Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by LoKi »

Rudolf wrote:
EatonMiata wrote: Nå er det slik at en rekke biler er levert med Momo og Nardi ratt originalt. Det er derfor ikke bare å kalle det "uorginalt ratt" for statens vegvesen når de ser noe slikt. Om de velger å gjøre det bør de i så fall klare å dokumentere at det er "uorginalt" og ikke en option i bilens utstyrsliste!!! Og sist - men ikke minst: er "uroginalt ratt" egentlig ulovlig om ratt-typen er TUV godkjent? Jeg har siden jeg tok lappen i 1968 ofte montert "uorginalt, godkjent sportsratt" på mine biler og ALDRI hatt problemer med dette så lenge rattet generelt er TUV-godkjent som et sportsratt for ettermontering. Er det de offentlige myndigheter som ikke følger helt med? Bør de tas med på et kurs fra MX5-klubben?
Kanskje BT også vet at Momo er et vanlig "aftermarket" merke ?
Derfor vil de vel enten ha TÛV-papirer, eller vite om det er originalt.
Det rattet som sitter originalt i en NA (uten airbag) ser til forveksling likt ut et aftermarket ratt når plastdekselet er tatt av.
Ikke så rart at de ikke vet forskjell, de som står på gata og har teknisk kontroll synes jeg.
Det er vel ikke de som må dokumentere hva som er uoriginalt, det er nok omvendt.
TÛV godkjente ratt er jo greit.
Jeg har heller ikke hatt problemer med ettermonterte ratt, så lenge papirene er i orden.
Og heller ikke hatt problemer med Momo rattet, når plastdekselet blir vist fram.

Erik
Du støtter med andre ord synsing? Good call..
Momo har jo aldri laget produkter til bilprodusenter, i likhet med Recaro og Sparco. For ikke å nevne Nardi.

Og ærlig talt, Erik. Hvis du fortsatt spinner videre på at jeg satte ord på saken som var for sterke til din sarte sjel, så bør du ta et langt blikk i din egen sjel.
Det handler ikke lengre om hva jeg sier om saken, men prinsippet bak hvordan jeg har blitt behandlet.

At du faktisk ENDA spinner videre på min ordbruk forteller meg at du er tom for argumenter og ikke klarer å se fornuften bak denne diskusjonen.
Jeg ber deg pent, for siste gang, om å gi slipp på ordene, og se sakens kjerne.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

LoKi wrote: Du støtter med andre ord synsing? Good call..
Momo har jo aldri laget produkter til bilprodusenter, i likhet med Recaro og Sparco. For ikke å nevne Nardi.
Jeg sier at synsing vil det bli fra første øyeblikk i en stikkprøvekontroll.
Bare det å velge ut hvem som skal kontrolleres blir synsing.
Det kan man misslike, men sånn er det.
Det du skriver om Momo er helt ubegripelig, men det er kanskje en form for ironi ?
LoKi wrote: At du faktisk ENDA spinner videre på min ordbruk forteller meg at du er tom for argumenter og ikke klarer å se fornuften bak denne diskusjonen.
Jeg ber deg pent, for siste gang, om å gi slipp på ordene, og se sakens kjerne.
Jeg tror du skal sette deg ned i fred og ro og lese det jeg skriver.
Så vil du kanske se at jeg skriver svært mye om sakens kjerne (og lite om deg)
Jeg skjønner at du føler deg fryktelig urettferdig behandlet.

Men ta eksempelet med rattet:
Flere andre her forteller jo at de har vært ute for akkurat det samme som deg når det gjelder Momo ratt (uten deksel)
(...men da ble det ikke like mye skriverier på forumet, bare forespørsel om å låne deksel ...)

Når du stikker hodet frem og brøler, så må du forvente at noen svarer deg.
Du vil at ALLE skal si at de synes veldig synd på deg og at verden er urettferdig og sånn ...., men jeg (og noen til) er kanskje ikke helt enig i det.
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by LoKi »

Det om Momo var sarkasme ja.
Dette er uansett ute av proporsjoner, og de fleste har vel sagt det de ville si om det.

Du har selvfølgelig kommentert saken, men det er mye du kunne spart deg for også. Jeg har ikke noe behov for sympati blant folk, jeg startet denne tråden for å få fikset godkjenning av rattet så problemet er ute av verden.
Som jeg har sagt flere ganger velger jeg å se det positive i situasjonen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

LoKi wrote: Som jeg har sagt flere ganger velger jeg å se det positive i situasjonen.
Fint !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Leo91BRG »

Hei!

Stoppa i teknisk kontroll idag

Alt i orden :D

Untatt: for lav skiltplassering, samt "uorginalt" ratt.

Sjekka ikke motor rommet engang.


Noen som har den skinn/gummi saken til å sette på i midten av rattet m mazda/momo logo på som jeg kunne vært så snill å fått lånt??

Hadde vært til utrolig stor hjelp. Tenker det totalt sett er mindre pes for meg å kjøre å hente denne,samt levere tilbake et sted på østlandsområdet, enn å forsøke finne papirer på dette fra 91. Jfr tidligere tråder, så har jeg ikke store håpet om hjelp fra min lokale mazda forhandler. men skal høre med dem imorgen for sikkerhets skyld.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Hauk »

Leo91BRG wrote:Untatt: for lav skiltplassering, samt "uorginalt" ratt.
Kan desverre ikke hjelpe med rattdeksel, men er nysgjerrig på hvor du har/hadde skiltet. Der hvor "alle andre" har det? Dvs. like under haikjeften?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Leo91BRG »

Yepp!

Skiltet skal som kjent være 25 cm over bakken iflg BT. Var ikke noe kjeft å få, og må ikke bestille time, kan bare "stikke innom".

Men er 95% sikker på at det var derfor jeg ble vinka inn :wink:

Så et tips til de som ikke vet det, og av ulike årsaker vil ha minst mulig med BT å gjøre: Kan være fordel å flytte skiltet opp over kjeften selv om det ser mye bedre ut med under, som Bestefar min alltid sa når jeg var liten: Tøm sinnet for bekymring, men kan aldri vite hvor døm står henn, så bruk beltet og ha alt i orden :|
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Agility »

Leo91BRG wrote:Yepp!

Skiltet skal som kjent være 25 cm over bakken iflg BT. Var ikke noe kjeft å få, og må ikke bestille time, kan bare "stikke innom".

Men er 95% sikker på at det var derfor jeg ble vinka inn :wink:

Så et tips til de som ikke vet det, og av ulike årsaker vil ha minst mulig med BT å gjøre: Kan være fordel å flytte skiltet opp over kjeften selv om det ser mye bedre ut med under, som Bestefar min alltid sa når jeg var liten: Tøm sinnet for bekymring, men kan aldri vite hvor døm står henn, så bruk beltet og ha alt i orden :|
Jeg ble stoppa og mista "mikro" skiltet mitt som var i fronten for ett år siden. Måtte kjøpe stort skilt å sette foran. Det ble forskriftsmessig montert i øverkant av kjeften, og jeg stakk innom for å vise bilen. Jeg spurte da om det var noe i veien for å montere det nede under luftinntaket, "fordi det ser mye penere ut", og BT mannen var enig i det og sa at det var ikke noe i veien for det, så det var bare å flytte.... 25cm regelen var ikke noe å henge seg så opp i... sa BT mannen... Så da var det jo rett hjem og senke det ned
Jeg har jo selvfølgelig ikke det skriftlig med stempel fra TÛV, NAF, Statens Vegvesen, Riksløven samt signatur fra Kongen i statsråd + godkjenningspapirer fra Mazda, så det blir jo interessant å høre hva neste BT mann med en dårlig dag jeg treffer på veien har å si til det.....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Leo91BRG »

Humf!

Da har jeg "momo" ratt, originalt tileggs utstyr, innført i vognkortet.

Mazda i sarpsborg, var behjelpelige!! Begge kara som var med ut for å se, rista dog på hue først og sa nei, detta er ikke original ratt!!

Jeg insisterte, og de sjekka opp imot chassi nr på data systemet, og fikk printet ut en splitt tegning med mitt chassi nr, og diverse dele nr, hvor det sto to forslag til originalt ratt, et i plast/polyrutane, og et i skinn(mitt) med momo logo og til å med dele nr på momo logoen.

Denne tegning,med stempel og underskrift fra mazda godtok biltilsynet som dokumentasjon. Selv om jeg ikke hadde det ettehvert godt kjente dekslet i senter av rattet med mazda/momo logo. (skal få skannet inn denne splitt tegningen) BT mannen kunne dog ikke garantere at andre kontrollører vil godta denne tegning som god nok dokumentasjon for andre MX5 enn akkurat min.

Noe som egentlig ikke skulle vært et problem, men fort kunne blitt mye unødvendig pes, ble det heldigvis ikke.

Mye takket være forumet her vil jeg si! Jeg ville lite sannsynlig visst at momo rattet mitt( allerede uten deksel i midten da jeg kjøpte bilen) er originalt, om jeg ikke hadde sett diskusjon her for fler år tilbake. :P
Last edited by Leo91BRG on 04 Nov 2010, 12:58, edited 1 time in total.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Leo91BRG »

Agility wrote:
Leo91BRG wrote:Yepp!

.. har jo selvfølgelig ikke det skriftlig med stempel fra TÛV, NAF, Statens Vegvesen, Riksløven samt signatur fra Kongen i statsråd + godkjenningspapirer fra Mazda, så det blir jo interessant å høre hva neste BT mann med en dårlig dag jeg treffer på veien har å si til det.....

Huh-hu!!!

Mulig at han hadde sett gjennom fingeren og ikke sendt meg til visning på BT, om ikke rattet mitt hadde vakt så stor interesse og debatt. Det ble etterhvert litt sånn stemming som på slutten her:



og da konluderte han etterhvet pent med at jeg måtte likevel oppom å vise ny skilt plassering, så det var ikke mer å diskutere.

ved nærmere ettertanke, hele videosnutten er en fin metafor til hele opplegget :lol:
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Post Reply