Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
LoKi wrote:BIGnose er med annen veiv ja, og kom fra sent '91 om jeg ikke husker feil.
LONGnose er en SHORTnose med FIX.
Flere neser Trodde bignose og longnose var det samme jeg. Bignose er da den forbedrete veiva fra Mazda fabrikken? Longnose er bare en shortnose som har blitt reparert slik som Erik har laget en How-to? Ble dette rett?? Vil det da si at en reparert shortnose kan ha 8 hull i reimskiva?
Shortnose ble levert tom VIN 209446 for Miata og VIN127442 for Mx-5. (Etter dette ble shortnose erstattet av bignose, som bl. annet hadde lengre og tykkere veivtapp.)
Når Mazda oppdaget feilen med shortnose, redesignet de veivtappen til å være lengre (longnose). Altså en shortnose med noe lengre veivtapp (men samme diameter). Denne var kun levert som service-part, som en direkte erstatning for de shortnoser som evt. havarerte. (ingen bil har altså blitt levert med longnose)
Hvis man bestiller en veivaksel til en 90-(91) motor, får man altså en longnose veivaksel. Bestiller du til en sen 91-97, får du en bignose veivaksel.
Capish ?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Shortnose ble levert tom VIN 209446 for Miata og VIN127442 for Mx-5. (Etter dette ble shortnose erstattet av bignose, som bl. annet hadde lengre og tykkere veivtapp.)
Når Mazda oppdaget feilen med shortnose, redesignet de veivtappen til å være lengre (longnose). Altså en shortnose med noe lengre veivtapp (men samme diameter). Denne var kun levert som service-part, som en direkte erstatning for de shortnoser som evt. havarerte. (ingen bil har altså blitt levert med longnose)
Hvis man bestiller en veivaksel til en 90-(91) motor, får man altså en longnose veivaksel. Bestiller du til en sen 91-97, får du en bignose veivaksel.
StianOppistov wrote:
Joa, men tror dem har nok andre problemer. feks apexer så forsvinner i eksosanlegget, oring pakninger så blåsest ut,.
Mange som har tatt en rebuild for mange år siden for å klarne opp evt. i tidligere eieres tull og så hatt mange problemfrie år. Vanskelig å beskytte ryktet når 95% av dem er overboosta eller kødder med inn og utlufta uten å vite hva de gjør.
Men først og fremst. HELT annen prisklasse enn en NA shortnose (hvis vi snakker en FD)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Seff blir det en FD. Koster ikke så mye mer enn en NB, så det er ingen tvil.
Men først skal jeg bli lei av cab, og det er leeeeeeeeeeeeeeeeeenge til
Blir FD som vinterbil tenker jeg.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Den siste BRGen der så veldig fin ut. Hva er vel 10-20 laken over listepris når man får en så tilsynelatende strøken bil? Fjottpenger imho. Folk svir av mye mer på tull ellers, meg inkludert.
Jeg har eid min del av "rustholker" opp gjennom åra, og det er jeg ferdig med. De pengene man "sparte" ved innkjøp gikk fort med på fiksing/rust-rep/lakk.
Har ikke noe med bilen å gjøre, men ser for meg at du fint kan overleve sommeren i denne...
Løp å kjøp !!
Importert europeer (2003)
Produsert 14/3 1991.
Har shortnose (men gått under 100.000, så det er bare å sikre med riktig moment på veivbolten)
Bilen har dessuten LS diff (viskose) og ABS.
Den ser strøken ut og er helt uherpa.
Absolutt verdt de ekstra kronene.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
midget77 wrote:Jeg har en NA produsert i 89, så den har uten tvil den tvilsomme veiva. Min bil har nå gått ca 230 000 km, og er på sin tredje registerrem.
Siden jeg har den korte veiva lot jeg mazda skifte registerrem. Jeg forklarte dem hva problemet var, og sa at siden de var eksperter og proffer skulle de gjøre deg ekstra flid. Jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid, og hadde helelr ikke noen problemer tidligere. Hvis problemene kommer svelger jeg alt jeg har sagt om at det ikke er noe å bekymre seg om hvis bilen har full servicehistorikk.
Jeg har også en NA fra 89. Har også den såkalte "tvilsomme veiva". Bilen min er nok en av de som har rullet aller aller lengst av alle mx5-ene på norske veier. Har aldri vært antydning til problemer med veiva. Har også overlatt alt arbeid rundt reg-reim til fagfolk på Mazda-verksted.
Har ingen planer om å endre bort fra short-nose, fordi mazda-folkene mener sjansen er så liten for at det går galt....