Ny bil!!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Ny bil!!

Post by MrKalle »

Etter et par års vurderinger har jeg nå endelig kjøpt en Mazda MX-5 1.8 Roadster Coupe:) Helt ny, direkte fra forhandler, så får den om et par uker. Gleder meg som en unge!!!


Men det eneste jeg sitter og tenker litt på er vinteren... er vel kanskje ikke det man burde bekymre seg for nå som våren er på vei, men greit å være tidlig ute:) jeg planlegger å bruke bilen hele vinteren. Bor i Oslo, så veiene her er jo greie stort sett hele året. Men bor litt oppe i høyden hvor det til tider kan være litt mer snø og slaps. Hvilke erfaringer har dere her med å bruke bil om vinteren. Bør jeg vurdere piggdekk istedenfor piggfrie dekk?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by nope-mx5 »

Jeg hadde aldri kjøpt piggdekk i Oslo.
Bruk heller penger på skikkelige piggfrie.
Jeg kjørte hele vinter med elendige piggfrie, gikk det også :)
(Bor i Østfold).

Blir bare endring i hvordan man kjører grunn.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
petterbw
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by petterbw »

er jo abs og diverse annen elektronikk i NC så piggfritt funker som bare det. funker jo på biler uten abs også, men en må da være litt mer forsiktig når en bremser.

kjørte jo min fra odda til oslo i vinter. var litt spennende til tider, men det gikk jo greit. mx'ene er undervurderte som vinterbiler. varmeapparatet funker som pokker i hvertfall.
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by AJF »

Grattis med ny bil - fornuftig å velge MX5:-)

Jeg har kjørt MX5 i Oslo de fleste vintrene siden 2002. Alltid kjørt på piggfritt og aldri hatt noen store problemer. Bilen er veldig tilgivende om du får en liten skrens (stort sett bare artig) og den bra vektfordelingen sikre god fremkommelighet,spesielt om du i tillegg har diffbrems (er usikker på om det er på 1,8l NC).

Så jeg sier som Nope, sats på et par gode piggfrie dekk.
MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by MrKalle »

Takker for råd:)

Som sagt, gleder meg utrolig mye. Blir to laaaaaaange uker å vente på at de skal få klargjort bilen:(
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by LoKi »

Er rein tortur ja. :D

Får være den første til å ønske deg hjertelig velkommen da, og jeg regner med du blir like fornøyd med bilen som vi andre er.
Supert at du allerede har oppdaget forumet, siden klubben er veldig aktiv her.

Er bare å glede seg!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by webizz »

Grattis med ny bil, og velkommen i klubben!

Piggfrie dekk funker helt fint - kjørte en NA på det i 11 år, og har gjort det med MSM'en nå i to år, og det går helt fint. Morsomme biler å kjøre på vinterføre, og som nevnt lengre oppe: varmeapperatet funker digg!
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by MrKalle »

Takk for gratulasjoner:)

Har som sagt vurdert og forsøkt å tenke fornuftig i 2 år nå. Har en liten datter på nesten 3 år, så har tenkt at det ikke er en slik bil jeg må kjøpe.

Men så kom våren... Var innom forhandleren. Prøvde litt, dro hjem. Sola skinte. Dro tilbake. Prøvde mer. Osv. Og når da min datter sa:" pappa kjøpe" så var det ingen vei tilbake:) Så barnesetet er en av tingene på ekstrautstyrlisten jeg krysset av på:) Gjett om hun skal ankomme barnehagen med stil fremover!!

Må vel kanskje melde meg inn i klubben også? Virker jo som dere er en aktiv gjeng.
MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by MrKalle »

Jeg har vel ikke noe annet valg enn å melde meg på;) Er vel programforpliktet til det:) Står sikkert et punkt om det i kjøpekontrakten på bilen også. He he. Men joda, jeg er veldig interessert i å være med. Er jo klar over at når jeg kjøper en slik bil, kjøper jeg ikke bare bilen, men også "livsstilen".
MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by MrKalle »

Meldt meg inn i klubben nå:) Så håper dere tar i mot meg med åpne armer. Og hvis dere lurer på hvem jeg er, så er jeg jeg han som kjører med barnesete:)
MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by MrKalle »

For oppklaring. Jeg er alene-pappa så jeg har barnesete i bilen:)
MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by MrKalle »

Og nå er jeg meldt på turen:) Med kartleser. (nei, ikke arvingen i barnesetet:))
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by henki »

Hei,gratulerer så mye med ny bil.Kjøpte ny roadster selv i oktober og er i dag veldig fornøyd.Og en ting til,her er det utrolig mange fine folk som er med.Gled deg masse til du får bilen.Hvilken farge??
MrKalle
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 23 Apr 2010, 10:17
Medlemsnummer: 848
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by MrKalle »

Metropolitan grey. Og svarte skinnseter.
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Ny bil!!

Post by henki »

Den er grei,er ikke sikker på om jeg har sett den fargen.Min er galaxygrey.Du finner den under min bil/prosjekt tråden med bilder før og etter senking med nye hjul.Hvis du vil se da??he he
Post Reply