Billige hetsekrefter?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Billige hetsekrefter?

Post by Daniel »

HEI!

Har nå vært inne på miata.se og sett denne artikkelen:
http://www.miata.se/index.php?option=ar ... 3&Itemid=3
Virker veldig interessant, men skjønner ikke helt hva denne svensken mener. Skal man tette oksen med silikon, eller hva....? Kan noen forklare meg. Han påstår bedre lyd og bedre drag, stemmer dette?

Hilsen Daniel Røising
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Han mener du skal fjerne alt untatt lokket og filteret på luftfilter boksen. Vri dette 90 grader (slik at selve filter elementet vil peke vekk fra eksosen) tette rundt kanten med silikon og stripse filteret fast :)=

Men det letteste er og bli kvitt hele boksen og investere i et åpent luftfilter....


Par andre gratis triks som jeg har gjort...:



1. Justere tenningen fra 10 til 14 grader fortenning.


2. Flytte kamdrevet på eksos kammen slik at kammen blir retardert 5 grader (lenge siden jeg regnet på det men mener d va 5 .. :) Kan se om jeg finner igjen notatene mine dersom dette er interesant...)

Anbefales på det sterkeste... har gjort dette på både min og brodern sin.. kjennes godt i buksedynoen :)


3. Bytte ut grenrør.... (ikke fult så gratis...)




Ole
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

På triks 1 og 2, må du ikke da inn i motoren og gjøre endringer inne i motoren? På triks 1, gjør man det på reg reima? (svær jobb?)
Hvordan gjennomfører man triks 2? Er dette tiltak som vil belaste motoren mer, eller gjøre slik at den får kortere levetid. Bruker du høyere oktan ved disse modifikasjonene?
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

tenningen er en fem min jobb med tennings lampe... krever bedre bensin (ligger god beskrivelese på miata.net under garage)

justere kam akslingen er litt mer klur... jeg brukte ca 12 timer første gangen... (minst halv parten av tiden gikk med på og dobbel sjekke at teoriene stemte :) ) Du gjør akkurat som et reg reim bytte bortsett fra att kam drevet på eksos kammen monteres anerledes... (vannvitti klur og få den til å stå riktig uten at kammen spretter ett hakk...)

Ole
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

Finner ikke nærmere beskrivelse av å Justere tenningen fra 10 til 14 grader fortenning på miata.net. Mener jeg har sett det der, men finner det ikke nå, kan du hjelpe meg med en link?
Ellers, når du sier bedre bensin, hva bør man bruke hvis jeg gjør dette med tenninga? 95/98 oktan blybri???
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

For å justere tenninga, bruk følgende link:

http://www.miata.net/garage/ignition.html

Velg "Timing" i menyen øverst.

Dersom du stiller tenninga til 14 grader fortenning BRUK 98 oktan blyfri. Jeg gjorde denne modifiseringen for 2,5 år siden, og det har fungert utmerket. Iflg. dynotester skal det gi ca.2 HK. Jeg føler ihvertfall at bilen ble "friskere" etter denne mod.

Stiller imidlertid tenninga tilbake til 10 i morgen, pga. en Jackson Racing kompressor installasjon :D
Post Reply