Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by twr »

Opplevde i dag at det flere ganger kom et tydelig knepp/smell fra bakakslingsområdet som jeg ikke har lagt merke til før. Hørtes omtrent ut som om noen ga et moderat slag med en gummihammer mot bakskjermen... Litt vanskelig å beskrive, men ihvertfall helt tydelig uten å egentlig være så høyt. Et enkelt smell da jeg dro på litt rett fram fra stillestående, og da jeg svingte i kryss, og virket som det kom akkurat da hjula slapp på den våte asfalten.

Noen som har vært borti det eller skjønner hva det kan være, og kan fortelle meg om det er noe jeg bør bekymre meg over? :?
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by Miatapowers »

twr wrote:Opplevde i dag at det flere ganger kom et tydelig knepp/smell fra bakakslingsområdet som jeg ikke har lagt merke til før. Hørtes omtrent ut som om noen ga et moderat slag med en gummihammer mot bakskjermen... Litt vanskelig å beskrive, men ihvertfall helt tydelig uten å egentlig være så høyt. Et enkelt smell da jeg dro på litt rett fram fra stillestående, og da jeg svingte i kryss, og virket som det kom akkurat da hjula slapp på den våte asfalten.

Noen som har vært borti det eller skjønner hva det kan være, og kan fortelle meg om det er noe jeg bør bekymre meg over? :?
Bør bekymre deg over diffen din, er jo ikke ett ukjent fenomen dette..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by twr »

StianOppistov wrote:Bør bekymre deg over diffen din, er jo ikke ett ukjent fenomen dette..
Tenkte jo at det sikkert hadde noe med LSD'n å gjøre... Men er det noe som kan fikses/forebygges, eller er det bare å kjøre til den tar kvelden og så bytte diff?
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by glaibilenmin »

Om det er diffen så dør den fort om du har fått sanne golyder
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by Hayaku »

Ikke diffbremsen, men differensialen itself. Høres typisk ut som diffen har begynt å takke for seg ja.Om du velger å fortsette å kjøre helt til diffen ryker fullstendig, så ta det rolig (du kan tross alt risikere at bakhjula i værste fall låser seg). Når den begynner å høres ut som en kjele med popcorn på en badstuovn er det på høytid å gi seg.
Det sitter dessverre en noe pinglete diff på 1,6 - bittelitt mere her http://miataturbo.wikidot.com/differential

Edit - Kjører du med eller uten senterringer på felgene? Det er også en fin kilde til ekle kneppe/bankelyder

Sniker meg til et par diffspørsmål selv:
Hva skal egentlig til av deler (smørbrødliste plz!) for å bygge om til store diffen? Og nøyaktig hvilke biler kom de på? Kun 1,8?
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by glaibilenmin »

for å bygge om til store diffen trenger du: selve diffen med opphengsbiten og alt
mellomakslingen og stikkakslinger
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by Steinar »

Den store diffen kom til 94 modellene, dvs. med introduksjonen av NA 1,8. Dette betyr at 90 hk 1,6 som kom i 1995 også har den store diffen.
Utenom diffklumpen trenger du også stikkakslingene. (Er usikker på om man trenger mellomakslingen fra gearboks til diff.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by twr »

Hayaku wrote: ... Edit - Kjører du med eller uten senterringer på felgene? Det er også en fin kilde til ekle kneppe/bankelyder ...
Når du sier det så merket jeg ikke noe til dette før jeg nettopp skiftet til vinterhjul på originalfelg... Kan det ha noe med det å gjøre? Hvis jeg forstår det riktig hva senterring er, så har jeg det... (Den som gjør at felgen sentreres på akslinga?)

Synes også det virker som det bare kommer ved høyresving (+en gang rett fram). Fikk ikke samme lyd når hjula slapp i venstresving på vått føre. Skjønner at hvis det er diff'en som holder på å legge inn årene, så får jeg ikke gjort så mye annet med det enn å la det gå sin gang, og sette inn ny diff når den tid kommer...

Uansett, takk for respons! :)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by glaibilenmin »

eventuelt ett bikkjebein
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by mussa »

Etterstrammet hjulmutrene? Veldig greit å sjekke foringene og at droplinkene til antikrengestaget sitter der de skal også.. + sjekk av fjærer, at ingen har knekt, samt lekkasje fra diff, sjekke bremseskjold, fester til demperne, sjekk at du ikke har noe som ligger løst i bagasjen av typ. hjulvinner osv++

Edit: Er alt utvendig greit, så blir det vel å åpne "lokket" på diff`n å se at det er olje, sjekke om det er metallspon og se på tannhjul osv..

Siste mulighet er å skru opp stereoen.. :P
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by twr »

mussa wrote:Etterstrammet hjulmutrene? Veldig greit å sjekke foringene og at droplinkene til antikrengestaget sitter der de skal også.. + sjekk av fjærer, at ingen har knekt, samt lekkasje fra diff, sjekke bremseskjold, fester til demperne, sjekk at du ikke har noe som ligger løst i bagasjen av typ. hjulvinner osv++

Edit: Er alt utvendig greit, så blir det vel å åpne "lokket" på diff`n å se at det er olje, sjekke om det er metallspon og se på tannhjul osv..

Siste mulighet er å skru opp stereoen.. :P
Kikka jo litt ordentlig rundt der da jeg skifta hjul, og kunne ikke se noe som åpenbart var galt, men så er jo ikke mitt kliniske blikk det beste når det gjelder bil heller... Regner med å få skifta olje på diff'en i løpet av uka. Kan være jeg må stikke innom deg en dag for diagnostisering hvis jeg ikke får noe skikk på det... :)

Stereoen er desverre litt for underdimensjonert til å dekke over alskens ulyder... ;)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by mussa »

Husk LSD-tilsetning til olja da... :) Kommer det forresten et knepp/dunk når du svinger å gasser på eller gjentatte? Skulle bytta olje på diff`n min jeg også, men får vel vente til våren tror jeg.. Litt antirustbehandling først på begge bilene.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by twr »

Har fått riktig olje ja... ;)

Kommer kun et "klank", sånn akkurat når hjulet slipper virker det som.
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by mussa »

Kan jo virke som det er noe "slakk" i en eller annen del.. Hmm.. Si ifra når du skal bytte olje a, så tar jeg meg en tur om jeg ikke jobber.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Knepp/smell fra område rundt bakaksling

Post by twr »

Jepp, grei skuring. Sender du meg en PM med nummeret ditt? :)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Post Reply