Kan en 1.6 liter gå uten bensintrykk?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Kan en 1.6 liter gå uten bensintrykk?

Post by Dr_J »

Svar: Ja, i alle fall på tomgang og med dobbelt så høy req_fuel som standard….

Det har seg som så at jeg har loddet sammen en DIYPNP, monterte den og fjernet luftmengdemåleren. Bilen startet, og stoppet med engang. På meg virket det som den ikke fikk nok bensin, så jeg gikk opp fra 13 til 26 i req_fuel verdi. Da startet den og gikk på tomgang, i flere minutter faktisk. Men stoppet hvis jeg trykket litt for brått på gassen. Fikk den til å gå flere ganger, men ikke helt stabilt for å si det forsiktig. Etter litt tankearbeid tenkte jeg at det kunne være noe med bensintrykket, så jeg dro innom Jula og fikk tak i et manometer og et par slangestusser. Koblet dette inn på tilførselsslangen, da kom trykket når starteren gikk rundt og forsvant med en gang nøkkelen ble sluppet. Da husket jeg bryteren i luftmengdemåleren….( Bensinpumpereleet får også styringsstrøm fra luftmengdemåleren, så da fikk bensinpumpa bare strøm når jeg vred om nøkkelen til startposisjonen.)

Snakk om motor som går på bare lukta av bensin :)
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Kan en 1.6 liter gå uten bensintrykk?

Post by LoKi »

Er ikke dette typisk startsperre-ting..?
Da starter den jo, men dør rett etterpå.

Rare greier uansett, men japansk håndverk er jo kjent for å være spesielt :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Kan en 1.6 liter gå uten bensintrykk?

Post by Stehu »

Min startet ikke i det hele tatt grunnet startsperra. Grunnen er at CAM signalet er blokkert her.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Kan en 1.6 liter gå uten bensintrykk?

Post by Dr_J »

Ikke startsperre på -90 modell så vidt jeg vet. Problemet var bryteren i LMM (luftmengdemåleren) som jo ikke var der lengre, bryteren går på når flapsen i måleren åpner seg, altså når motoren går. Det er en sikkerhet for at bensinpumpa ikke skal pumpe ut bensin ved en kollisjon. Når jeg satt inn en jumper i kontakten som satt i LMM så fikk jeg bensintrykk hele tiden.
Japansk håndverk er spesielt, og særlig når bilen samtidig tro han er italiensk...hehe
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Kan en 1.6 liter gå uten bensintrykk?

Post by Stehu »

Dr_J wrote:Ikke startsperre på -90 modell så vidt jeg vet. Problemet var bryteren i LMM (luftmengdemåleren) som jo ikke var der lengre, bryteren går på når flapsen i måleren åpner seg, altså når motoren går. Det er en sikkerhet for at bensinpumpa ikke skal pumpe ut bensin ved en kollisjon. Når jeg satt inn en jumper i kontakten som satt i LMM så fikk jeg bensintrykk hele tiden.
Japansk håndverk er spesielt, og særlig når bilen samtidig tro han er italiensk...hehe
Har du fikset dette? Jeg vet løsningen i så fall :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Kan en 1.6 liter gå uten bensintrykk?

Post by Dr_J »

Problemet ble løst ved å sette inn den jumperen, da fikk jeg bensintrykk hele tiden. Og bilen startet og gikk som den skulle, nå må det bare tunes litt.
Men poenget var jo at motoren faktisk gikk uten bensintrykk :)
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Post Reply