Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Miatapowers »

Man får billige rør så passer der hvor eksosen var før, men man får ikke billige eksosanlegg. Merket jo selv at oem eksosen ble for trang til min sugemotor, så eg har truen på deg rudolf angående for liten eksos.. Men eg fikk gjerne litt tenningsbank på min første supercharger om sommeren, varm luft ute og gjerne litt småkjøring så alt i motorrommet ble varmt,, målte skyhøy innsugstemp, så en intercooler ble reddelse på min..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Stehu »

På denne bilen er muligheten for intercooler veldig liten siden det er ett coldside kit ;) Er jo dumt å kjøre rør fra coldside og ned til intercooler og rett tilbake gjennom en 180*bend.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Beverly

Post by LoKi »

StianOppistov wrote:Men eg fikk gjerne litt tenningsbank på min første supercharger om sommeren, varm luft ute og gjerne litt småkjøring så alt i motorrommet ble varmt,, målte skyhøy innsugstemp, så en intercooler ble reddelse på min..
Som vi ser, så har Stian gjort nettopp det med sin coldside, så det finnes nok løsninger for det. Om ikke her Oppistov fiksa no hjemmemekk ;)
Blir spennende å se om eksosen alene er tilstrekkelig for å fjerne dette, men researchen virker grundig nok til at det skal funke. Så break a leg!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Miatapowers »

Nå har eg aldri hatt noe coldside supercharger. så dette blir spennende å se hvordan det blir løst, Har truen på eksos eg,, supercharger er jo ikke som turbo, en turbomotor ville jo hatt begrenset overtrykket sitt ved tett eksos, den vil ville bremset i sin egen motstand,, mens en supercharger vil lade høyere og høyere trykk om motoren ikke får det ut..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Beverly

Post by LoKi »

Oh, ekke den coldside? My bad then :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Beverly

Post by arildh »

Etter hva jeg h usker fra samtalen vi hadde på Gardemoen fikk du ikke magret ut blandingen din når du justerte på PCPro saken.
Veldig fet blanding i seg selv kan forårsake detonasjon spes med svakt tenningsystem.
Fra min favorittsite http://www.motoiq.com:
Supercharged or turbocharged cars can run as rich as 10:1. Rich mixtures burn cooler and can help prevent detonation in these high pressure engines. Mixture ratios richer than 10:1 can contribute to engine damaging detonation because the excess fuel begins to take up too much room in the combustion chamber and increases cylinder pressure to the point where it can detonate or auto ignite. Detonation is a common factor in an engine's death.
Verdt å tenke på om ikke nye rør hjelper.

Jeg spår Adaptronic Inside før november.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Stehu »

arildh wrote:Jeg spår Adaptronic Inside før november.
MsPnP!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:
Jeg spår Adaptronic Inside før november.
Stehu wrote: MsPnP!
Takk for mange kreative forslag.

Intercooler på en Coldside har jeg til gode å se :roll:

Tenningsbanken har ihvertfall ingenting med styringa å gjøre.
Jeg kan få til akkurat den bensinblandinga jeg vil.
Tenningsretardering har heller ingen innvirkning på det jeg har problemer med nå.

Nei, jeg begynner ikke å shoppe på måfå, DET blir dyrt det :wink:

Målinger er viktige for å finne årsaken til slike feil.
Og målingene tyder igrunnen bare på en ting:
Tipper ny eksos gjør susen jeg ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:Tenningsbank !
Jeg hekta av kompressor-reima og kjørte bilen med høyt turtall på forskjellig gir og motorbelastning.
Registrert da at jeg fikk lite utslag på knock-sensoren (maks to lys på en skala til fem).
Er det ikke litt urovekkende at du får utslag uten kompressor-reima?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:
Rudolf wrote:Tenningsbank !
Jeg hekta av kompressor-reima og kjørte bilen med høyt turtall på forskjellig gir og motorbelastning.
Registrert da at jeg fikk lite utslag på knock-sensoren (maks to lys på en skala til fem).
Er det ikke litt urovekkende at du får utslag uten kompressor-reima?
En knock-sensor er en mikrofon.
I min bil (95-mod Miata) brukes ikke Knock-sensor i den opprinnelige motorstyringa.
Derfor er min knock-sensor hentet fra en NB og koblet til et selvstendig instrument som kun gir en indikasjon på "støynivå".
Jeg kan stille inn følsomheten på instrumentet selv.

Jeg har med vilje valgt å stille inn følsomheten slik at den gir et lite utslag ved maks belastning på motoren uten kompressor innkoblet.
Dette er for å være sikker på at knock-sensoren er i funksjon (alltid litt utslag på full guffe)
Det er ikke urovekkende i det hele tatt.
Det er planlagt og justert slik.
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:Det er planlagt og justert slik.
Igrunn ikke overraskende når man tenker på hvem som er hjernen bak. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
petterbw
Status: Offline

Re: Beverly

Post by petterbw »

Knock sensor måler jo bare støy fra motoren (i form av vibrasjoner). En knock sensor som funker skal gi litt uslag på høyt turtall. Min viser 7 på max turtall og threshold er på 35. Dvs at så lenge knock målee under 35 så rører den ikke tenninga. Knock vil stort sett vise seg i form av en voldsom spike. Så det gjør ikkeno on en viser litt utslag når det ikke er knock. Så sant man klarer å se forskjell på vanlig støy og knock.

Mange kobler bare knocksensoren til en liten forsterker med headset. Det er ganske lett å høre forskjell på støy og knock
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hvite ting
... og tang.

Måtte prøve å se hvordan det nylakkerte "småtteriet" tok seg ut på bilen.

Originale speil:

Image

Elektriske krom-speil (som ble helt feil):

Image

Elektriske hvite:

Image

Image

Jeg liker dem.
Det er fort gjort å skifte, så jeg kan fint angre senere :wink:

Skettlapper rund baut:
(den korte varianten bak)

Image

Image

Jeg liker dem også 8)
(også er det så praktisk da gitt ....)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Kolbotn »

Liker skvettlappene godt, men jeg er ikke sååå fan av de elektriske speila, syntes de orginale er finere.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Beverly

Post by jallatralla »

Fin bil!

Likte de elektriske speilene...ikke solgt på skvettlappene.
2001 1.6 NBFL
Post Reply