Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Og jeg ønsker fakta, ikke spekulasjoner og synsing, og gjerne med referat til paragrafer. (Ja Erik, det var en oppfordring )
1.
Spiller det noen rolle hvor gammel bilen er om man blir TATT med trimming på bilen? (Antall år den har vært registert i Norge for importerte kjøretøyer)
2.
Må man betale engangsavgift om man blir tatt med trimmet bil uten at dette blir påført i vognkortet? Det vil si at bilen ikke blir registrert med effektøkning, men tilbakestilles til normal effekt for etterkontroll hos SVV.
3.
Hva kreves av Statens Vegvesen for å kunne pålegge bøter og/eller engangsavgift når det kommer til måling av motoreffekt?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
har hatt flere kamerater som er blitt stoppet av politiet. og etter hva jeg har skjønt så kan de ikke gjøre annet enn å tvinge deg over til teknisk kontroll. og det er kun hvis de mistenker at bilen er modifisert, enten senket, breie dekk eller økt effekt/motorkarrakteristikk.
så vidt meg bekjent er det da også irrelevant hvor gammel bilen er. bilens alder kommer først inn i bildet når en skal registrere effektøkning. jo eldre bilen er jo mer bruksfradrag får en på effektøkningen, 10% pr år.
litt usikker på hva som skal til, men tror politiet har myndighet til å avskilte bilen på stedet hvis de mener at bilen ikke er trygg å kjøre på veien.
hvis effektøkning skal registreres så er offesiell prosedyre at det skal søkes om dette på forhånd på den spesifikke bilen. og etter søknaden (evt) blir godkjent kan en starte arbeidet med å trimme bilen. deretter skal den inn til godkjenning hos biltilsynet. hvis en bil skal bli godkjent med økt effekt kommer det ann på hva de enkelte komponentene på bilen er oppført til å tåle. hovedsakling er vel dette bremser og chassis. men er sikkert noen petimetere som vil klage på mer enn det.
hvorvidt dette er fakta eller ikke får en bedømme selv, men dette er i hvertfall det jeg har sett og hørt folk oppleve.
Toll- og avgiftsdirektoratet har fortalt meg at det ikke skal kreves inn avgift for effektøkning før bilen er registrert med den effekten. Jeg vet at Vegvesenet/Tollvesenet har prøvd seg, og blant annet har sendt ut regninger til folk som har blitt målt på den rullende landeveien de har i Trondheim. Ingen av disse har tatt det videre, men den første som gjør det får nok bevist at noen småkonger der oppe har tatt seg vann over hodet.
Dersom du blir tatt, har Toll- og avgiftsdiregtoratet mulighet til å fravvike bruksfradraget man vanligvis får. De kan også ilegge straffeavgift (mener dette er opp til 50%). Likevel har de sagt at mulighetene for at alt dette blir brukt er små. Mest sannsynlig må man kun betale avgiften.
I utgangspunktet er det vel det samme regulativet som skal følges ved økning av effekt som ved førstegangsregistrering av effekt. Det betyr at motoren skal ut av bilen, temperaturen skal være kontrollert, luftfuktigheten det samme og verken AC eller servo skal være tilkoblet. Da jeg snakket med Vegvesenet, fikk jeg beskjed om at det var dette som gjaldt dersom man skulle registrere en bil med mer effekt. Likevel mente de at det var greit nok å bruke en totalt unøyaktig rulle for å beregne avgift for ikke-godkjente biler. Noe sier meg at de har feil - det er bare noen (en dommer) som må fortelle dem det først.
Jeg snakket også med en som er med i den sffor gruppa eller hva den heter.
Der ble jeg fortalt at om man skulle godkjenne en ombygging, måtte man betale avgifter til tollvesenet før man kom og viste bilen.
Håper virkelig det ikke stemmer ...
Jeg har også lest flere steder siteringer som sier det samme som forrige post, at man må betale avgift om bilen blir godkjent med effekten.
Det største problemet er nok heller avkortning/regress på forsikring, om man skulle komme i en større ulykke.
nope-mx5 wrote:Jeg snakket også med en som er med i den sffor gruppa eller hva den heter.
Der ble jeg fortalt at om man skulle godkjenne en ombygging, måtte man betale avgifter til tollvesenet før man kom og viste bilen.
Håper virkelig det ikke stemmer ...
Jeg har fått forståelse for at foregår slikt:
1. Du søker og får godkjent planene for ombyggingen.
2. Betaler eventuelle avgifter
3. Viser bilen med økt effekt.
Det kan bli kjipt om det er et punkt 1.5 der bilen må vises i "før stand".
\\Stian
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn