Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Kort fortalt er selve differensialmekanismen basert på larvegir i stedet for vanlige tannhjul(åpen diff). De har den egenskapen at kun et av girene kan drive det andre. Dette blir bla brukt på wincher og kraner slik at tyngden av lasten ikke skal klare og drive motoren i motsatt retning om motoren streiker. I en differensial skaper dette en låse effekt som motvirker en åpen diffs tendens til å flytte Kraften fra mellomakselen til hjulet med minst motstand.
i praksis ved vanlig bruk, kan man superforenklet si at torsen diffen forsøker hele tida å sende drivkrafta mot den siden som har grep til enhver tid.. men torsen og har noen svakheter. spesifikt det at den MÅ ha noe grep på begge hjul, et hjul i lufta= null framdrift.
enda enklere forklart. viskose diff = funker dårlig. torsen diff = som å få ny bil , bytte fra torsen til en bra lamelldiff = som å få ny bil igjen..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Vil denne være lettere å "slenge ut" i svingen og "små drifte" litt ? iforhold til de andre diffene? og og med at den låser mer enn de andre?
Føler iallefall at det spinner ut fortere ved brått rattutslag enn tidligere biler.
Og hva om vinteren når man prøver å kjøre fornuftig? Vil denne være lettere eller verre å holde på veien for fruen? Vil Torsen være til hjelp eller bare ødelegge for henne?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Min erfaring på regn er at en åpen diff ikke kommer så lett med rompa ut av sving da kun det innerste hjulet får redusert sidegrep ved hjulspinn og ikke det ytterste. Sammenligner da RatX5en med MSMen.
Fred wrote:Vil denne være lettere å "slenge ut" i svingen og "små drifte" litt ? iforhold til de andre diffene? og og med at den låser mer enn de andre?
Føler iallefall at det spinner ut fortere ved brått rattutslag enn tidligere biler.
Og hva om vinteren når man prøver å kjøre fornuftig? Vil denne være lettere eller verre å holde på veien for fruen? Vil Torsen være til hjelp eller bare ødelegge for henne?
Denne er lettere å "slenge ut" og små drifte med. MYE lettere. Er som dag og natt. Du må nesten oppleve det for å skjønne det.
Er det noe som heter fornuftig kjøring om vinteren? Hva i svarte...
Fruen vil ikke skjønne eller merke forskjell. Mye lettere å kjøre glatte bakker når begge hjulene skyver istedenfor bare det ene. Torsen vil bare hjelpe henne i de fleste tilfeller. Kanskje en bitteliten ulempe hvis hun kommer litt brått på gassen midt i en sving. Men er uansett superenkelt å kontrollere en sladd som kommer!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Et minus med diffbrems er at rompa på bilen bilen kan begynne å vandre sideveis på glatt vinterføre ved hjulspinn. Ubehagelig første gang jeg opplevde.
Utenom det forandrer en diffbrems bilen din fra en etthjulstrekker til en tohjulstrekker! Skyv ut av svinger og muligheten for å rette opp en skrens blir noe helt annet.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563