Temperatur problemer...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Miatapowers »

Er du riktig så tøff så kjører du plumbo i, men garantere ikke at det holder, eg har brukt dette før på gamle vrak, eg personlig har ikke hatt noe havari på systemet pga dette, men kun gode erfaringer. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Steinar »

Gjør som Agility skriver, spyl varmt vann begge veier gjennom registeret. (Glem plumbo, en MX5 er jo ingen dass heller.)
Litt håndspåleggelse er heller ikke av veien.
Ved varm motor og motor i gang: Legg hånda rundt slangene til varmeapparatet.
Er disse mye kaldere enn de andre slangene til kjølevannet i motorrummet tyder dette på dårlig gjennomstrømning i varmeapparatregisteret av en eller annen grunn.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Miatapowers »

mx er ikkje dass nei, men plumbo brukes ikkje i dasser heller,. :D er helst trange rør traseer som feks dusj osv.. når eg eg har brukt dette, så har det løsnet utrolig mye mer dritt enn dyre spesial middel, plumbo ble eg tipset av en god mekaniker..Med det forbehold at dårlige radiatorer kan ryke.. Men dem ryker nå før eller siden uansett,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Tiller
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 10 May 2009, 23:19
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Tiller »

Er ikke vått inne i bilen.
En som sa til meg at den kan være at det har dannet seg et lag med guffe i registeret og hemmer det fra å avgi varme selv om vannet flyter greit igjennom.
Noen som har vært borti det?
Eventuelt gode metoder for å rense varmeregisteret? Det koster jo skjorta nytt!
Sjalabais!
#1 Mazda Miata Silverstone 90
#2 VW Golf 77
User avatar
Tiller
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 10 May 2009, 23:19
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Tiller »

Steinar wrote:Gjør som Agility skriver, spyl varmt vann begge veier gjennom registeret. (Glem plumbo, en MX5 er jo ingen dass heller.)
Litt håndspåleggelse er heller ikke av veien.
Ved varm motor og motor i gang: Legg hånda rundt slangene til varmeapparatet.
Er disse mye kaldere enn de andre slangene til kjølevannet i motorrummet tyder dette på dårlig gjennomstrømning i varmeapparatregisteret av en eller annen grunn.

Steinar
Begge slangene til varmeregisteret er gode og varme.
Om jeg skrur av varmeapparatet og lar bilen gå en stund og så skrur det på igjen så får jeg en del mer varme et par sekunder før det blir lunk igjen.
Har bestilt time på et lokalt værksted som mente de hadde en god teknikk på å rense varmeregister med trykkluft og vann. Kosta en 500kr så jeg tenkte jeg skulle prøve det.
Sjalabais!
#1 Mazda Miata Silverstone 90
#2 VW Golf 77
User avatar
Tiller
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 10 May 2009, 23:19
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Tiller »

Har også et annet problem!
Temp måleren min i bilen går sakte opp nesten til midten etter en 3-4 minutters kjøring. Og der blir den uansett. Har koblet ut kjølevifta uten at det hadde noen virkning. Den står bom helt til jeg skrur den av og lar den stå, da synker den sakte men sikkert.
Er ikke det litt rart?
Sjalabais!
#1 Mazda Miata Silverstone 90
#2 VW Golf 77
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Steinar »

Virker helt normalt for meg.
Med den kulden vi har i Norge i dag har vi ikke bruk for kjølevifte.

Steinar

PS: Har du prøvd å spyle varmt vann begge veier gjennom registeret?
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Tiller
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 10 May 2009, 23:19
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Tiller »

Steinar wrote:Virker helt normalt for meg.
Med den kulden vi har i Norge i dag har vi ikke bruk for kjølevifte.

Steinar

PS: Har du prøvd å spyle varmt vann begge veier gjennom registeret?
Ok. Har ikke prøvd å spille gjennom med varmt vann nei. Skal prøve på det imorgen
Sjalabais!
#1 Mazda Miata Silverstone 90
#2 VW Golf 77
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Borre »

Fått noe orden på problemet her? Har litt trøbbel vi også...
Medlem nr 148
1990 MX5 (kånå sin), Inferno Red Pearl
X 1993 Miata, Classic Red
User avatar
Tiller
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 10 May 2009, 23:19
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Temperatur problemer...

Post by Tiller »

Borre wrote:Fått noe orden på problemet her? Har litt trøbbel vi også...
Jeg tokk den inn på Mazda forhandleren i Tønsberg. Han ene som jobbet der hadde en teknikk hvor han spylte igjennom varmeregisteret med trykkluft, vann og no såpe greier. Det hjalp en del. Kosta 5-600kr.
Men helt optimalt ble det ikke, men det holder akkurat på vinteren.
Om mann skal ha det helt optimalt må mann bytte register.
Sjalabais!
#1 Mazda Miata Silverstone 90
#2 VW Golf 77
Post Reply