Froden wrote:Hei,
styret og klubben er selvfølgelig interessert i å øke medlemstallet og det skjer.
Medlemstallet økte fra ca 190 til 230 fra i fjor vinter til i vår.
Det er et mål for klubben å fortsette å vokse og vi trenger konstruktive innspill for å hjelpe til at dette skjer.
Jeg opplevde selv at det tok mange uker før jeg fikk medlemskort da jeg meldte meg inn for noen år siden.
Dette har tilsynelatende altså ikke noe med personer å gjøre, det er valgt inn nye mennesker i styret siden den gang, men med den prosessen vi idag bruker.
Siden dette fortsatt er et problem må vi jobbe konstruktivt med å finne bedre løsninger.
Jeg synes også det er leit at man opplever å ikke motta svar når man registrerer seg og at det noen ganger tar tid å få medlemsnummer.
Det er et par ting som kan gå galt i den prosessen slik denne foregår idag:
1) Når man melder seg inn på nettsiden vår så går det automatisk en epost til den som registrerer seg.
Dersom man ikke mottar denne i løpet av noen minutter kan det tyde på at denne automatiske eposten blir blokkert av innmelderens epost server eller spam filter.
Vi skal informere om dette på nettsiden slik at de som melder seg inn blir gjort oppmerksom på at de bør sjekke innboksen for nettsøppel ('spam').
Dessverre så er det mye spam på epost idag så epost servere blir mer og mer aggressive i blokkeringen av automatiske eposter.
Jeg testet dette idag, fikk et automatisk svar med en gang og jeg ser epost sendes fra root@localhost mens reply-to er
sekretar@mx5-miata.no.
Dette er noe som svært mange spam filtre fanger opp og kan forklare noen av problemene.
Jeg skal sjekke hvordan vi kan få løst dette.
Et alternativ til automatisk svar er at styret får beskjed og så tar kontakt 'manuelt'.
Jeg stiller meg fra nå av til disposisjon til å motta dette og manuelt sende velkomstmail til nye medlemmer.
Dersom eposten overhode ikke kommer frem så kan man også for også kontakte
sekretar@mx5-miata.no direkte, eller en av de andre lederene i klubben.
Dette vil det også informeres om på innmeldingssiden.
Når man har registrert seg på nettsidene våre kommer man til en ny nettside hvor følgende tekst står:
Din innmelding er sendt til styret, du vil få instruksjoner for betaling av medlemskontingenten på e-post. Skulle det oppstå problemer med dette, ta kontakt med
sekretar@mx5-miata.no
Dette er ment å være forklarende nok til at man får løst problemer ved innmelding.
2) Når man er innmeldt og har mottatt epost fra klubben så finner man er kontonummer i eposten fra klubben.
Her skal kontingenten betales og det er meget viktig at man også fyller inn en melding til mottaker med navn og adresse til den som innbetaler.
Dette fordi det er vanskelig å spore opp hvem som har innbetalt penger på konto.
Grunnen til dette er at slike regninger ofte betales av medlemmets samboer, på firmaets konto etc slik at knytningen til den innmeldtes navn og epost ikke kommer klart frem.
Dermed blir det et svært detektiv arbeid å finne frem til noen av innbetalingene og få registrert disse slik at medlemskort kan trykkes og sendes til rett person.
Vær også obs på at det er frivillige i klubben som mottar registreringene og det derfor kan gå noe tid før manuelle svar sendes ut dersom disse personene er opptatt, på reise etc. Jeg vil derfor iverksette en endring slik at samtlige i styret mottar informasjon om innmeldinger og kan svare med et velkomstbrev raskere.
Dersom man virkelig ønsker å bli medlem men ikke får innmeldingsskjemaet på nettsidene til å fungere så kan man også sende epost til en av lederne i klubben, kontaktinformasjon finnes på nettsidene våre.
Ideelt sett kunne vi hatt en eller flere betalingsløsninger på nettsidene våre.
Etter det jeg kjenner til koster disse omtrent like mye per år som vi får inn i kontingent.
Videre så kunne vi benyttet autogiro for innbetalinger fra eksisterende medlemmer men Postbanken tilbyr ikke dette.
Dersom noen har konstruktive innspill på hvordan vi kan forandre denne prosessen til det bedre så mottas disse med takk!
Kontakt meg når som helst med løsningsforslag!
Frode