Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
rocktrond
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 28 Jul 2010, 17:39
Medlemsnummer: 1021
Location: Kristiansund
Contact:
Status: Offline

Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by rocktrond »

Heisann,

Jeg har bestemt meg for å være litt "ufornuftig*" og kjøpe en MX5 (NA) som andrebil.

Det ligger alltid noen ute på finn.no - men jeg lurer litt på hva som bør få varselbjellene til å ringe.
Jeg er ute etter en av de i det billigste sjiktet (max 50k). Det ble nettopp solgt en som så veldig bra ut - men jeg må vel nøye meg med en annen en :(

Hva er max. kilometer man bør legge seg på?
Er det noen "typiske" feil som er dyre å rette på i ettertid man bør være obs på?

Har ikke så god peiling på bil - så jeg tar det jeg kan få av gode råd :D

Tror at jeg kan bli rimelig entusiastisk som eier av en slik, og kan vel bidra sosialt om ikke teknisk i klubben :)

Mvh
Trond

* Med ufornuftig mener jeg at jeg er tobarnsfar og burde vel ha minst 4 seter i andrebilen, men vi får det til å gå rundt med en bil, så to seter til blir uansett en forbedring av situasjonen (har heldigvis en veldig kul kone som ser det poenget).
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll

Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by siemens »

se litt på denne http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=8047
Her finner du masse info om om typer å farger å hva slags problemer og feil du skal se etter.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
rocktrond
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 28 Jul 2010, 17:39
Medlemsnummer: 1021
Location: Kristiansund
Contact:
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by rocktrond »

Takker for den - nyttige tips der - særlig når man har anledning til å teste bilen (eller allerede eier den).
Men jeg kunne også tenke meg noen råd for å skille klinten fra hveten når man ser finn.no annonser o.l.
Kanksje ikke så lett, men f.eks kilometerstand går det kanskje å si noe om?
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll

Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by jallatralla »

rocktrond wrote:Takker for den - nyttige tips der - særlig når man har anledning til å teste bilen (eller allerede eier den).
Men jeg kunne også tenke meg noen råd for å skille klinten fra hveten når man ser finn.no annonser o.l.
Kanksje ikke så lett, men f.eks kilometerstand går det kanskje å si noe om?
Det er solide biler som går langt med bra stell...du er mer på utkikk etter godt bilhold enn KM. Kvitteringer på deler/slitedeler, spørre om oljeskift og forhåpentligvis kvitteringer for det og, høre om motoren tikker, ta en kjøretur og se at at alt er fint, ingen ulyder under sving, myk og fin giring, at den føles tight på veien...sjekke etter rust selvfølgelig. Ikke bli forført av fin polish (selv om det selvsagt betyr en del, siden fin lakk tross alt er penger det og)...det er mange som er flinke og vaske bilen som er mindre flinke til å faktisk stelle skikkelig med den.

Man kan egentlig aldri kjøpe bil trygt fra en kun annonse; Det er lov å mase litt på folk når man skal kjøpe noe som koster 40+ laken, og om de ikke svarer skikkelig så gå til neste.
2001 1.6 NBFL
User avatar
rocktrond
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 28 Jul 2010, 17:39
Medlemsnummer: 1021
Location: Kristiansund
Contact:
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by rocktrond »

Tusen takk for det. Ser km stort sett ligger mellom 100.000km og 300.000km - og tall er jo lett å samenligne :)

En annen ting jeg lurer på er motorstørrelse. 1.8 litrene ligger stort sett over det jeg kan betale, men ser 1,6 litrene kommer som både 116hk og 90hk. Jeg tenker jo i mitt stille sinn at 116hk sikkert gir litt mere kjøreglede - når man først skal ha en "ufornuftig" bil :)
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll

Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by jallatralla »

rocktrond wrote:Tusen takk for det. Ser km stort sett ligger mellom 100.000km og 300.000km - og tall er jo lett å samenligne :)

En annen ting jeg lurer på er motorstørrelse. 1.8 litrene ligger stort sett over det jeg kan betale, men ser 1,6 litrene kommer som både 116hk og 90hk. Jeg tenker jo i mitt stille sinn at 116hk sikkert gir litt mere kjøreglede - når man først skal ha en "ufornuftig" bil :)
Det er smaken rimelig delt. Jeg har jo NB1.6ern, og jeg synes den går greitt så lenge tellern står over 4000 omdreininger...det er jo ikke en tung bil. Det kan nok bli litt tynt på en del veier der gasspedalen blir mer binær enn analog (full gass/null gass). Jeg ville derfor ikke gått for 90-hestern medmindre du skal bruke bilen primært som hårføner om sommern. :) Men det går jo an oppgradere 90-hestern litt og, men der må du nesten høre med andre på forumet.

Andre her på forumet vil jo være sterkt uenig med meg, men every man for himself som det heter.
2001 1.6 NBFL
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by nope-mx5 »

Mange her er fornøyde med 1.6 (både 90 og 116hk).
Skulle jeg kjøpt NA, hadde jeg helt klart satset på en 94 1.8.
Den har en del ting som er bedre, bl.a bremser, større diff (om jeg ikke husker feil), etc.
For ikke snakke om at man får mer deler til 1.8 om det er interessant.

På en så lett bil som NA, så har de ekstra hestene litt å si :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by Hayaku »

90mod og de fra første halvdel av 91 har såkalt "shortnose" veiv som er litt scetchy.
Vil virkelig anbefale deg å lese deg opp om dette om du er ute etter en billig NA.
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html

1.6 har 116hk fra 90-94, 95-97 har 90hk.


1.6 NA har en diff som ikke liker alt for mye juling (iallefall de med 115hk, usikker på de med 90hk fra 95' - 98'?)
Så er du ute etter å kjøre aktivt, lønner det seg fort å gå for en 1.8 først som sist.
Som nope-mx5 sier; da får du større bremser, bedre diff og mer effekt :wink:

[unyttig info]1.6 automat har forøvrig samme bremser som 1.8 mener jeg?[/unyttig info]

NA kan ruste, det er viktig at dreneringer har vært holdt åpne. Mer om rust her http://www.miata.net/garage/rust.html


Lykke til!
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by uggla »

[unyttig info]1.6 automat har forøvrig samme bremser som 1.8 mener jeg?[/unyttig info]
Ikke 90-93 modellene i hvertfall. De har derimot bare 105 hk da automatkassa ikke tålte de enorme kreftene fra 115 hk'ern. :)

Når det gjelder performance, så er
1,6 (115hk) og
1,8 (US 128 hk/133 hk evt. 131 hk i Euro-modellene.)

ganske like grunnet 1,8 modellenes noe høyere vekt.
De har selvfølgelig noe mer moment, men aks.tidene 0-100 er omtrent like i praksis.
90 hk-varianten er noe tregere men har mye av det samme momentet som 115 hk-varianten, men snillere kammere/motorstyring gir noe mindre "pust" på toppen av turtallsregisteret.

1.6 R4, 16V, DOHC 1598 cm³ 66 kW (90 PS) bei 6000 min-1 129 Nm bei 4000 min-1 10,5 s 175 km/h 1995−1998
1.6 R4, 16V, DOHC 1598 cm³ 85 kW (115 PS) bei 6500 min-1 135 Nm bei 5500 min-1 8,7 s 195 km/h 1989–1993
1.9 R4, 16V, DOHC 1840 cm³ 96 kW (131 PS) bei 6500 min-1 152 Nm bei 5000 min-1 8,6 s 197 km/h 1994–1998

sakset fra: http://de.wikipedia.org/wiki/MX-5

Som nope nevner så har de jo de senere modellene endel mer og bedre utstyr (større bremser, kraftigere diff, bedre avstivet karroseri, airbags og mer stål i dørene etc.) som gjør at de er å foretrekke om man har mulighet. (Men da er jo 1.6-alternativet 90 hk og ikke 115 hk).

Nå er vel egentlig alle Mx-5'er ganske morsomme uavhengig av motoralternativer. Ingen er helt racere og ingen av dem er helt ubrukelige. De har et helt OK vekt/hk forhold mtp. på prisen. Motorene er uansett turtallsvillige og ikke forvent noe som helst "action" under 4000 rpm. Skal det gå unna, må man lære seg først som sist å dra den ut på girene. Her kommer den fine tettstegede girkassen inn og sørger for at man kan holde seg i "riktig" turtallsregister. (På min f.eks så kan jeg gire fra 2. til 3. gir ved 7000 rpm og ende på over 5000 rpm i 3. gir. Slik får man en deilig flyt i kjøringen og et bredt glis... :D

Fartsfølelsen er god og med direkte styring/girkasse/understell får man en veldig god følelse med veien og mye moro uten at det trenger å gå dritfort.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1146
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by obi-one »

Jeg har en 1996 modell med 90 hester og er veldig fornøyd med den (men som tidligere nevt mange oppfatninger). Tror kanskje jeg kiler rev limiteren litt mindre enn en del av de andre her i forumet, men altså kun et spørsmål om smak og behag.

Som du ser av tallene til uggla så har 90 hesteren maksimalt dreiemoment på et litt lavere punkt, 4000 revs, så det avhenger litt av hvor mye du ønsker å ligge i det øvre registeret i forhold til din kjørestil, jeg oppfatter at den største forskjellen på 90 hk og 116 hk NAene er i toppen av registeret.

Personlig synes jeg det er det er helt nok krefter, selv om jeg nok må tenke meg om et lite sekund ekstra før en trang forbikjøring, da blir det viktig å treffe rett gir..... :lol:

Bremsene på de senere utgavene er også bedre, (større skiver), faktisk morsomt å teste ut hvor fort den skrubber også før en sving når man kjører inspirert, bare pass på at du ikke har en normal bil i bakspeilet.... :shock:

Min personlige oppfatning er at det geniale i bilen er at den er så lett, stiv og velbalansert, ikke at den har så voldsom motorkraft. Det er respons, balanse og kjøreegenskapene i svinger som for meg er den største nytelsen, spesielt på vinterføre, hvor motorkraften uansett versjon er "mer enn nok".

Dersom du ønsker å ha gleden av en helårs morrobil, så kan en hardtop absolutt anbefales, varmeapparatet er så godt og kupeen så liten at du ikke kommer til å fryse, og det blir fort duggfritt, selv uten AC.

Jeg ville ha sjekket spesielt etter rust i bakre del av kanalene, motoren tåler mye såfremt den gis riktig pleie, ta deg en skikkelig prøvetur, test flere, så får du noe å sammenlikne med. Personlig er jeg også litt skeptisk til kjøreegenskapene til 17 tommer med syltestrikk på felgene, men her er det også smaken som rår, bare pass på at du får prøvekjørt dem :)

Lykke til!
User avatar
rocktrond
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 28 Jul 2010, 17:39
Medlemsnummer: 1021
Location: Kristiansund
Contact:
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by rocktrond »

Tusen takk alle sammen. Her var det mye god informasjon.

For å svare litt på siste post, så bor jeg desverre slik til at prøvekjøring av forskjellige MX'er blir nok vanskelig. Må nok i stor grad være forberedt på å reise et stykke for å prøve/kjøpe - det er derfor jeg er ute etter å kunne finne en god bil bare ut i fra annonser.
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll

Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by midget77 »

Jeg har hatt min 1989 modell i seks år, og har (ennå) ikke hatt problemer med den korte veiva. Det jeg ville fokusert på er en bil som har fått godt stell, service på verksted og voksne eiere. Sjansen for at dette er en velstelt bil man ikke får problemer med er meget stor.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by Hayaku »

uggla wrote:
[unyttig info]1.6 automat har forøvrig samme bremser som 1.8 mener jeg?[/unyttig info]
Ikke 90-93 modellene i hvertfall. De har derimot bare 105 hk da automatkassa ikke tålte de enorme kreftene fra 115 hk'ern. :)
Bra du rettet på det :wink:

Angående veivproblematikken: det viktigste er vel først og fremst at det blir brukt rett moment når veivbolten dras til. Har lest om mange 90 og 91 som er gått over 200.000 miles med originalmotor (og noen enda lenger), så riktig stell er helt klart alfa omega.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1688
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by Agility »

Jeg fant meg en -90 NA Miata med 260' km på telleren i fjor, 116hk og shortnose til 40.000 i fjor. Beste og morsomste bilen jeg noensinne har hatt :D
Miata'er har generelt gått kortere tid på norske veier, og er er ofte bedre i karosseriet enn europeiske MX-5'er, men det er jo selvfølgelig variasjoner her og. Om du har mulighet for litt prøvekjøring av noen forskjellige, så anbefaler jeg det :wink:
Lykke til og velkommen i klubben !!!!! :mrgreen:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
rocktrond
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 28 Jul 2010, 17:39
Medlemsnummer: 1021
Location: Kristiansund
Contact:
Status: Offline

Re: Trenger råd ang. første MX5 kjøp

Post by rocktrond »

"Beggars can't be choosers" sies det - så det blir nok en tidlig 90talls 1,6 på meg også. Tviler ikke et øyeblikk på at det er en morsom bil - så da er det bare å krysse fingrene for at jeg ikke får en mandagsbil som gir mere problemer en glede :)
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll

Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
Post Reply