Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei
Da eg fant ut originalhjernen som fulgte med bilen ikkje var så veldig villig så måtte Megasquirten i bilen igjen..
Men korleis i alle dager stiller man desse, har funnet programmet.
Men ka gjer eg så?
Noen som eventuelt har eller kan sette opp ein enkel guide for dette for ein som aldri har tatt i det?
Her http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_downloads.htm står det ei fil eller no for oppsettet eg vil ha, men eg får ikkje lagret denne fila Noen som har denne lagret et sted? eller kan eg bare kopiere teksten der og lagre et sted i programmet? For så overføre til Megasquirten eller no?
StianOppistov wrote:Hvorfor vil du ha med afm, når du har alt for å drive det med map sensor.. klin ett powerfilter rett på innsuget..
som sagt, eg har rett å slett ingen anelse på dette her
bare fjerne luftfilterboksen med AFM og sette kun filter der, vil statens vegvesen si no på detta?
men uansett korleis stiller eg dette? kommer ikkje av flekken med gamle instillingene for turboen
Får du ikke kjørt uten turboen? O.o Da er noe galt en plass. Bare sette på original luftfilter boks og fyrre med de dysene du brukte på turbo oppsettet. Eneste som er forskjell er at hvis du hadde hatt turbo nå og gitt gass ville ECU registert trykket og fyllt på mer bensin. Jeg tror dette fungerer uten turbo. og uten å justere noe.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Stehu wrote:
Får du ikke kjørt uten turboen? O.o Da er noe galt en plass. Bare sette på original luftfilter boks og fyrre med de dysene du brukte på turbo oppsettet. Eneste som er forskjell er at hvis du hadde hatt turbo nå og gitt gass ville ECU registert trykket og fyllt på mer bensin. Jeg tror dette fungerer uten turbo. og uten å justere noe.
det var ingen luftfilterboks i turbo oppsettet, så om eg har det som før bare skifte til trimdysene igjen så vil det funke superb?
Vil mest sansynlig funke ja, men ett turbo map mangler vel litt justerings av kurvene uten overtrykk, men om forrige eiger mappet til bilen med dem dysene før han satte på turbo, så vil dette suse og gå riktig så bra ja..
Du gjør motoren original igjen med luftfilter boks og dysene. Så tar du turbo dysene dine og kjører bare. Ikke noe mer å tenke over tror jeg. Merk "tror".
En motor uten turbo er nesten det samme som med turbo. Eneste forskjellen er bensin levert ved boost. Din vil kanskje gå litt rikt da, men skal ikke ha for mye å si.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
bruk intern MAPsensor i MSPnP, og finn kalibreringsdata til lufttempsensoren i den originale mengdemåleren. Så kalibrerer du bare tempsensoren på nytt med dataen du finner for tempsensor i mengdemåleren, and you're good to go.. Høres verre ut enn det er, men vanskeligste er å finne data på den originale luftmengdemålern
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Får teste ut dette i måro då hadde vært fint å fått på skilta på bilen igjen
Men sku uansett visst korleis eg stiller den, så den kan bli stillt skikkelig.
Den er jo satt opp med launchcontroll å alt mulig nå:P hatt et lite prosjekt forrige eier:P
TurboLag wrote:bruk intern MAPsensor i MSPnP, og finn kalibreringsdata til lufttempsensoren i den originale mengdemåleren. Så kalibrerer du bare tempsensoren på nytt med dataen du finner for tempsensor i mengdemåleren, and you're good to go.. Høres verre ut enn det er, men vanskeligste er å finne data på den originale luftmengdemålern
dette sa meg igrunn veldig lite men MAPsensor er no som autotune på ein måte?
TurboLag wrote:bruk intern MAPsensor i MSPnP, og finn kalibreringsdata til lufttempsensoren i den originale mengdemåleren. Så kalibrerer du bare tempsensoren på nytt med dataen du finner for tempsensor i mengdemåleren, and you're good to go.. Høres verre ut enn det er, men vanskeligste er å finne data på den originale luftmengdemålern
dette sa meg igrunn veldig lite men MAPsensor er no som autotune på ein måte?
Nei, en mapsensor er en sensor som måler vakuum i innsuget (mener jeg det blir).
Bare vært forsiktig om du ikke vet noe om hvordan Megasquirt funker.
Du kan ødelegge motoren om ting blir stilt helt på bærtur.
Eventuelt, istedet for å behandle ukjente ting som farlig, koble til en laptop med TunerStudio på, og utforsk menyer og les på megamanual på de tingene som ikke er helt selvforklarende. (kalibrerer sensorer under Tools-menyen btw). Tok meg 3 timer fra første gang jeg så TunerStudio til jeg hadde satt opp tenning og fuel og bilen starta, så er ikke alt for vanskelig å finne ut av.
om du føler for å eksperimentere mer, så har du jo http://www.msextra.com også, med masse nye spennende greier som går an
Sånn sett er vi i ei grei årstid å finne kalibreringsdata, iogmed at det ikke er for varmt ute. Bare mål motstand mellom de 2 ytterste kontaktpinnene i måleren ved f.eks 10,20 og 30 grader (temp altså, ikke vinkel på flap'en), så har du 3 datapunkter og det holder på MS..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
TurboLag wrote:Eventuelt, istedet for å behandle ukjente ting som farlig, koble til en laptop med TunerStudio på, og utforsk menyer og les på megamanual på de tingene som ikke er helt selvforklarende. (kalibrerer sensorer under Tools-menyen btw). Tok meg 3 timer fra første gang jeg så TunerStudio til jeg hadde satt opp tenning og fuel og bilen starta, så er ikke alt for vanskelig å finne ut av.
om du føler for å eksperimentere mer, så har du jo http://www.msextra.com også, med masse nye spennende greier som går an
Sånn sett er vi i ei grei årstid å finne kalibreringsdata, iogmed at det ikke er for varmt ute. Bare mål motstand mellom de 2 ytterste kontaktpinnene i måleren ved f.eks 10,20 og 30 grader (temp altså, ikke vinkel på flap'en), så har du 3 datapunkter og det holder på MS..
takker så meget for tips her
Tok å kobla vekk lambda og original luftmengemåler og da virka det som det funka fint.. så får eg den på veien i det minste til eg har lært mer av programmet