[unyttig info]1.6 automat har forøvrig samme bremser som 1.8 mener jeg?[/unyttig info]
Ikke 90-93 modellene i hvertfall. De har derimot bare 105 hk da automatkassa ikke tålte de enorme kreftene fra 115 hk'ern.
Når det gjelder performance, så er
1,6 (115hk) og
1,8 (US 128 hk/133 hk evt. 131 hk i Euro-modellene.)
ganske like grunnet 1,8 modellenes noe høyere vekt.
De har selvfølgelig noe mer moment, men aks.tidene 0-100 er omtrent like i praksis.
90 hk-varianten er noe tregere men har mye av det samme momentet som 115 hk-varianten, men snillere kammere/motorstyring gir noe mindre "pust" på toppen av turtallsregisteret.
1.6 R4, 16V, DOHC 1598 cm³ 66 kW (90 PS) bei 6000 min-1 129 Nm bei 4000 min-1 10,5 s 175 km/h 1995−1998
1.6 R4, 16V, DOHC 1598 cm³ 85 kW (115 PS) bei 6500 min-1 135 Nm bei 5500 min-1 8,7 s 195 km/h 1989–1993
1.9 R4, 16V, DOHC 1840 cm³ 96 kW (131 PS) bei 6500 min-1 152 Nm bei 5000 min-1 8,6 s 197 km/h 1994–1998
sakset fra:
http://de.wikipedia.org/wiki/MX-5
Som nope nevner så har de jo de senere modellene endel mer og bedre utstyr (større bremser, kraftigere diff, bedre avstivet karroseri, airbags og mer stål i dørene etc.) som gjør at de er å foretrekke om man har mulighet. (Men da er jo 1.6-alternativet 90 hk og ikke 115 hk).
Nå er vel egentlig alle Mx-5'er ganske morsomme uavhengig av motoralternativer. Ingen er helt racere og ingen av dem er helt ubrukelige. De har et helt OK vekt/hk forhold mtp. på prisen. Motorene er uansett turtallsvillige og ikke forvent noe som helst "action" under 4000 rpm. Skal det gå unna, må man lære seg først som sist å dra den ut på girene. Her kommer den fine tettstegede girkassen inn og sørger for at man kan holde seg i "riktig" turtallsregister. (På min f.eks så kan jeg gire fra 2. til 3. gir ved 7000 rpm og ende på over 5000 rpm i 3. gir. Slik får man en deilig flyt i kjøringen og et bredt glis...
Fartsfølelsen er god og med direkte styring/girkasse/understell får man en veldig god følelse med veien og mye moro uten at det trenger å gå dritfort.