Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Her har jeg da lest meg bittelitt frem.. men tenkte jeg skulle høre med dere som har erfaring og mer kunnskap en meg..
En slipper luften ut og en annen slipper luften tilbake i systemet.. begge er der for at turboluft ikke skal herje i systemet etter at noe "gass-spjel" er lukket.. tror jeg at jeg har tolket det som
Men hva bruker man..? Er dette noe man handler i Norway? Har den ene fordeler over den andre, utenom lyden.. for den som slipper ut i atmosfæren bråker vel, så jeg er ute etter den som slipper tilbake i systemet.. er det da en dump-valve?
Takker for svar.. da jeg er n00b!
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
Ihht wikipedia får du faktisk DÅRLIGERE effekt av turboen om du bruker dump, fordi snurra bremser fortere.
Dette er det motsatte av hva folkemunne sier.
Jeg skal ha det for lyden sin skyld
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
trikset med en dump er vel å slippe trykket ut en annen vei enn gjennom turboen som da vil stoppe den opp...
det beste er vel å ha en resirkulerbar dump... men gir jo ikke noe lyd fra seg da...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Elanzer wrote:trikset med en dump er vel å slippe trykket ut en annen vei enn gjennom turboen som da vil stoppe den opp...
det beste er vel å ha en resirkulerbar dump... men gir jo ikke noe lyd fra seg da...
Det gir faktisk lyd ifra seg jo!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Er jo det som er poenget med den originale luftfilterboksen og innsugrørene. Fjerner alle "uønskede" lyder fra innsug og turbo.
En resirkulerende ventil inn i et inntak med åpent luftfilter gir greit med lyd fra seg stort sett. Dette vil jo variere litt med utførelsen på ventilen og størrelsen på rørene og selvfølgelig trykket man har satt turboen til å bygge mot innsuget. Et nødvendig onde vil jeg kalle det. Liker selv at det er litt diskre ihvertfall...
Jeg hadde en GTX en gang i tiden med åpen dumpventil av type RFL (Real F***king Loud) og det var gøy i ca 15 minutter. Etter det var det stort sett relativt flaut når alle snudde seg etter deg nesten uansett hvor forsiktig man prøvde å være... 90% vet uansett ikke hva den lyden er og tror det er bilen din som er gått i stykker...
Mitt tips er å gå for en resirkulerende ventil og den får du lett tak i fra FM\Begi eller andre som selger til turbobiler. Det viktigste er jo at den passer til innsugsbendet rett før inntaksmanifoilen. Og der har jo ihvertfall FM og Begi plug & play utgaver for de fleste kombinasjoner...
En resirkulerende ventil er noe mer diskret. Har hørt en på en S80 T5, og den gir egentlig en ganske søt lyd.
Eneste måten å beskrive den på, er at den er litt mer KSSSH enn TSSSSH.
Diskret, men likevel tilstede
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Sku gjerne visst hvilke av desse resirkulerende dumpene som er veldig stille av seg?
Snurren går på bilen igjen, det har ikkje vært dump på den tidligere men den lager ein himla høg lyd når lufta går tilbake gjennom turbon Kjedelig å kjøre forbi onkel piliti da
Hører jo veldig godt lyden fra den gamle dumpen til FM!
Men bråker den custom turbosmart dumpen de har skaffa mindre?
Såfall slenger jeg kansje med en på neste bestilling
Gå for resirkulerings ventil du.
Hadde RFL ventil som slipper ut i friluft via en trompetmunning på bmw'n min før, lagde rimelig høy lyd og var i utgangspunktet helt jævl*g å kjøre med. Selv med rolige gasspådrag lagde den lyd fra seg når man slapp opp gassen for å gire. Har resirkuleringsventil på den nå som blåser lufta rett inn i slangen som går inn på sugesiden på turboen (mellom luftmengdemåler og turbo), hører så og si ikke noenting som helst fra den selv med konfilter og 1,2 bar ladetrykk. Hvor mye lyd en resirk-ventil lager varierer fra type til type og hvordan oppsett man har. Slipper den ut lufta like ved luftfilteret og man har åpent filter vil det selvfølgelig lage mer lyd enn om man har lang vei mellom resirk-ventil og filter. Om man har rør eller slanger vil jeg tro også spiller litt inn, blir mer klang i et alu/rustfritt rør enn det blir i silikon/gummi slanger. På min har jeg en ganske stor gummislange mellom turbo og LMM, hører som sagt minimalt.