N/A trim som fungerer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

N/A trim som fungerer

Post by arildh »

Emilio@949Racing bremset en NB han bruker til utleie og fikk 20 hester (!) ekstra med JDM/Euro spec NB innsugsmanifoil og AEM sprut.
Bremsepapirene viser 175 hester men basert på baseline runs er det mer reelle 160whp (tidligere 140 whp) og 190 NM.
Det er jo sinnsykt bra for de modifiseringene som er gjort på denne bilen. 50-60 bakhjulshester ekstra uten overlading og de utfordringene det medfører.
Utrolig kult at 2001 Sport innsuget utgjør så mye da det sitter en slik på min bil nå :mrgreen:


Mods:
01+ bottom end with 10.0:1 compression
99 head, mildly ported
BP5A intake cam
AEM ECU
Racing beat header
2.5" race exhaust with Racing Beat muffler (quiet enough for Laguna Seca).
Cold air intake
M-Tuned coolant reroute
32mm CSF radiator - distilled water and water wetter only
Amsoil 5-30

Kilde: http://949racing.blogspot.com/2010/04/r ... -goes.html

Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by uggla »

Fett!

(Hører du , dr. Holm...? her er det mange muligheter.... :D )



For øvrig lurer jeg på hvor langt en NA 1,6 liter kan gå med tilsvarende mikkmakk...(optimalt innsug, eksos og sprut). Hmm....

Er vel kanskje bedre (les enklere, billigere) å slanke meg selv. Kan'ke bli tatt i teknisk kontroll for det... :D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
petterbw
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by petterbw »

er litt trøtt så skjønner ikke helt hva han sammenlikner med her.
er det alle modsene som er listet opp som til sammen ga han 20hp over en standard 1.8l eller er det kun innsuget og aem sprut som ga 20hp over en alerede modifisert 1.8l?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by arildh »

Alle mods før innsug 140 whp.
Etter innsug 160 whp. Eller 175 i følge papirene om man vil.
Til sammenligning har en orginal MSM 150whp/200Nm .

Skulle gjerne ha prøvd denne på bane. Det må være lett å kjøre veldig fort med så mye power og N/A respons. Dette er jo Honda tall.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
petterbw
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by petterbw »

hadde vært artig å sett dette mot ITB. ITB er jo i teorien det som gir mest hester, men det er jo sjelden så enkelt.

ville vel kanskje tro at det var aem sprutet som ga mesteparten av de 20ekstra hestene her. syntes det virker litt rart at det skal være så stor forskjell på innsugene, men kan jo selvfølgelig stemme
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by biXen »

Forskjellen blir såklart større når det er andre mods på motor i utgangspunktet. AEM er de beste luftinnsugene på mange biler pga. de gjør jobben skikkelig og ikke bare smeller inn et svært filter med random rør dim osv.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by nope-mx5 »

AEM innsug?

Dette er vel snakk om innsugsmanifold fra en Japansk 1.8l
Med AEM datasprut.

AEM innsugsfilterkit har nesten nada å si (jeg vet, jeg har det).

Lurer på hvor mye modsa her koster totalt jeg.
Er jo skikkelig sleepermods når man åpner motorrommet.
Ikke masse trompeter, kompressor, turbo etc.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by Harald »

biXen wrote:Forskjellen blir såklart større når det er andre mods på motor i utgangspunktet. AEM er de beste luftinnsugene på mange biler pga. de gjør jobben skikkelig og ikke bare smeller inn et svært filter med random rør dim osv.
hva slags filter som sitter på bilen, utgjør i de fleste tilfeller marginale forskjeller,sammenlignet med forskjellen forskjellige innsug og idette tilfellet bytte av motorstyring for å ta nytte av hele pakka.
bra filter og innsugsrør løsninger skader ikke uansett. men her var nok ikke filtergreier mest utslagsgivende.. var vel knapt nevnt i spec lista engang ?
kam, porting, vettugt valg av innsug, og motorstyring gjorde nok susen på denne :D
enig med arild.. denne må være gøyal å kjøre for å være na motor.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by biXen »

Stemmer det, blingsa, men likefullt andre mods som er mest grunn til store utslag når man da også har sprut/endringer nærmere motor. Var vel det jeg sikta til i hovedsak.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by arildh »

Jeg spurte Emilio :
140whp was stock ECU. I think the gains from AEM and manifold were about even. Will find out in a few weeks when we do some more back to back.
Men ja, riktig tuning må jo være på plass samme hvilken endring man gjør i motoren mht. effekt.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by glaibilenmin »

litt sjukt med tanke på targa miataen med irtb 2liter osv
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by Vegard »

glaibilenmin wrote:litt sjukt med tanke på targa miataen med irtb 2liter osv
Den lager jo 167 rwhp da, er ikke så gærn't...

http://www.targamiata.com/images_lrg/targa%20IRTB.pdf

Og dynotall er veldig forskjellig fra dyno til dyno, for å sjekke hvor mye de lager vs hverandre må de på samma dyno med samme luft temp, høyde over havet, etc.

http://www.targamiata.com/images_lrg/repeat.pdf
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by nope-mx5 »

Vegard wrote:
glaibilenmin wrote:litt sjukt med tanke på targa miataen med irtb 2liter osv
Den lager jo 167 rwhp da, er ikke så gærn't...

http://www.targamiata.com/images_lrg/targa%20IRTB.pdf

Og dynotall er veldig forskjellig fra dyno til dyno, for å sjekke hvor mye de lager vs hverandre må de på samma dyno med samme luft temp, høyde over havet, etc.

http://www.targamiata.com/images_lrg/repeat.pdf
Jeg synes nå at 167whp på en 2l med irtb og masse jobb etc etc er latterlig dårlig.
Stroker kit koster jo steike meg raskt 30-40.000 + itb etc etc.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by Vegard »

nope-mx5 wrote:
Vegard wrote:
glaibilenmin wrote:litt sjukt med tanke på targa miataen med irtb 2liter osv
Den lager jo 167 rwhp da, er ikke så gærn't...

http://www.targamiata.com/images_lrg/targa%20IRTB.pdf

Og dynotall er veldig forskjellig fra dyno til dyno, for å sjekke hvor mye de lager vs hverandre må de på samma dyno med samme luft temp, høyde over havet, etc.

http://www.targamiata.com/images_lrg/repeat.pdf
Jeg synes nå at 167whp på en 2l med irtb og masse jobb etc etc er latterlig dårlig.
Stroker kit koster jo steike meg raskt 30-40.000 + itb etc etc.

-n
Vel 169whp da... :P (link to)

Har ikke no planer om NA stempel motor selv, men er morsomt å lese om de som tar det litt ut.

Men lista til 949 NBn er imponerende, har du deletilgang som de har i USA så kan du jo sette sammen ei blokk som den til en ok pris.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: N/A trim som fungerer

Post by Harald »

dynoen til fm står vel høyt oppi fjella og om jeg ikke husker feil :D er såpass høyt at ting oppfører seg annerledes når det kommer ned i lavlandet igjen.. benk systemet til fm, er samme som jeg har hatt min på, og de sies å være relativt strenge.. ville overaske meg om den 2.0 motorn ble frakjørt av 949motor egentlig. på samme sted/tid
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply