Import av delebil
Moderator: Styremedlemmer
Re: Import av delebil
Jeg håper ikke at dette er framtiden for mx5-miljøet, at man slakter gode biler i fleng fordi det er dyrt her til lands.
Det har skjedd blant BMW-folk, her har nordmenn støvsugd Sverige, Tyskland og England for gamle og sjeldne M5 (samt en del ikke så sjeldne M3) for å slakte bilene og selge delene videre. Jeg synes det er synd å se at så mange biler med potensiale blir demontert av nordmenn som bare tenker penger...Håper ikke det blir vanlig de neste årene at folk henter NA 1.8-biler fra utlandet kun for å partere dem og tjene/spare noen kroner.
Det har skjedd blant BMW-folk, her har nordmenn støvsugd Sverige, Tyskland og England for gamle og sjeldne M5 (samt en del ikke så sjeldne M3) for å slakte bilene og selge delene videre. Jeg synes det er synd å se at så mange biler med potensiale blir demontert av nordmenn som bare tenker penger...Håper ikke det blir vanlig de neste årene at folk henter NA 1.8-biler fra utlandet kun for å partere dem og tjene/spare noen kroner.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Import av delebil
Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? 

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Import av delebil
Kjakan wrote:Jeg håper ikke at dette er framtiden for mx5-miljøet, at man slakter gode biler i fleng fordi det er dyrt her til lands.
Det har skjedd blant BMW-folk, her har nordmenn støvsugd Sverige, Tyskland og England for gamle og sjeldne M5 (samt en del ikke så sjeldne M3) for å slakte bilene og selge delene videre. Jeg synes det er synd å se at så mange biler med potensiale blir demontert av nordmenn som bare tenker penger...Håper ikke det blir vanlig de neste årene at folk henter NA 1.8-biler fra utlandet kun for å partere dem og tjene/spare noen kroner.
Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Import av delebil
Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
Igjen ser man den norske pengementaliteten...StianOppistov wrote: Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Import av delebil
Tror nok hogging av en delebil, selv en i god stand, stort sett redder mer bil enn det skroter når alt kommer til alt.
At antall eksemplarer går ned er ikke noe som skjer fordi 10-20 entusiaster får deler av 1 bil.
At antall eksemplarer går ned er ikke noe som skjer fordi 10-20 entusiaster får deler av 1 bil.
2001 1.6 NBFL
Re: Import av delebil
Man tilfredsstiller en etterspørsel.. Hmm.. minner meg om et litt rart ord. Kapo.. Kape.. Kapi.. Kapitisme? Nei.. Kapitalisme var det ja!Kjakan wrote:Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
Igjen ser man den norske pengementaliteten...StianOppistov wrote: Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
En av befalene jeg hadde under førstegangstjenesten tilbake på nittitallet en gang sa noe veldig smart en gang som minner meg om dette:
Å drive med hest er ikke den kjappeste måten å tape penger, men det er den sikreste.
Gud forby at en gjennomsnittlig nordmann skal tjene penger på å levere brukte deler til MX5-miljøet.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Import av delebil
At en person tjener noen tusen på salg av rustne forskjermer er ikke poenget.LoKi wrote:Man tilfredsstiller en etterspørsel.. Hmm.. minner meg om et litt rart ord. Kapo.. Kape.. Kapi.. Kapitisme? Nei.. Kapitalisme var det ja!
Gud forby at en gjennomsnittlig nordmann skal tjene penger på å levere brukte deler til MX5-miljøet.
Problemet er at kapitalisme ikke funker optimalt for bilparken og bilentusiaster på sikt. Som jeg nevnte, når griske nordmenn slakter unike, gamle M5-modeller i meget god stand siden de skal ha motoren stående i garasjen, er det for gæli. Et annet eksempel - på 70/80-tallet ble legendariske muskelbiler fra Dodge behandlet som søppel i statene, og mye endte på høggeren o.l. I dag er Challenger/Charger/Superbird/Cuda m.m fra 1965-1972 vurdert som gull, og selges dyrt fordi nesten ingen av bilene ble tatt vare på i den perioden bilene var billige i innkjøp.
Som bilentusiast (og ikke bare MX5ENTUSIAST) synes jeg det er utrolig synd at biler forsvinner så fort, men folk på forumet klarer ikke tenke langsiktig, men kun på egen økonomisk vinning her og nå.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Import av delebil
Men det er jo sånn det er med alt, og alltid kommer til å bli Mr.Kjakan wrote:Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
Respekterer at du misliker det. Å ja! Ville gjerne innført restaurerings-plikt på enkelte biler jeg.

Du kan jo føye til Suzuki Swift GTi mk1 til den lista, av 52 registrerte veit jeg om to-tre som fortsatt går. Men her er det rust som spiser dem opp...
Og jo, jeg respekterer biler.
Kjøre debatten over i en annen tråd? for detta sporer jo totalt av...igjen...

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Import av delebil
Er ikke så farlig at det sporer av...debatten er jo over.
Det blir alltid mindre av bilmodeller, medmindre alle står i glass. Biler er ment å brukes. At en MX5 forsyner mange ivrige entusiaster med deler hjelper nok til å holde flere MXer på veien enn det fjerner.
Det blir alltid mindre av bilmodeller, medmindre alle står i glass. Biler er ment å brukes. At en MX5 forsyner mange ivrige entusiaster med deler hjelper nok til å holde flere MXer på veien enn det fjerner.
2001 1.6 NBFL
-
- Status: Offline
Re: Import av delebil
jeg stemmer for at flest mulig biler blir gjenvunnet som deler. det er bedre enn at de blir pressa på huggern. og siden min bil ikke akkurat er en delebil så blir den jo bare mer og mer verdt etterhvert som alle andre blir borte. vinn vinn i mine øyne.
er ikke vits å ta vare på en gammer bil bare fordi den VAR bra. de amerikanske greiene du nevner er alle kule biler, men ville aldri kjøpt en uansett. de var bra på den tida de ble lagd, men er etter dagens standard ikke noe tess. håpløst ueffektiv motor, hjuloppheng fra en tilhenger, kjøreegenskaper som et middels stort hangarskip, like sikkert som en søppelkasse, osv, osv.
så det er nok en grunn til at de på et eller annet tidspunkt ble behandlet som søppel....
finnes mange sjeldne biler, de fleste er sjeldne fordi de ikke var noe bra. i motsetning til mx5 som er bra og derfor ikke spesiellt sjelden.
er ikke vits å ta vare på en gammer bil bare fordi den VAR bra. de amerikanske greiene du nevner er alle kule biler, men ville aldri kjøpt en uansett. de var bra på den tida de ble lagd, men er etter dagens standard ikke noe tess. håpløst ueffektiv motor, hjuloppheng fra en tilhenger, kjøreegenskaper som et middels stort hangarskip, like sikkert som en søppelkasse, osv, osv.
så det er nok en grunn til at de på et eller annet tidspunkt ble behandlet som søppel....
finnes mange sjeldne biler, de fleste er sjeldne fordi de ikke var noe bra. i motsetning til mx5 som er bra og derfor ikke spesiellt sjelden.
Re: Import av delebil
Diskusjonen spriker litt, men men.
Å skylde på slakting når det gjelder amerikanske biler er vel litt snevert? Kan mangelen på biler ha noe å gjøre med at disse bilene faktisk er 40 år gamle?
Uansett vil slikt gjøre bilene unike og spesielle, i motsetning til at de vokser på trær. M5 er bare å drite i å importere, siden det tilkommer 40134987293457928347598723495,- i avgifter i det du skal ha skilt på den.
At folk spekulerer i deler til slike biler skjønner jeg godt, det er en av tingene som gjør at samfunnet går rundt.
Spiser du kjøtt, så mangler du respekt for dyr. Drikker du melk, så mangler du respekt for kuer. Går du i klær laget av bomull, så mangler du respekt for barna i Kina. Drikker du brus, så sponser du ny Cayenne til en tannlege. Spiser du McDonalds, så mangler du respekt for det norske kjøkken. Kjører du for fort, så mangler du respekt for livet.
And it goes on and on and on..
Det meste du gjør viser manglende respekt for noe, og jeg synes BILER får tåle det. De som tar vare på spesielle biler er uansett happy campere (siden delene fortsatt koster ca ingenting) når bilene dems raser opp i verdi.
Å skylde på slakting når det gjelder amerikanske biler er vel litt snevert? Kan mangelen på biler ha noe å gjøre med at disse bilene faktisk er 40 år gamle?
Uansett vil slikt gjøre bilene unike og spesielle, i motsetning til at de vokser på trær. M5 er bare å drite i å importere, siden det tilkommer 40134987293457928347598723495,- i avgifter i det du skal ha skilt på den.
At folk spekulerer i deler til slike biler skjønner jeg godt, det er en av tingene som gjør at samfunnet går rundt.
Spiser du kjøtt, så mangler du respekt for dyr. Drikker du melk, så mangler du respekt for kuer. Går du i klær laget av bomull, så mangler du respekt for barna i Kina. Drikker du brus, så sponser du ny Cayenne til en tannlege. Spiser du McDonalds, så mangler du respekt for det norske kjøkken. Kjører du for fort, så mangler du respekt for livet.
And it goes on and on and on..
Det meste du gjør viser manglende respekt for noe, og jeg synes BILER får tåle det. De som tar vare på spesielle biler er uansett happy campere (siden delene fortsatt koster ca ingenting) når bilene dems raser opp i verdi.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 3072
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Import av delebil
jallatralla wrote: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/miniS ... g=&lang=en
Tar du med de som er skadet fra før kommer du ned mot 1000€.
Leie en biltransportlastebil. Kjøre ned hente 4 (8 dersom tilhenger) skadete biler.
Være skrotnisse/mx5-delehai i et par måneder og alle(bortsett fra noen x-mx5-eiere) er fornøyde.

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: Import av delebil
Det ble helt stille med en gang når du sa i fra. Er ungene dine like lydige, eller skjemmer vi deg bort på forumet?EspenAndre wrote:Det er nok nå karer...

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.