anton g`s - 1990 - MX5 - vrak - NOT
Moderator: Styremedlemmer
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Med samboer og datter på besøksrunde, og guttungen med venner på besøk, er det bare å utnytte timene til noe
MX5 arbeid, fortsette med service.
.
.
.
.
.
.
En lettelse å se at shortnose`n ikke har noe antydning til slitasje/skade, skikkelig rengjøring og skifte av simmerring,
blir kvitt den lille oljelekasjen/svettinga fra veiv.
Vannpumpe plukket ut og skiftes samtidig med regremsett skifte, levetid på vannpumpe 80-150K miles, så da er den i nærheten
av kjørelengden.
Av rengjøringsmiddel bruker jeg Biltema`s kaldavfetting og superavfetting, den ene med et snev av white spirit, bruker den for å løse
opp olje og dritt fort, den andre med kun vann/såpe for å fjerne fettlag fra den første.
Billig alternativ som fungerer.
.
.
.
.
.
.
To fornøyde venner oppstilt etter "a job well done"
.
.
.
.
.
.
Keith Tanner`s etter hvert så velkjente "hjemmesnekrete" verktøy for å holde igjen ved tilstramming av veivakselbolt.
Laget av spesialmaterial en søndags ettermiddag etter Keith`s krypterte arbeidstegninger.........
Det gjør jobben.
Det hele smurt inn med Loctite, og skrudd igjen med riktig moment, samme med vannpumpe, kamdrev etc.
Får det hele hvile et døgn eller to før videre montering, når tid.
.
.
.
.
.
.
Kile og drev, 120K km. , ikke antydning til slitasje.
anser
MX5 arbeid, fortsette med service.
.
.
.
.
.
.
En lettelse å se at shortnose`n ikke har noe antydning til slitasje/skade, skikkelig rengjøring og skifte av simmerring,
blir kvitt den lille oljelekasjen/svettinga fra veiv.
Vannpumpe plukket ut og skiftes samtidig med regremsett skifte, levetid på vannpumpe 80-150K miles, så da er den i nærheten
av kjørelengden.
Av rengjøringsmiddel bruker jeg Biltema`s kaldavfetting og superavfetting, den ene med et snev av white spirit, bruker den for å løse
opp olje og dritt fort, den andre med kun vann/såpe for å fjerne fettlag fra den første.
Billig alternativ som fungerer.
.
.
.
.
.
.
To fornøyde venner oppstilt etter "a job well done"
.
.
.
.
.
.
Keith Tanner`s etter hvert så velkjente "hjemmesnekrete" verktøy for å holde igjen ved tilstramming av veivakselbolt.
Laget av spesialmaterial en søndags ettermiddag etter Keith`s krypterte arbeidstegninger.........
Det gjør jobben.
Det hele smurt inn med Loctite, og skrudd igjen med riktig moment, samme med vannpumpe, kamdrev etc.
Får det hele hvile et døgn eller to før videre montering, når tid.
.
.
.
.
.
.
Kile og drev, 120K km. , ikke antydning til slitasje.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Viktig å avlive myten om at "alle" shortnose er i ferd med å bryte sammen.
Dette er jo et glimrende eksempel på at det er tull.
ca 90% (ifølge en uoffisiell miata.net statisktikk) får aldri problemer med nesa.
Erik
Dette er jo et glimrende eksempel på at det er tull.
ca 90% (ifølge en uoffisiell miata.net statisktikk) får aldri problemer med nesa.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Lørdag med drittvær, snø/sludd.
Hadde egentlig tenkt meg på biltreff i dag, både for å stille ut, og å se på.
Står over det med dette været.
Da blir det garasjerunde istedet.
.
.
.
.
.
.
Kjøpt meg hjulbuevals, så får prøve den også. Ikke mye, valse flat flens og selve hjulbuen ut 10 mm.
Skifter fra standard dempere til coilovers samtidig.
Den mest kraftige og beste hjulbuevalsen jeg har sett/prøvd hittil, meget bra kvalitet, verd pengene.
.
.
.
.
.
.
Ser det bedre ut ja, skiftet kun fram foreløbig, blir det drittvær i morgen også, så blir samme jobben gjort fram også.
Ikke disse felgene/dekka jeg var mest gira på, men felg/dekk pakken var billig, og også ny.
16x7 og 205/50.
Får kjøre noen mil først, så alt setter seg, så en firehjulskontroll og kansje senke litt til.
.
.
.
.
.
.
Litt å ta tak i foran ja.
.
.
.
.
.
.
Fikk også bytta Miata skiltplata med en til MX5, helt klart utseendemessig mye cleanere med denne typen skilt.
Takk til "elanzer" her på forumet.
Håper du ble fornøyd med Miata-skiltplata du fikk i retur.
Ser også at bakstussen må rettes opp litt, så den flukser mer med utsparing på fanger, kunne også tenkt meg dobbelt utløp,
da bakenden ser bedre ut med det.
Mye mods jeg skulle gjort, men får spare noe til den grønne, kansje.
Vanskelig å stoppe når en først er i gang, hvertfall når denne kan brukes i motsetning til den grønne som står uten det meste.
anser
Hadde egentlig tenkt meg på biltreff i dag, både for å stille ut, og å se på.
Står over det med dette været.
Da blir det garasjerunde istedet.
.
.
.
.
.
.
Kjøpt meg hjulbuevals, så får prøve den også. Ikke mye, valse flat flens og selve hjulbuen ut 10 mm.
Skifter fra standard dempere til coilovers samtidig.
Den mest kraftige og beste hjulbuevalsen jeg har sett/prøvd hittil, meget bra kvalitet, verd pengene.
.
.
.
.
.
.
Ser det bedre ut ja, skiftet kun fram foreløbig, blir det drittvær i morgen også, så blir samme jobben gjort fram også.
Ikke disse felgene/dekka jeg var mest gira på, men felg/dekk pakken var billig, og også ny.
16x7 og 205/50.
Får kjøre noen mil først, så alt setter seg, så en firehjulskontroll og kansje senke litt til.
.
.
.
.
.
.
Litt å ta tak i foran ja.
.
.
.
.
.
.
Fikk også bytta Miata skiltplata med en til MX5, helt klart utseendemessig mye cleanere med denne typen skilt.
Takk til "elanzer" her på forumet.
Håper du ble fornøyd med Miata-skiltplata du fikk i retur.
Ser også at bakstussen må rettes opp litt, så den flukser mer med utsparing på fanger, kunne også tenkt meg dobbelt utløp,
da bakenden ser bedre ut med det.
Mye mods jeg skulle gjort, men får spare noe til den grønne, kansje.
Vanskelig å stoppe når en først er i gang, hvertfall når denne kan brukes i motsetning til den grønne som står uten det meste.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- Elanzer
- 4200 RPM
- Posts: 459
- Joined: 27 May 2008, 20:25
- Medlemsnummer: 785
- Location: Varhaug
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
joda fornøyd eg har ikke fått begynt på den enda.
hvordan var det å valse hjulbuene bak? husker selv når eg skulle gjøre det på hobby bilen min med helsveiste hjulbuer, det var et sant helvete, da både demperforingen popte ut og ødela hjullager... endte opp med å bruke slegga for å få den valset...
hvordan var det å valse hjulbuene bak? husker selv når eg skulle gjøre det på hobby bilen min med helsveiste hjulbuer, det var et sant helvete, da både demperforingen popte ut og ødela hjullager... endte opp med å bruke slegga for å få den valset...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal
x Mazda Miata `91 - 1.6T
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal
x Mazda Miata `91 - 1.6T
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
.Elanzer wrote:joda fornøyd eg har ikke fått begynt på den enda.
hvordan var det å valse hjulbuene bak? husker selv når eg skulle gjøre det på hobby bilen min med helsveiste hjulbuer, det var et sant helvete, da både demperforingen popte ut og ødela hjullager... endte opp med å bruke slegga for å få den valset...
På denne er jo bakskjermene skiftet, så jeg behøvde ikke å være redd for at lakk skulle sprekke.
Brukte stor gummihammer å knakka inn fals litt, slik at hjulet på valsen får mer anleggsflate enn en skarp kant å arbeide med.
Varme opp plate med varmepistol, og så gå igang med valsing.
Fått ut det jeg skulle, så hammer og mothold, for å få knakka inn fals godt nok, og smøre på noe klæb og tett, fugemasse.
Elles ender du opp med en rustoppsamler i falsen.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Re:
Rudolf wrote:Viktig å avlive myten om at "alle" shortnose er i ferd med å bryte sammen.
Dette er jo et glimrende eksempel på at det er tull.
ca 90% (ifølge en uoffisiell miata.net statisktikk) får aldri problemer med nesa.
Erik
selvsagt bryter ikke alle sammen, men det er jo nok av dem som faktisk feiler til at dette er et problem, jeg ville aldri anbefalt annet enn mine fiender å kjøpe en med muligheten for den feilen.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Skulle egentlig holde med en grei storservice, men etter å ha kjørt den noen mil, så begynte det å ligge
igjen dråper av olje på garasjegolv, pluss sluring av clutch.
Simmerringer bakkant motor og clutch bestilt.
Venta veldig lenge på simmerringer fra MX5parts, så hvis noe haster , så blir det ILMotorsport, mye kjappere levering.
Girboks plukka ut på garasjegolv, motor løfta opp litt så bunnpanna får nye tetninger og tettemasse.
.
.
.
.
Ser på girbokshus, så er jeg glad jeg bestilte med simmerringer både forkant og bakkant girboks.
.
.
.
.
Kjekt med elefant, trengte den for å løfte motor nok opp, for å skru ut bunnpanne, nye tetninger og tettemasse der også med det samme.
.
.
.
.
Oljesvetting ja.
.
.
.
.
Glad jeg bestilte med simmerringer til girboks også, når jeg ser dette sølet.
Et avbrekk for å valse hjulbuer fram på en Volvo, flere som vet jeg har handlet meg hjulbue-vals nå, greit med noen ekstra kroner også.
.
.
.
.
Ny simmerring på plass og tetning på simmeringdeksel.
.
.
.
.
Svinghjul ser ut som det er skiftet, ikke antydning til slitasje eller grader, positivt overrasket etter å ha vasket det. Moment 74 lb/ft.
Selvsagt også nytt pilot-lager.
.
.
.
.
Og ny clutch og disk på plass, moment 17 lb/ft. Bunnpanna satt på før svinghjul og clutch.
Da er det rengjøring av verktøy, og få det på plass igjen, og håpe på tid til å skifte på girboksen i morgen.
Husket også å ta med fotoapparat til prosjektlinken/huskelista mi.
Greit å vite det til senere hva som er gjort med denne her.
anser
igjen dråper av olje på garasjegolv, pluss sluring av clutch.
Simmerringer bakkant motor og clutch bestilt.
Venta veldig lenge på simmerringer fra MX5parts, så hvis noe haster , så blir det ILMotorsport, mye kjappere levering.
Girboks plukka ut på garasjegolv, motor løfta opp litt så bunnpanna får nye tetninger og tettemasse.
.
.
.
.
Ser på girbokshus, så er jeg glad jeg bestilte med simmerringer både forkant og bakkant girboks.
.
.
.
.
Kjekt med elefant, trengte den for å løfte motor nok opp, for å skru ut bunnpanne, nye tetninger og tettemasse der også med det samme.
.
.
.
.
Oljesvetting ja.
.
.
.
.
Glad jeg bestilte med simmerringer til girboks også, når jeg ser dette sølet.
Et avbrekk for å valse hjulbuer fram på en Volvo, flere som vet jeg har handlet meg hjulbue-vals nå, greit med noen ekstra kroner også.
.
.
.
.
Ny simmerring på plass og tetning på simmeringdeksel.
.
.
.
.
Svinghjul ser ut som det er skiftet, ikke antydning til slitasje eller grader, positivt overrasket etter å ha vasket det. Moment 74 lb/ft.
Selvsagt også nytt pilot-lager.
.
.
.
.
Og ny clutch og disk på plass, moment 17 lb/ft. Bunnpanna satt på før svinghjul og clutch.
Da er det rengjøring av verktøy, og få det på plass igjen, og håpe på tid til å skifte på girboksen i morgen.
Husket også å ta med fotoapparat til prosjektlinken/huskelista mi.
Greit å vite det til senere hva som er gjort med denne her.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Så ble det en liten kjappjobb i kveld også.
.
.
.
.
.
.
Rengjort og nye simmerringer, både foran og bak på girboks, nytt thrustlager også.
Da er det bare å vente på en anledning til å få girboks på plass igjen.
anser
.
.
.
.
.
.
Rengjort og nye simmerringer, både foran og bak på girboks, nytt thrustlager også.
Da er det bare å vente på en anledning til å få girboks på plass igjen.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Hvordan går det med denne da? Veldig bra bygg dette, trodde ikke det var mulig å rette opp i så store skader!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Bilen er brukt jevnlig den siste tiden.DanielHovdahl wrote:Hvordan går det med denne da? Veldig bra bygg dette, trodde ikke det var mulig å rette opp i så store skader!
Mye andre ting med hus og familie for tiden.
Mangler tid til å gå på grunnarbeid og lakkering.
Ellers har det blitt en bra bil ut av det.
Full service på en motor som har gått knappe 120K, pluss skifte av endel slitedeler.
Om det har vært verdt tidsbruken er vel en helt annen historie......
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Bra den brukes da! Men et strøk med maling kunne ikke ha skadet, hehe.anton.g wrote:Bilen er brukt jevnlig den siste tiden.DanielHovdahl wrote:Hvordan går det med denne da? Veldig bra bygg dette, trodde ikke det var mulig å rette opp i så store skader!
Mye andre ting med hus og familie for tiden.
Mangler tid til å gå på grunnarbeid og lakkering.
Ellers har det blitt en bra bil ut av det.
Full service på en motor som har gått knappe 120K, pluss skifte av endel slitedeler.
Om det har vært verdt tidsbruken er vel en helt annen historie......
anser
Men denne bilen er vel ikke første pri.
MX5 er alltid verdt tidsbruken!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Hvor jobber du? Jeg må ha ett par 4-hjulskontroller og tar de mer enn gjerne hos deg.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
.
.
Ikke så mye framgang, men veltebøyle er montert.
Ble en del arbeid, for hvis jeg hadde brukt de opprinnelige festene, hadde jeg ikke fått setet og seterygg
helt tilbake.
For lite beinplass som det er på disse bilene.
.
.
.
.
Greit med hjelpere, junior (Oscar) i passajersete, og Bendik en kompis av junior bak rattet.
De to var mest opptatt med å style en sparkesykkel.
.
.
.
.
Så har jeg fått tak i hard-top, handlet av Henki her på forumet, som ordnet med frakt oppover til Trøndelag.
Bare for meg å kjøre innom transportselskapet å hente den.
Takk til Henki.
.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: anton g`s - 1990 - MX5 - vrak
Morro å se at noen orker å legge så mye jobb i en gammel mx5. all cred til deg
blir morro å se denne nylakka..
blir morro å se denne nylakka..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542