Rubbing av lakk !

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 857
Status: Offline

Rubbing av lakk !

Post by Kjell »

Siden det ikke ble Øvrevoll tur idag hadde jeg plutselig litt tid og slå ihjel. Tok meg derfor en liten kjøretur delvis i samme rute som Lørdagens østfoldtreff (men med litt større hastighet :D ). Når jeg kom tilbake fant jeg ut at jeg skulle sjekke under bagasjebrettet og likte ikke det jeg så der. Riper og gnageskader så den kommer ikke på igjen på en stund. Her må det til og vaske og polere opp på nytt, jukset jo når jeg polerte (Polerte rundt). Men i den forbindelse ønsker jeg noen tips / råd. Bilen er ganske fin i lakken men går man tett inn på den er det mye småriper i overflaten (Slike som automatvask er kjent for og lage). Jeg har polert med Autoglym Super Resin Polish og et lag med Extra Gloss Protection etterpå. Har brukt dette av gammel vane og blankt blir det ingen tvil om det men det tar jo ikke ripene. Følgende skriver importøren om produktet sitt

Super Resin Polish
Er et ideelt middel til alle typer billakk. Inneholder ikke slipemiddel, men en kjemisk rens. Kan brukes på plast og plexiglass.

De har et produkt som heter Paint Renovator

Paint Renovator
Er en silikonfri krem som inneholder aluminiumoksydpulver, som gir en kraftig, men kontrollbar slipende og polerende virkning. Ideell til alle typer lakker.

Nå har jeg vært litt bortskjemt med ny "bimmer" som bare trengte og vokses og har egentlig aldri personlig rubbet en bil. Paint renovator er vel en klassisk "rubber" som skal ta et hårfint lag av klarlakken. Har noen av dere erfaring med dette. Har veldig lyst til og få "Monty" så pen som mulig (Uten og lakke om :) ) da hadde det vært morsomt og fått bort overflateripene. Nå må jeg uansett gå over bagasjelokket så spørsmålet er om jeg skal ta en ny ordentlig runde på bilen. Det er her jeg ønsker noen erfaringer / Gode råd. Har det noe for seg og rubbe bilen ? Hvis jeg skal rubbe bilen bør jeg da sette det bort for ikke å ødelegge bilen eller er dette helt overkommelig selv. Og etter en eventuell rubbing, hva er bra og legge på etterpå. Hvilke produkter har dere gode erfaringer med. Har googlet litt på teflon og mye rart uten og bli noe klokere av det. Har også søkt på forumet her. Fant følgende på nettet som ikke har mye til overs for Teflon, Nano osv.
PTFE / Teflon
Teflon brukes som kjent i blant annet stekepanner og artikler der vi ønsker en overflate som skitt ikke fester seg til og som er lett å rengjøre. Problemet når det kommer til biler er at det kreves en svært omfattende og komplisert prosess om du skal få teflonet til å feste seg. Faktisk finnes det dokumentasjon fra DuPont (produsent av teflon) som forteller at de ikke kan se noen fordeler med å teflon behandle en billakk. Et annet problem, om man skulle lykkes med å få det til å feste seg, er å få det vekk igjen om f.eks. en billakkerer må omlakkere en skadet del på ditt kjøretøy. Dette er også grunnen til at enkelte billeverandører har innført å fjerne lakkgarantien om du teflon behandler ditt kjøretøy.

Nano
Det vi spør oss er ”Hva er egentlig Nano?”. Det virker som at dette er et av de mest populære ordene man kan benytte om dagen, uavhengig om du prater om bilpleie, sjampo, kosmetikk eller andre artikler du bruker mye av. Nano ble oppfunnet av legemiddelindustrien for å lage medisiner som fant frem til stedet som trengte behandling – hvordan andre produkter kan nyte godt av det er meget tvilsomt. Det pågår også en stor Svensk undersøkelse for å finne ut om nano partikler er skadelige for menneskekroppen, vi ser med spenning frem til konklusjonene av den undersøkelsen. Vi kan ikke se hva som er forskjellen på nano og voks produkter, ettersom de aller fleste nano produktene er basert på voks.

Polymer
Polymer er en plast som tetter og forsegler din billakk til nesten 100%. Dette produktet tetter igjen så mye at lakken ikke får anledning til å verken bevege seg eller slippe ut gasser (lakken puster). På enkelte biler har vi sett lakk som har sprukket fordi den ikke har fått bevege seg, ofte skyldes dette varme som gjør at lakken vil utvide seg – men den er låst fast av polymer og dermed skjer det som ikke skal skje, lakken sprekker. Et annet problem med polymer/plast er at det er svært mykt og derfor lett å få vaskeriper i – selv om bilen er beskyttet er det ikke spesielt pent med riper over det hele etter noen få vask. Også denne behandlingsformen har flere billeverandører forbudt ved å fjerne lakkgarantien om du skulle gjøre det.
Ble langt dette men som sagt har noen gode erfaringer / råd og komme med tas de i mot med takk. Ser også AutoGlym reklamerer i Motor med et nytt superprodukt til å vokse med som heter "High Definition Wax" det koster 700Kr for en liten boks. Ja dere hørte riktig syvhundrekroner .. Det kan det da umulig være verdt. Biltema og andre har jo vunnet tester for Polish som nesten ikke koster noenting...

Kjell
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Re: Rubbing av lakk !

Post by biXen »

Personlig tør jeg ikke bruke maskin fordi lakken er altfor fin til å "lære" på. Hvis jeg skulle brukt maskin ville det vært en som ikke roterer men har frem og tilbake bevegelse, har foreløpig kun funnet de i USA. Man må nok bruke maskin hvis lakken er skikkelig blass og gammel. Anbefaler forøvrig denne siden sine tips: http://www.autopia-carcare.com/how-to.html

Når det gjelder produkter har jeg nå kun Meguiars produkter, og tok nylig bilen med NXT Tech 2.0 Waxen. Resultatet ble fantastisk og bedre enn med Autoglym.

http://www.bee-digital.com/images/rx8en.jpg
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Hold deg unna Autoglym :)

Kjøp en del Meguiars produkter, og en Kestral DAS-6 polermaskin fra shinearama.co.uk.
http://www.detailersclub.no har mye bra info.

700 for en autoglym voks er dyrt, men 700 er lite penger for bra voks :)
Svisswax crystal rock koster vel 18.000 pr.boks.
Zymol har en annen som koster rundt 60.000 (med gratis påfyll livet ut).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 811

Post by jean-eric »

Hvorfor skal han holde seg unna autoglym, egentlig...?

Trådstarter: det er vanskelig å si hvor kraftig rubbing du evt. skal bruke. Selv brukte jeg en grønn rubbing fra Turtle Wax igår, som er bittelitt mildere enn de aller groveste. Tok det for hånd med en fuktig klut. Så kjørte jeg over med autoglym (den vanlige rød), før jeg la på extra gloss protection. Resultatet ble meget bra, og gamle vaskeriper ble helt borte :)

Paint Renovator har jeg ingen tro på. Den fungerer til en viss grad, men jeg synes den er for mild.
Last edited by jean-eric on 09 May 2010, 21:18, edited 2 times in total.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

HM! Så f.eks en runde med disse i samme rekkefølge hvis jeg forstår dere rett

http://www.meguiars.no/index.php?_room= ... il&_page=3 eller http://www.meguiars.no/index.php?_room= ... il&_page=2
http://www.meguiars.no/index.php?_room= ... il&_page=1
http://www.meguiars.no/index.php?_room= ... il&_page=3 eller denne som bixen anbefaler http://www.meguiars.no/index.php?_room= ... il&_page=5

Tja. Kanskje tiden er inne for og forsøke noe annet.
Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

NXT2 er det beste produktet å jobbe med som jeg har prøvd til nå. Jeg brukte selv Scratch x som steget før den siden jeg ikke trengte noe fornyer av lakken. Kunne med fordel hatt maskin til det da jeg så noen små overflateriper i sollyset etterpå, men det har litt med tid å gjøre også.

Forøvrig så jeg ikke om du nevnte det, men begynn med Clay. Clay er påbudt ;) Lakken på bilen min er, en uke etterpå, fortsatt glassglatt å ta på. Clay legger basisen for det definitivt.

Webdesign blog
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

biXen wrote:NXT2 er det beste produktet å jobbe med som jeg har prøvd til nå. Jeg brukte selv Scratch x som steget før den siden jeg ikke trengte noe fornyer av lakken. Kunne med fordel hatt maskin til det da jeg så noen små overflateriper i sollyset etterpå, men det har litt med tid å gjøre også.

Forøvrig så jeg ikke om du nevnte det, men begynn med Clay. Clay er påbudt ;) Lakken på bilen min er, en uke etterpå, fortsatt glassglatt å ta på. Clay legger basisen for det definitivt.
Clay ?? :D

Clay har jeg hørt om men aldri hverken sett eller brukt... Og nå er det plutselig påbudt HeHe

Plutselig måtte jeg google litt mer

Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

Meguiars har claykit hvor du får en leireklump eller to samt en spray som du sprayer på og lar clayen gli over lakken med. Men jeg slenger den sprayen i bagasjerommet med en mikrofiberklut og bruker det til å fjerne fugledritt osv. Så clayer jeg med såpevann, bare lager en bøtte til etter vasken og bruker istedet for sprayen. Clay er genialt :)

Webdesign blog
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

OK, Jeg må ha det litt inn med teskje her. Begynner og bli gammel :)

1. Clay
2. Scratch-X
3. NXT

Og da skal jeg ikke trenge noe voks eller noe utenpå siden NXT er både polish og voks ikke sant. Eller forsegler dere utenpå der igjen?

Er mikrofiberkluter også påbudt nå? :) . Polergarn osv. er ut?

Skal faktisk bli spennende og forsøke dette. Har liksom vært autoglym mann i mange år. Først bytte ut veteranbilen til MX-5 og nå nytt polishmerke. Dette tar jo helt av HeHe

Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

polergarn e ut... microfiber is da shit..
bruka microfiber til alt;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

Jeg har ikke hatt noe oppå NXT2en nå, dette grunnet jeg har sett folk med peiling skryte sånn av hvordan den holder seg uten noe mer oppå. Det skader sikkert ikke, men skal man ha noe oppå bør det vel være noe som er av samme type voks. Jeg vet ikke nok om det tekniske der. Jeg tror forskjellen fra Autoglym til Meguiars ikke er SÅ stor før NXT waxen. Men den er virkelig bra, og såpe og alt fra Meguiars er prima og drøyt i bruk.

Polergarn er ut ja, veldig trevlete i min erfaring også. Jeg bruker svamper (disse runde) til påføring og mikrofiber kluter til avtørking. Til vask bruker jeg ullvott, men de har også mikrofiber votter der. Svamper setter det seg for lett steiner i. Det gjelder også clayen, mister du den i bakken så kaster du den :)

Hvis lakken din er veldig falma ville jeg lagt inn noe paint fornyer før scratch-x. Jeg tror det vil bli riktig plass. Men det vet jeg ikke så mye om teknisk. Men min fulle arbeidsmengde er slik: Vask - Clay - Vask - Scratch-x - NXT2. Jeg lot begge de tørke i 1-2 timer.

Webdesign blog
Adrian
4200 RPM
4200 RPM

Post by Adrian »

Kan gjøre dårlig lakk en del bedre med polergarn for hånd. Men det er et blodslit da... :)

Biltema DA maskin, microfiber kluter og Autoglym sine produkter, og man er langt på vei for en rimelig penge. Man kan ikke ødelegge noe med en DA maskin. Da må du slå bilen med den...

AG Paint Renovantor er gull på swirls(småstriper), men der stopper det. Men den er enkel å bruke for de som synes rubbing blir for skummelt. Alt hjelper...
På gjenstridige riper har jeg god erfaring med Turtle wax sin rubbing, gjerne med maskin.
Er lite vits i å bruke Super Resin polish uten å fullføre med extra gloss protection. Den gir enda bittelitt mer glans, og bevarer resultatet ca 8-9 måneder når det er gjort skikkelig. Polering med bare polishen forsvinner etter 3 uker ca.. :wink:
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 830

Post by MxMats »

Skal du ha bort alt av swirls(vaskestriper) og defekter, må du over på roterende maskin og "proff" produkter, som feks. Meguiars, Scholl og Menzerna. Men man kan virkelig freshe opp lakken med en billig DA maskin også (Ocilerende) Jeg er langt fra noen ekspert på dette her, men jeg har prøvd meg med roterende og div. produkter på Mx-5'n. Med litt trening kan man tom. gjøre steinsprut og riper borte, med flekklakkering og våtsliping. Anbefaler deg å klikke deg inn på detailersclub.no og lese guidene og spørre hvis det er noe du lurer på. Evnt sette bort bilen til noen av gutta der. Sjekk også show and shine seksjonen for inspirasjon, og overbevisning om hva gode produkter og teknikker kan gjøre med en "herpa" lakk. :)
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Grunnen til at jeg anbefaler å holde seg vekk fra Autoglym, er pga. høy pris, og veldig oppskrytt.
Man får vesentlig bedre produkter mye rimeligere fra England.

Meguiars, Chemical Guys, Menzerna, Scholl, Poorboys, Duragloss etc etc :)

www.shinearama.co.uk - lave priser, tullete billig frakt (levering på døra).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

Takk for mange gode tips her. Har forstått at polering som det het før ikke er helt det samme lenger  :D 

Det kom så mye nyttig info her at nå skal jeg først ta meg en god løpetur, etterfulgt av en varm dusj også skal jeg sette meg ned med de ferske varme bollene jeg har kjøpt på Shell også fordype meg litt i dette. Kan jo selvsagt sette hel poleringen bort men det hadde vært gøy og fått til dette ordentlig selv. Har en 95 Golf som datteren kjører med som kan være testkanin for ny poleringsmaskin eventuelt. 

Ser at det anbefales og kjøpe fra england, er det mye og spare på dette eller er det lommerusk? Blir jo endel jeg må kjøpe inn. I følge Bixen osv. er det jo nå påbudt med microfiber osv. Og etter og ha lest litt på detailersclub må jeg jo også som et minimum ha

- Bøtte
- Hageslange
- Vaskehanske
- Vaskehanske til felger
- wafflewave Tørkehåndkle
- GritGuard i bøtta
- Høytrykksvasker
- En "kvalitets" såpe
- Felgrens
- Foam Gun eller Foam Canon
- Felg børste(r)
- En ekstra GritGuard bøtte
- Microfiberfiller

Og da har jeg enda ikke begynt og plukke de produktene jeg skal polere med. Jeg må jo ha cleaner, clay, buffingpad, rubbing pad, polishing pad, renovator, balm, voks, sealent, fluffers, miracle dry for og nevne noe...

Dette kan bli en lang kveld HeHe

Kjell  
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Post Reply