blir jeg (som vanlig) litt nyskjerrig;

Du sier at det er overtrykk foran vinduet og foran vippelyktene (og det må jo være det foran grillen også), men IKKE midt på panseret ?
Bildet viser luftinntak på siden av panseret og der er det altså undertrykk ?

Dette er vel avhengig av hvor fort man kjører, og varierer tydeligvis over fronten av bilen ?
Er det noen som har målt hvordan over/under-trykket er fordelt over bilens frontparti ?
(det bude jo være relativt enkelt å måle med en hjemmesnekkra differensialtrykkmåler, f.eks en slange med vann i ?)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by Vegard »

Kunne vært fint å sett en vind tunnel modell av NB, hvis noen sitter på det. (altså et bilde av en NB i vind tunnel
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re:

Post by Harald »

Rudolf wrote:
arildh wrote:Partiet midt på panseret er en lavtrykksone og vil være med på å dra ut luft fra motorrommet. ......
....... Cowl området forran vinduet derimot er høytrykk og vil presse luft inn i motorrommet. Det samme skjer om man tar opp vippelyktene.
Detta har du sikkert greie på Arild !
Men da blir jeg (som vanlig) litt nyskjerrig;

Du sier at det er overtrykk foran vinduet og foran vippelyktene (og det må jo være det foran grillen også), men IKKE midt på panseret ?
Bildet viser luftinntak på siden av panseret og der er det altså undertrykk ?

Dette er vel avhengig av hvor fort man kjører, og varierer tydeligvis over fronten av bilen ?
Er det noen som har målt hvordan over/under-trykket er fordelt over bilens frontparti ?
(det bude jo være relativt enkelt å måle med en hjemmesnekkra differensialtrykkmåler, f.eks en slange med vann i ?)

Erik
Åpninger i panser skal man ikke anse som luftinntak, da må man ha sånn subaru turbo scoop om det skal være noen som helst sjans, og det er også en ræva løsning.. man bruker hull i panser til å slippe varm luft UT. vanlig feiltolkning

ja, det er folk som har målt dette, finner ikke igjen dataene nå.. området foran vinduet har noe høyere trykk enn området litt lenger fram på panseret.. og du må seriøst slutte å anta at mazda sine løsninger er det ultimate på alle mulige punkter :P Det hele kommer ned til bruksområde.
tetningslista mellom panser og torpedovegg er like mye for å hindre varmen og damp, eksos, whatever i å bli dratt inn i bilen via coupevifta som ligger like foran.. min har blitt kjørt noe uten den lista, og med stor turbomotor da, er det faktisk umulig å få varmeapprat til å blåse kaldt, selv midt på natta :D dette ble selvsagt løst med lista på plass.
tuneller osv under bilen, og ikke minst inne i frontfanger for å lede lufta, har funksjon, men også her er orginal designet mangelfullt når det gjelder kjøling, da altfor mye luft slipper "rundt" radiatorn, men på slappe orginal motorer uten no varmeutvikling holder dette i massevis uansett.

Det er IKKE pga looks at man lager luftutslipp på visse steder på panseret(noen er seff kun pga looks, men se på hva som brukes på race oppsett) Det er en effektiv måte å hjelpe til å få noe av varmen vekk på, eneste andre måten å få varmen vekk, er ved å presse all lufta ned under bilen via girkassetunell og rundt motor. Igjen, dette funker jo for de aller fleste bra, spes for oss stakkarer som bor i kalde norge.

Image
et eksempel på bra utført løsning..

annet eksempel(dog noe ekstremt) er lotus elise



tilsutt vil jeg bare si... løsningen nope fant, er noe av det jævligste jeg har sett.. ser rett og slett ikke bra ut på den bilen :P er no jallagreier hvor de har stjelt deler av designet fra et panser utviklet for mazda rx7..
Last edited by Harald on 06 Mar 2010, 09:32, edited 1 time in total.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by arildh »

Det er en del målinger i denne tråden:
http://www.v8roadsters.net/forum/viewto ... rt=50#p204



Image
Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by Rudolf »

Harald wrote: ...... og du må seriøst slutte å anta at mazda sine løsninger er det ultimate på alle mulige punkter
...... men på slappe orginal motorer uten no varmeutvikling holder dette i massevis uansett.
De to uttalelsene slår vel egentlig hverandre i hjel ?
:wink:

Poenget er vel at det ikke er nødvendig å lage hull i panseret på en "vanlig" MX5.
Du ville vel heller ikke montert en intercooler på en bil med "stock" motor :roll:
Altså er Mazda sin løsning tilstrekkelig (om ikke "ultimat" i dine øyne).

Jeg liker å vite hvorfor man gjør forskjellige modifikasjoner, og hvordan modifikasjonene påvirker egenskapene til bilen.
(om det ikke bare er for å "pynte" på utseende da)

Tråden som Arild viser til sier vel nettop at det ikke er "bare bare" å begynne å lage hull i bilen.
Det er åpenbart at Mazda har tenkt på luftgjennomstrømming når de har konstruert bilen.
Et eksempel er jo dekselet under motoren som enkelte tror at bare er der for at man ikke skal få søle på motoren.
Det er litt viktig at man forstår hvordan dette virker, før man begynner å "tukle" med det.

Jeg ser gang på gang at Mazda sine løsninger er ganske gjennomtenkte og fornuftige.
Hvis noen kommer opp med bedre løsninger, synes jeg det er greit å få sannsynliggjort at det virkelig er en forbedring.
Det er vel en av grunnene for at vi har dette forumet, for at vi kan diskutere/få svar på tekniske spørsmål ?
Jeg sluker ikke påstander og reklame fra diverse leverandører rått, det er nok av useriøse aktører i dette markedet.

arildh wrote:Det er en del målinger i denne tråden:
http://www.v8roadsters.net/forum/viewto ... rt=50#p204
Takker ....
det var jo interessant.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by Harald »

Rudolf wrote:
Harald wrote: ...... og du må seriøst slutte å anta at mazda sine løsninger er det ultimate på alle mulige punkter
...... men på slappe orginal motorer uten no varmeutvikling holder dette i massevis uansett.
De to uttalelsene slår vel egentlig hverandre i hjel ?
:wink:

som jeg også skrev.. det kommer ann på bruksområde. de to uttalelsene slår ikke ihjel hverandre :P orginalbil, cruise rundt på gata = mazda sine løsninger er bra nok.. ikke orginal bil, og hardere bruk = man finner svakheter i mazda sine løsninger på rekke og rad.


harald.. som heller ikke sluker påstander fra overalt rått. men har basert mye på egne erfaringer :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re:

Post by TurboLag »

Rudolf wrote: Detta har du sikkert greie på Arild !
Men da blir jeg (som vanlig) litt nyskjerrig;

Du sier at det er overtrykk foran vinduet og foran vippelyktene (og det må jo være det foran grillen også), men IKKE midt på panseret ?
Bildet viser luftinntak på siden av panseret og der er det altså undertrykk ?

Dette er vel avhengig av hvor fort man kjører, og varierer tydeligvis over fronten av bilen ?
Er det noen som har målt hvordan over/under-trykket er fordelt over bilens frontparti ?
(det bude jo være relativt enkelt å måle med en hjemmesnekkra differensialtrykkmåler, f.eks en slange med vann i ?)

Erik
Dette kan du om du blar litt tilbake i fysikknotatene dine, eventuelt instrumentering :wink: Statisk/dynamisk trykk osv (måling av gasshastighet, pitot-rør).. Lufta går jo fortere over de flate områdene midt på panseret, og får dermed lavere dynamisk trykk enn lufta som bygger seg opp foran front og vindu
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Rudolf »

TurboLag wrote: Dette kan du om du blar litt tilbake i fysikknotatene dine, eventuelt instrumentering :wink: Statisk/dynamisk trykk osv (måling av gasshastighet, pitot-rør).. Lufta går jo fortere over de flate områdene midt på panseret, og får dermed lavere dynamisk trykk enn lufta som bygger seg opp foran front og vindu
Ja, jeg vet det (flyvinge osv).
Men du må sammenligne med det trykket som bygger seg opp inni motorrommet.
Differensialtrykket, det er det som bestemmer hvilken vei lufta vil gå (gjennom et hull).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!

Post by biXen »

Rudolf wrote: Jeg ser gang på gang at Mazda sine løsninger er ganske gjennomtenkte og fornuftige.
Hvis noen kommer opp med bedre løsninger, synes jeg det er greit å få sannsynliggjort at det virkelig er en forbedring.
Det er vel en av grunnene for at vi har dette forumet, for at vi kan diskutere/få svar på tekniske spørsmål ?
Jeg sluker ikke påstander og reklame fra diverse leverandører rått, det er nok av useriøse aktører i dette markedet.
Må si meg enig med det, på min bil er bla. luftinnsugsystemet ekstremt tilpasset av mazda med rørlengde, dimensjon og alt, så når folk skifter deler ut blindt der vil det forverre ytelsen. Men folk har ofte en slags trang til å "oppgradere" uten å vite så mye om teori og praksis. Kjekt å ha litt litteratur da som sier hvorfor ting og tang eksisterer så man ikke må anta.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply