Ved påkjørsel bakfra, fasitsvar; bakerste bil sitt ansvar og skyld. Case closed. Vi toer våre hender.
Æda bæda.
Sue us!
Hvem orker det

Moderator: Styremedlemmer
Hvis jeg bruker ett sekund på å reagere så har jeg fremdeles stoppa før de siste 44 metrene på tørr vei. Det må gå detLoKi wrote:Da er det bare å glemme 3-sekunders regelen i hvert fall, for det finnes ikke et menneske i verden som klarer å stoppe på 66 meter i 80 km/t
Det er synd at det vi lærer skal være "feil" når det kommer til stykket, og at å følge dette faktisk gjør at vi er skyldig i ulykker.
Det lønner seg å følge loven framfor tommelfingerregler.Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). wrote:§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
Tommelfingerregelen vi lærte under kjøretimer var 1/3 av tiden på å oppfatte, 1/3 av tiden på å reagere og 1/3 av tiden på nedbremsing..biXen wrote:Hvis jeg bruker ett sekund på å reagere så har jeg fremdeles stoppa før de siste 44 metrene på tørr vei. Det må gå detLoKi wrote:Da er det bare å glemme 3-sekunders regelen i hvert fall, for det finnes ikke et menneske i verden som klarer å stoppe på 66 meter i 80 km/t
Det er synd at det vi lærer skal være "feil" når det kommer til stykket, og at å følge dette faktisk gjør at vi er skyldig i ulykker.
Under et halvt sekund er noe optimistisk. I en start på en sprintdistanse i friidrett varierer reaksjonstiden på utøvere i verdenstoppen fra 0,15-0,3 sekunder. Dette er da topp tente og konsentrerte personer som ligger og venter på nettopp dette, og som i tillegg har trent på dette storparten av livet.biXen wrote:Personlig tror jeg selve reaksjonen tar under et halvt sekund, mest tid brukes på å analysere hvordan man skal agere. (og det forhindrer også at man bremser når man ikke bør bremse).
Når jeg sier "selve reaksjonen" så mener jeg egentlig aksjonen. Dvs. etter man har bestemt hva man skal gjøre til det gjøres. Det tar neppe to sekunder.Tankegangen tar selvsagt lengre tid. For det har jeg prøvd en hel del ganger, uten å krasje.Tonning wrote:Under et halvt sekund er noe optimistisk. I en start på en sprintdistanse i friidrett varierer reaksjonstiden på utøvere i verdenstoppen fra 0,15-0,3 sekunder. Dette er da topp tente og konsentrerte personer som ligger og venter på nettopp dette, og som i tillegg har trent på dette storparten av livet.biXen wrote:Personlig tror jeg selve reaksjonen tar under et halvt sekund, mest tid brukes på å analysere hvordan man skal agere. (og det forhindrer også at man bremser når man ikke bør bremse).
Statens Vegvesen regner med en reaksjonstid på 2 - to - sekunder når det skal dimensjoneres.
Statens Vegvesen har en formel for stopplengde:
Ls=(V*tr)/3,6 + V^2/(254,3(fb + s))
V hastighet (km/t)
tr reaksjonstid (s)
fb friksjonsfaktor
s stigningstall
Friksjonsfaktoren setter jeg til 0,59 etter Statens Vegvesen håndbok 265 (dette er da uten sikkerhetsfaktor medregnet).
Om vi sier at det er flatt faller s vekk (settes til null) og vi får da:
Ls = (60*2)/3,6 + 60^2/(254,3*(0,59+0)) = 57,3 meter.
Om man endrer farten må også friksjonsfaktoren endres.
Vi er nok egentlig ganske enige. To sekunder er tiden fra man ser hindringen, (forutsetter da at man ikke ser ut av sidevinduet eller ned på mobiltelefonen), til bremsingen starter. Når det er sagt må det legges til at reaksjonstiden også skal være gjenkjennelig for eldre personer enn den typiske mx5-eier.biXen wrote:Når jeg sier "selve reaksjonen" så mener jeg egentlig aksjonen. Dvs. etter man har bestemt hva man skal gjøre til det gjøres. Det tar neppe to sekunder.Tankegangen tar selvsagt lengre tid. For det har jeg prøvd en hel del ganger, uten å krasje.