Større motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Større motor

Post by arildh »

Hvor lang tid det tar er ikke nøye. Det er hvordan det blir gjort. Når jeg skrur har jeg som mål å gjøre det riktig første gangen så jeg slipper problemer senere. Mye av det som drøyer ut tiden for meg er at jeg ser andre ting som må tas tak i når man først er av med andre deler, eller modifikasjoner som må til pga. av andre mods.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Stalfa »

Jonna wrote: Har Lyst på en mx-5 rundt 300hk. :mrgreen:
så, tips på hva jeg skal gjøre? :)
Dersom det er det første du tenker på når du har kjøpt mx-5, så har du kjøpt feil bil!!1111
Vil du ha mye gamp billig kjøper du en eller annen turbo-slede. f.eks: Audi, Volvo, Saab e.l.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Re: Større motor

Post by S.F »

Ja, kjøp en slede blottet for kjøreglede.. 1800kg.. antispinn, balansekontroll.. og FRAMHJULSTREKK
Skal du ha 300hk.. er TDI greia.. SATANFUEL LENGE LEVE...


300hk - det er ca tusen måter å nå 300hk på.. eneste som er sikker.. er at det koster mere enn 5000 og mindre enn 500 000 :) lykke til.
mmmmmm...
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Stalfa »

S.F wrote:Ja, kjøp en slede blottet for kjøreglede.. 1800kg.. antispinn, balansekontroll.. og FRAMHJULSTREKK
Skal du ha 300hk.. er TDI greia.. SATANFUEL LENGE LEVE...
Helt enig, bortsett fra at man faktisk oppnår 300 gamp billigere og bedre med bensin + turbo.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Større motor

Post by jallatralla »

Å kjøre diesel for skøy er som å røyke tobakk med jøtulovn.
2001 1.6 NBFL
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Større motor

Post by jallatralla »

Evt for de som ikke røyker/ikke har røykt: Å kjøre diesel for skøy er som å ha en romantisk middag foran en oljefyr.
2001 1.6 NBFL
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Stalfa »

jallatralla wrote:Evt for de som ikke røyker/ikke har røykt: Å kjøre diesel for skøy er som å ha en romantisk middag foran en oljefyr.
Ikke røyker jeg, har heller ikke blitt beskyldt for å være romantisk, men skjønner veldig godt hva du mener om å kjøre diesel. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

inglar wrote:
LoKi wrote:Inglar installerte vel en SC på en helg om jeg ikke husker feil. I den gamle sølv'en.
Jepp. Stemmer det. Kompressorkittet på en helg og intercooleren på en dag noen uker etter.

Når jeg monterte det i den første bilen hadde jag aldri skrudd noe spesielt på bil. Så det var en ny opplevelse. Startet på en fredag med å demontere litt. Var fyllesjuk som pokker den dagen så det ble ikke mye gjort. Fikk av hjulene og noen plastikkbiter. Lørdan var litt mer produktiv og det meste gikk ganske greit. Men når jeg da brukte nesten to timer på å forstå at det nye drevhjulet på veiva bare skulle tres over det originale hjulet og ikke byttes ut med, så tar ting litt tid. Lånte garasje av en kompis så da måtte jeg også noen turer til og fra hit og dit for å fikse verktøy, boller og brus :D Måtte også vente på litt hjelp. Så når en holder på slik går timene litt fortere enn en skulle tro. Første gang tar alt mye lenger tid.

Men skulle jeg ha montert det samme kittet en gang til hadde det nok ikke tatt mer enn en dag, da inklusive boller, brus, pølse og noen timer med litt juging :D
Dette er jo j**** lovende med tanke på tiden vi skal tilbringe sammen fremover.
Tenker jeg IKKE skal lære noe av deg :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Re: Større motor

Post by S.F »

oh lord.
mmmmmm...
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Større motor

Post by inglar »

LoKi wrote:
inglar wrote:
LoKi wrote:Inglar installerte vel en SC på en helg om jeg ikke husker feil. I den gamle sølv'en.
Jepp. Stemmer det. Kompressorkittet på en helg og intercooleren på en dag noen uker etter.

Når jeg monterte det i den første bilen hadde jag aldri skrudd noe spesielt på bil. Så det var en ny opplevelse. Startet på en fredag med å demontere litt. Var fyllesjuk som pokker den dagen så det ble ikke mye gjort. Fikk av hjulene og noen plastikkbiter. Lørdan var litt mer produktiv og det meste gikk ganske greit. Men når jeg da brukte nesten to timer på å forstå at det nye drevhjulet på veiva bare skulle tres over det originale hjulet og ikke byttes ut med, så tar ting litt tid. Lånte garasje av en kompis så da måtte jeg også noen turer til og fra hit og dit for å fikse verktøy, boller og brus :D Måtte også vente på litt hjelp. Så når en holder på slik går timene litt fortere enn en skulle tro. Første gang tar alt mye lenger tid.

Men skulle jeg ha montert det samme kittet en gang til hadde det nok ikke tatt mer enn en dag, da inklusive boller, brus, pølse og noen timer med litt juging :D
Dette er jo j**** lovende med tanke på tiden vi skal tilbringe sammen fremover.
Tenker jeg IKKE skal lære noe av deg :P

Hehe. Var rimelig grønn da ja. Men ette rnoen år med maken bil og mer skruing så lærer en ufattelig mye :D Og det å dele garasje med andre gjør at en får en utrlolig bratt lærekurve.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

*kremt*

Jeg får VIRKELIG håpe at du ikke tar lærdom av de to andre MX'ene som står der. Siden de står på bukk, mener jeg :P (Beklager Martin og Øyvind, men jeg bare klarte ikke å dy meg)

Blir spennende å sette i gang. For andre som vurderer å begynne på overladingsprosjekter med turbo, så er det jo bare å stikke innom. Jeg regner med å bruke minst 2-3 uker på mitt prosjekt, og alle tips/hjelp/fluer på veggen er nyttig :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Harald »

tidsbruken er uvesentlig når man gjør slike mods.. hvis oppistov sier det tar 1 time, bruk 4, gjør ting skikkelig isteden. fiks alle andre småting underveis om man oppdager noe som bør fikses. Som Arild sier. gjør det riktig med en gang.. sparer mye tid på det i lengden.
300hk i mx. er ikke bare bare, det er både dyrere, og raskere enn de fleste er klar for. Det tar også veldig mye mer tid enn å bare skru på et enkelt kit.

ang diesel... ingen grunn til at diesel ikke kan være morro :P man må bare styre unna de typiske husmorversjonene med bitteliten rekke4 diesel. satanfuel kjerra som havner her til uka regner jeg definitivt som morsom. :p
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Større motor

Post by LoKi »

Ja, ikke parker bruksbilen din en onsdagskveld og tro at du har montert kompressor til du skal legge deg klokka 11. Uansett hva som blir sagt, så kan jeg ikke understreke dette godt nok:

Ta høyde for tidsforbruk, ikke stress, ta deg god tid med det du gjør og vær nøye. Setter du en tidsbegrensning på noe slikt, så kan jeg nesten garantere at det går til der peppern gror.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Miatapowers »

Tidsbruken er jo litt vesentlig igrunn, en supercharger tar 1-3 timer om man har lest bruksanvisningen godt eller ser hvordan ting skal vera uten bruksanvisning, ett turbokit tar gjerne en uke. Så klart noen bruker mer eller mindre, om noen vil bruke en helg med å juge, spise boller og drikke brus ved montering av supercharger, så vet dem at bilen er klar til mandagen iallefall, ett turbokit bør man iallefall vite at man ikke kan regne med å ha bilen klar dem første 14 dagene.. Eg ville nok personlig klart å skrudd på ett turbokit på en helg, men da ville det vert en lang helg med mye jobbing.. Klart man kan skru på ett turbokit på 3-4 timer også, eg ville ikke hatt noe problem med det heller, men ett turbokit krever at man tar ut motoren for å gjøre det skikkelig mener da eg iallefall.. Turbokit krever at man tar ut motoren, skruer av bunnpannen og borrer og gjenger opp ett bra hull til oljeretur, spyler og vasker bunnpannen godt for spon, vet noen har vert heldig med å fuske dette til mens motoren har vert i, men prosent andelen av motorhavari på dette er høgre enn den kjente veivtappen..
En annen ting er at turbokit krever gjerne også datasprut mer enn ett supercharger kit, er utrolig mangen så kjøper datasprut og tror alt er ok da, men hjelper lite med godt datasprut om det er feil justert, supercharger kittet selgest med ett powercard så er faktisk helt utmerket til basekit så holder for dem fleste..
Er utrolig mangen havari på turbokit dem første dagene etter montasje,, feil bensinleveranse og feil tenning er symptomer så koster meget.. Har enda ikke lest om så mangen havari på superchargere, noen få så har klart å slipe ene kjøleslangen ved front på motoren, men koster lite om man ser det tidligt.. Og en supercharger varer ut levetiden på bilen, en turbo blir slitt..

Monteringsanvisningen på supercharger er lett, skru av innsugsspjeldet (4 skruer a 12mm), skru dette bak på superchargern, skru på innsugsadapter på innsuget (4 skruer a 12mm), skru superchargern på toppen (3 14mm skruer 1.6 eventuelt 4 på 1,8), med feste til servopumpe, monter reim rett, skru på røret ifra superchargern til innsug, monter rør og filter til luftmengdemåler/luftmassemåler, monter powercard 6-7 kabler som har god beskrivelse og er av type strømtyv, skru cas tilbake med noen grader.. start opp å ha det morro.. Så hvorfor skal dette ta en helg.. :roll:

Monteringsanvisning på turbo, (type lett montering) skru av eksosmanifoil med rører så sitter sykt godt fast og gjerne brekkes noen skruer ved feste ved catalysatoren og man får ett ordforråd så ikke er lovt på dette forumet, kringle deg under bilen for å prøve å lage en god oljeretur på fuskemetoden med fare for havari, skru ut oljepluggen og prøv å spyle å rengjøre så godt du kan for å slippe havari med spon i lagrene på motoren.. Monter så manifoilen til turbokit og turbo, prøv å legge opp slanger til oljetrykk og retur så godt man kan, er ikke returen god nok så kan den kokse og gro, med turbo havari til etterfølge.. Monter så rør ifra turbo til catta, monter så datasprut og rør og filter og intercooler, Har man ett fm kit så går dette greit, er det customs så tar dette intercooler greiene gjerne en dag eller 2. Når dette er klart så håper man at bilen fyrrer med datasprutet og man klarer å holde bilen igang til man får koblet på en data og justert noenlunde slik at det er kjørbart, kjør så bilen på henger og kjør bil og henger til noen så kan mappe bilen skikkeligt, man kan jo droppe den siste om man vet hva man holder på med, men er mangen så trenger nye motordeler disse første dagene dem prøver å justere selv, gjerne ting dem ikke har noe peiling på egentligt..

Å skru på ett supercharger kit kan alle klare, å skru på ett turbokit krever litt mer av kunnskaper..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Større motor

Post by Chan »

Jeg tror jeg har skjønt bildet, og tror trådstarter og ble mer interessert i supercharger med tanke på at det virker lett. Det er sikkert lett for mange, men kan garantere at jeg kommer til å slite med det (ja, jeg brukte sikkert 4 timer på å montere luftfilter på bilen hahahahahahah). Supercharger blir nok et prosjekt for senere på en annen MX5, da motoren min er gått altfor lite og jeg vet altfor lite om Superchargere til at jeg våger meg på kosmetiske inngrep av den art. Men virker meget spennende å prøve.

Men hvis supercharger er så enkelt å montere i forhold til turbo, hvorfor tenker majoriteten av menneskene på å montere turbo???
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply