Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Chan »

Da fikk jeg sånn halveis bekreftet at o-ringen på felgene mine er gåen. MAO, alle felgene lekker luft (der med skruene).

Felgene det gjelder er noen fra Postert (og Postert er jo begjært konkurs også. De var ikke enkle å finne på google heller lenger), bilde under:

Image

Er det noen som vet hvor omfattende det er å skifte ut o-ringer på slike felger? Eller hvor omfattende det er å "kløye" felgene som en eller annen sa jeg måtte gjøre på en dekkbutikk. Ingen dekkbutikker har visst lov til å gjøre slikt, så jeg sitter i saksa uten å vite hva jeg kan gjøre. Hva med en evt pris på slikt arbeid?

(nei, jeg kjøper ikke nye billige felger pga dette)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by midget77 »

Du kan finne noe om dette i denne tråden.
http://forum.vwaudi-club.no/showthread. ... 037&page=4
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Miatapowers »

Prøv med dekkskum,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:Prøv med dekkskum,,
Dekkskum har ikke noe i hjul å gjøre...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Miatapowers »

nope-mx5 wrote:
StianOppistov wrote:Prøv med dekkskum,,
Dekkskum har ikke noe i hjul å gjøre...

-n
Eg har brukt det flere ganger, og ser ikke problemet med dette..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Chan »

Stian sitt forslag er relevant (har du også skrudde felger? Har du kløyvet de? Eller kun skum?). Har tenkt på det siden jeg kanskje makter å kløyve felgene mine selv etter sommer når vinteren nærmer seg. Orker ikke å ta av felgene nå, for da går jeg uten bil.

Planen med felgskum blir å sprute inn i dekket i 4-5 sek før jeg lar det ligge i 24 timer og fyller på luft igjen. Felgskummen vil da bevege seg mot de plassene det lekker og tette igjen. Det er vel en nødløsning som kanskje varer i 1 år om gangen eller noe.

Ellers har jeg ingen peiling på hva jeg skal bruke som o-ring til felgene den dagen jeg åpner dem igjen. Lurer på om jeg leste noe på den tråden som midget77 la ut. Leste det så sent at jeg sikkert har oversett noe.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Miatapowers »

Oring skaffer man på mål, eller lager selv av emner,, eller limer dem med sicaflex som eg ser mangen gjør, eg har ikke skrudde felger selv, men har hatt diverse skadde felger så ikke har holdt tett.. dekkskum har gjort at eg fikk kjørt lengre uten å stresse.. men med dekkskum så skal man kjøre når skummet er i. skummet vil da rotere rundt og lage ett tynt belegg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by glaibilenmin »

i tråden til midget brukte dei ikkje oringer i det heletatt... bare å dra av dekka og fuge med tech7 der felgen er delt å la det ligge i 24 timer så fylle med luft igjen...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Harald »

dekkskum funker flott for smålekk i dekk, usikker på hvor bra det funker mot felg.. siden det tross alt slynges utover når man kjører. ikke inn mot felgen :P

ellers er det jo eeegentlig ikke no stort problem å dele sånne felger heller da.. sku alt sammen igjen med moment, krysstramming, og bruk en dråpe locktite. tar tid. men ikke umulig å få til.. bruk så en høykvalitets pakningsguff sammen med eksisterende oring, etter nøye rengjøring.bare dobbeltsjekk at det faktisk lekker der du tror.. lite badebasseng er tingen, slipp hjulet nedi og se hvor det lekker..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by TraZan »

glaibilenmin wrote:i tråden til midget brukte dei ikkje oringer i det heletatt... bare å dra av dekka og fuge med tech7 der felgen er delt å la det ligge i 24 timer så fylle med luft igjen...
Helt enig med "glad i bilen min" (hvem er ikke det). Utgiften er du må få hjulet av bilen, demontere dekk/felg. Resten er greit.
Kjenner ikke til Tech7, men fungerer sikkert bra. Silicon er det som er brukt originalt.
Av med dekket, rense gjerne med bremserens. Vet ikke så mye om Tech7, men hvis du får silicon til å feste på felgen er det i boks. I gamledager (har jo jobba med felger i over 40 år) brukte vi gulvlakk på felger som ikke var tette. Særlig Shelbyfelgene hadde en tendens til å lekke igjennom aluminiumen. Reklamasjonene ble reparert med DDlakk. Alle ble fornøyde.
Sender deg et bilde av bilen din med tidligere eier.
1990 Miata 1,6
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Chan »

TraZan wrote:
glaibilenmin wrote:i tråden til midget brukte dei ikkje oringer i det heletatt... bare å dra av dekka og fuge med tech7 der felgen er delt å la det ligge i 24 timer så fylle med luft igjen...
Helt enig med "glad i bilen min" (hvem er ikke det).
Jeg ble litt forvirra nå. Er du enig med det "han" skrev, eller er du enig med at du er glad i bilen MIN? :P

Ser at det er mange gode svar der ute. Og det virker til at det er en jobb som er mulig for meg å gjøre. Jeg skal vurdere om jeg gidder å ta det i løpet av sommeren eller om jeg skal ta det når vinterdekk må på. Ellers skal jeg se hva prisen ligger på hvis jeg lar noen andre ta jobben.

Siden jeg likevel må ta felgene fra hverandre, er det ikke like greit å bare ta av fugen som er på felgen og rense der og legge på ny der også? Eller skal jeg bare la det være? Jeg har ikke gjort slikt før, så er usikker på om jeg bør hive meg utpå den jobben også
Image

Hvis jeg gjør det selv, blir det garantert laget en prosjekt tråd ut av det :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by mussa »

Fyll hjulet med nitrogen.. (Større molekyler, så da lekker det eventuellt bare saktere.. :P )
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by glaibilenmin »

lite vits i å dele felgene når du bare kan ta av dekka å gjør grundig rendt å fuge!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
-stig-
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 09 May 2010, 12:15
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by -stig- »

helt normalt dette, spesiellt om noen som har byttet dekk har vært litt hardhendt når di vrei av dekkene.

skrap av gammel silikon, vask rent og lim på nytt. samme hvilket lim du bruker, pl400, tec7 osv funker. og ja, har masse skrudde felger selv :wink:
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by Chan »

Har fått bud på jobben 1000-1500 kr per felg (dele, rense, kløyve felgene på ny). Noen som synes dette er ok pris?
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply