
Tips & råd ved kjøp av NC
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Har noen et delenummer på hu dama? ser ut som hun passer i NB også... 

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Kan dessverre ikke bestilles, kun forbeholdt NC eiere 

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3213
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Det er annet delenummer på den til NA:


2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Er det berre meg eller er 2.0NCn begynt å komme ned i pris?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22560311

-A-
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22560311

-A-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Bruktimport det der..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Den prisen er uavhengig av det norske markedet, that's all.
Det vil ikke si at prisene er gått ned i Norge, men at folk bruktimporterer og selger for lavere pris enn tilsvarende verditap på biler solgt ny i Norge.
Var ikke no mer enn det
Det vil ikke si at prisene er gått ned i Norge, men at folk bruktimporterer og selger for lavere pris enn tilsvarende verditap på biler solgt ny i Norge.
Var ikke no mer enn det

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
1,8 vs 2,0?
Det ble i hvertfall 1,8 på meg. 130.000 ekstra for litt mer bråk og driftsutgifter (bensin og forsikring.)?
Det ser ut som en samlet norsk motorpresse er enig med meg, her er ett eksempel:
http://www.dn.no/dnBil/article1891191.ece
Hadde 2 literen hatt enda skikkelig med krefter i mellomregisteret, men den yter jo kun noen få nm til.
Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Kanskje det kommer en moderne motor i neste utgave av MX-5, det skal etter sigende være en helt ny en på tegnebrettet.
Forøvrig har jeg ikke sett en eneste NC3,5 (fra 2009---) til salgs på Finn.no, hverken 1,8 eller 2,0.
Jubileumsutgaven virket derfor som det mest fornuftige kjøpet - og slik ble det.
Det ble i hvertfall 1,8 på meg. 130.000 ekstra for litt mer bråk og driftsutgifter (bensin og forsikring.)?
Det ser ut som en samlet norsk motorpresse er enig med meg, her er ett eksempel:
http://www.dn.no/dnBil/article1891191.ece
Hadde 2 literen hatt enda skikkelig med krefter i mellomregisteret, men den yter jo kun noen få nm til.
Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Kanskje det kommer en moderne motor i neste utgave av MX-5, det skal etter sigende være en helt ny en på tegnebrettet.
Forøvrig har jeg ikke sett en eneste NC3,5 (fra 2009---) til salgs på Finn.no, hverken 1,8 eller 2,0.
Jubileumsutgaven virket derfor som det mest fornuftige kjøpet - og slik ble det.
2012 NC 1,8 Sport Edition
-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Bare fordi VAG leverer motorer med turbo og kompressor, så ligger Mazda bak europeerne ha gjelder motorteknologi?Alex M wrote:1,8 vs 2,0?
Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
.

Mazda har sin egen filosofi, og det synes jeg er bra. Selv har Mazda uttalt at de ikke satser på lavere volum, men lavere vekt og mer miljøvennlige/effektive motorer, med likt volum som før.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
jean-eric wrote:Bare fordi VAG leverer motorer med turbo og kompressor, så ligger Mazda bak europeerne ha gjelder motorteknologi?Alex M wrote:1,8 vs 2,0?
Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
.![]()
Mazda har sin egen filosofi, og det synes jeg er bra. Selv har Mazda uttalt at de ikke satser på lavere volum, men lavere vekt og mer miljøvennlige/effektive motorer, med likt volum som før.
Miljøvennlig???
Når 2 tonn Mercedes E-klasse og BMW 5 serie kan kjøres rundt med utslipp på 129g/km - så slipper min lille Mx-5 176 g/km.
Dette er ikke 2010 teknikk, men fra forrige årtusen.
Japanere er ikke lenger på høyden teknologisk, når det gjelder motor og miljøteknikk (med unntak av hybridteknologi). Jeg sier ikke at de er dårlige - de er ganske enkelt ikke like miljøvennlige og kostnadseffektive. QED.
Kanskje neste MX-5 kommer som hybrid??
2012 NC 1,8 Sport Edition
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Mazda's miljøfilosofi/satsingsområde ligger i vektbesparelser. Lavere vekt gir mindre slitasje på bremser/understell, bedre kjøreegenskaper, behov for mindre motor etc.
Tilsvarende MX-5 hos tyskerne hadde sikkert veid 200 kg mer.
Men de skal ha for dine drivlinjer og bra teknologi.
Uansett blir MX-5 feil utgangspunkt for miljøteknologi.
Dette er en sportsbil, med en svært turtallsvillig motor etter roadsterprinsippet.
Balanse, vektfordeling, kjøreegenskaper, fantastisk girkasse og en relativt lineær kraftkurve med en topp rundt 5-6K rpm.
Vil tro at Mazda 2/3 har mer miljøvennlig motorteknologi.
Skal du ha moment i mellomregister, hybrid og lave utslipp får du kjøpe deg en diesel BlueMotion Golf.
VAG lager noen fine biler ja, men gud så kjedelig.
MX kjøper man med hjertet, ikke hjernen.
Uansett,
Gratulerer med ny bil!
Jubileumsmodellen er ett svært godt tilbud og du har fått mye bil for pengene!
Tilsvarende MX-5 hos tyskerne hadde sikkert veid 200 kg mer.
Men de skal ha for dine drivlinjer og bra teknologi.
Uansett blir MX-5 feil utgangspunkt for miljøteknologi.
Dette er en sportsbil, med en svært turtallsvillig motor etter roadsterprinsippet.
Balanse, vektfordeling, kjøreegenskaper, fantastisk girkasse og en relativt lineær kraftkurve med en topp rundt 5-6K rpm.
Vil tro at Mazda 2/3 har mer miljøvennlig motorteknologi.
Skal du ha moment i mellomregister, hybrid og lave utslipp får du kjøpe deg en diesel BlueMotion Golf.

VAG lager noen fine biler ja, men gud så kjedelig.
MX kjøper man med hjertet, ikke hjernen.

Uansett,
Gratulerer med ny bil!
Jubileumsmodellen er ett svært godt tilbud og du har fått mye bil for pengene!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
VAG er en av verdens største bilprodusenter. Mazda er en liten knert. Derfor slipper de ut mer CO2 per km.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Først, grattis med velkjørende og underholdende bil.Alex M wrote: Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
Jubileumsutgaven virket derfor som det mest fornuftige kjøpet - og slik ble det.
Når det kommer til 1,4tsi motoren til VAG, er jeg usikker på om jeg ville hatt den i en roadster som MX-5. Jeg synes motrokarakeristikken bilr for flat og kjedelig. Personlig ønsker jeg meg mer snert på toppen, og gjerne en peak ved 4000rpm. I folkevogna mi funker det greit,for det er jo en "buss". Men i en MX-5 o.l, ville nok jeg gått for en turtallsvillig N/A-motor.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
[quote="Alex M"]1,8 vs 2,0?
Det ble i hvertfall 1,8 på meg. 130.000 ekstra for litt mer bråk og driftsutgifter (bensin og forsikring.)?
Det ser ut som en samlet norsk motorpresse er enig med meg, her er ett eksempel:
http://www.dn.no/dnBil/article1891191.ece
Hadde 2 literen hatt enda skikkelig med krefter i mellomregisteret, men den yter jo kun noen få nm til.
Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Kanskje det kommer en moderne motor i neste utgave av MX-5, det skal etter sigende være en helt ny en på tegnebrettet.
Sier bare en ting;: Herre forlat dem
Det ble i hvertfall 1,8 på meg. 130.000 ekstra for litt mer bråk og driftsutgifter (bensin og forsikring.)?
Det ser ut som en samlet norsk motorpresse er enig med meg, her er ett eksempel:
http://www.dn.no/dnBil/article1891191.ece
Hadde 2 literen hatt enda skikkelig med krefter i mellomregisteret, men den yter jo kun noen få nm til.
Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Kanskje det kommer en moderne motor i neste utgave av MX-5, det skal etter sigende være en helt ny en på tegnebrettet.
Sier bare en ting;: Herre forlat dem

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Jeg har ikke noe erfaring med den motoren, men er enig med deg. Bruksbilen min er jo mye raskere enn Miataen, men da den drar best mellom 3000rpm og 5500rpm, gir den ikke så mye glede på høye turtall. Litt flat og kjedelig som du sier, kanskje litt for effektivt (som egentlig er en positiv ting i en normal bil). Noe av gleden med original MX5 er jo å piske den ordentlig, fordi man må jobbe for effekten. Sånn sett er undermotoriserte biler nesten mer morsomme og givende å kjøre enn sterkt motoriserte biler faktisk, da man må gi absolutt 100% uten å holde tilbake noe.motorhead wrote: Når det kommer til 1,4tsi motoren til VAG, er jeg usikker på om jeg ville hatt den i en roadster som MX-5. Jeg synes motrokarakeristikken bilr for flat og kjedelig. Personlig ønsker jeg meg mer snert på toppen, og gjerne en peak ved 4000rpm. I folkevogna mi funker det greit,for det er jo en "buss". Men i en MX-5 o.l, ville nok jeg gått for en turtallsvillig N/A-motor.
Det optimale i mine øyne hadde vært S2000-motoren i NA, det tror jeg hadde vært en trivelig kamerat.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack