Senka bilen -> mista lappen

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by LoKi »

Sånn, med tanke på at du alltid anbefaler FM sine greier, Stehu.

Har du prøvd noe annet?
Dette er ikke for å slenge dritt, men så snart noen spør etter råd til UANSETT deler, så anbefaler du det som FM selger.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
petterbw
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by petterbw »

fm vet jo stort sett hva de driver med da. syntes jo på bla. at de selger demper kit som inneholder deler som de ferreste andre inneholder, men som en forklart ettertrykkelig i denne tråden at burde være med. (topmounts og bumpstops)

jeg syntes det funker i hvertfall, men jeg har forsåvidt bare original mx5 å sammenlikne med.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by uggla »

Enig med Petterbw her.

Det at det var en hel pakke fra FM, gjorde det for meg. Stag, dempere, fjører og topmounts. Alt hører liksom sammen og er designet sammen.
For meg så var det ihvertfall helt rasjonelt og bytte "alt" når jeg først var igang.
Komplett FM stage 2.5 til NA koster jo kun ca. 1000 dollarinos (gjorde ihvertfall) og det er mye for pengene, IMHO.

Jeg har ikke et voldsomt stort sammenligningsgrunnlag, men jeg (og andre som har prøvd bilen min) er svært fornøyd.
:D

Men vi må huske noen går for form (skamsenk) og noen går for funksjon (som faktisk virker på bane og i hverdagen).
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Harald »

fm pakke, er absolutt mye bang per buck. .noe av det bedre man slenger sammen for billig penge. bedre enn alle de jalla coilover greiene mange setter på også :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Miatapowers »

mussa wrote:Da blir det nye toppfester neste bestilling fra UK.. :) Også får jeg leite litt etter nye bumpstops.. Har sett flere steder som selge polyurethane bumpstops, dette må vel være å foretrekke fremfor gummi, eller blir det for hardt?
Poluretan skum gummy bumpstop er mye mykere enn våres standard grisestive gummy.. på petters sin så er det slike, og dem er kappet som fm anbefalte meg, så den bilen er meget god å kjøre med,, savner den bilen.. :cry:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by petterbw »

hvorfor anbefaler FM å kappe bumpstopsa? hvorfor lager de dem ikke bare kortere til å begynne med?

eller er det pga. kappa fjører kanskje?
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by jallatralla »

Interessant...er stage II FM pakken (ikke 2.5) noe å anbefale på en 2001? Jeg bruker mest bilen på vanlig vei, og mye av den er av typisk rufsete nordvestlandskvalitet.
2001 1.6 NBFL
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by uggla »

Vil tro det er en god kombo.

FM fjærene senker ikke en hel masse (ca. 20-25 mm på NA), og er moderat stive. Det er ikke superharde banefjærer men en god kombo til litt av hvert.
Bilen min ble MER komfortabel etter at jeg byttet.
Vet ikke hvor langt bilen din har gått, men vil tro de fleste biler har godt av nye dempere/fjærer etter 100K-150K km.

I tilegg er Tokico-demperne justerbare i hardhet (1-5) slik at banesettinga mi på 4 foran og 5 bak kjapt kan justeres (på toppen av demperne)
til Daily Driver-Oslo-Sentrum-Trikkeskinner-etc (2-2). Ved ulik setting foran og bak kan du også endre forholdet mellom over/understyring om ønskelig.
Dette kan man også gjøre ved å montere swaybars'ene i litt forskjellige hakk.
Jeg synes dette funker helt suverent.

Er du ellers urolig for hullete vestlandsveier og komfort/kjøredynamikk, ville jeg også vurdert å ha så lette hjul som mulig. Gjerne org. mazdafelger, evt andre "lette" merker som Enkei RFP-1, Konig, Kosei K1ts, 949, OZ Ultraleggera, etc.( the list goes on...)
*edit* bla. Rota som har mange gode og rimelige felger. Takk, Loki. :)

Det er altfor mange der ute som ødelegger kjøreegenskapene på disse bilene med brede, tunge 17-18" felger og middelmådige dekk, IMHO.
:)
Good luck!

Magster
Last edited by uggla on 16 Aug 2010, 15:32, edited 1 time in total.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by LoKi »

Kan også legge til at Rota har mye lette felger, f.eks Slipstream.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Senka bilen -> mista lappen

Post by Miatapowers »

petterbw wrote:hvorfor anbefaler FM å kappe bumpstopsa? hvorfor lager de dem ikke bare kortere til å begynne med?

eller er det pga. kappa fjører kanskje?
Muligens pga dem kjøper dem inn hos noen, og fm fant ut dem passet bedre litt kortere..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply