Oljelampe

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Oljelampe

Post by nikkern »

Hei
Jeg har MX-5, 1990 mod. Ser at Oljelampen ikke lyser når jeg vrir om tenningen ( det er olje på motoren). Har prøvd å sjekke sikringene men ser ikke noen som må byttes... Er det noen som har tips om hva som kan være feil? Vet ikke det evt. er en sensor som må byttes kanskje? Har prøvd å lese i verkstedhåndboka men det er ikke så lett å finne noe om det emnet. Noen tips? :o)

Rune
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Oljelampe

Post by glaibilenmin »

er ingen oljelampe på mx er bare oljetrykksmåler
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Oljelampe

Post by LoKi »

En av de største "problemene" med motorene på MX5'ene er at de kjøres tom for olje, nettopp fordi du aldri får vite hvor mye olje det er på motoren om du ikke peiler den med pinnen.
Det finnes ingen varsling :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Oljelampe

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:En av de største "problemene" med motorene på MX5'ene er at de kjøres tom for olje, nettopp fordi du aldri får vite hvor mye olje det er på motoren om du ikke peiler den med pinnen.
Det finnes ingen varsling :)
Varsler vel bedre med oljetrykk måler kontra en kokset trykkbryter så sier ifra når motoren er allerede graps, en oljetrykk bryter slår vel inn ved rundt 0,2bar, noe så sier at toppen allerede er tørrkjørt.. nei som eg sier alltid, sjekk minumum engang per fylling av bensin..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Oljelampe

Post by siemens »

På min får jeg ventil tikking da det er på tide med olje skift / på tide å sjekke mengde.
Men du lærer deg å bruke oljetrykks måleren :)
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Oljelampe

Post by mussa »

De gangene jeg har hatt behov for å fylle på olje har jeg egentlig ikke sett noe unormalt på oljetrykket, så jeg vil nå anbefale å peile olje regelmessig! Mistenker at det begynner å bli lovlig lite olje når oljetrykket faller??
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Oljelampe

Post by siemens »

mussa wrote:De gangene jeg har hatt behov for å fylle på olje har jeg egentlig ikke sett noe unormalt på oljetrykket, så jeg vil nå anbefale å peile olje regelmessig! Mistenker at det begynner å bli lovlig lite olje når oljetrykket faller??
Da min begynner å endre seg er jeg midt på olje pinnen, men som mussa skriver: sjekk nivået regelmessig
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Oljelampe

Post by KnutH »

StianOppistov wrote:Varsler vel bedre med oljetrykk måler kontra en kokset trykkbryter så sier ifra når motoren er allerede graps, en oljetrykk bryter slår vel inn ved rundt 0,2bar, noe så sier at toppen allerede er tørrkjørt.. nei som eg sier alltid, sjekk minumum engang per fylling av bensin..
Du og trådstarter er jo så heldige at dere faktisk har en ordentlig oljetrykksmåler (eller kanskje ikke? se http://www.miata.net/garage/opg_diagnostics/index.html), "idiotmåleren" som kom i 95 er jo rett og slett en trykkbryter koblet til oljetrykksviseren som da viser enten null eller en fast verdi. Hadde vært bedre med en lampe i stedet for denne, spør du meg. NC har vel "ordentlig" måler/instrument i tillegg til lampe, har den ikke?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Post Reply