Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Dro en Rudolf. 2 biler blir for lite - i hvert fall når den ene står innpakket hele vinteren. Denne var egentlig ment som samboerens fremkomstmiddel vinterstid, siden jeg legger beslag på Kiaen til/fra jobb. Men det kan hende det blir krangling om denne. Blir mye småkjøring så diesel var utelukket. Ingen MX-5 men fortsatt "rette" merke - og det var samboeren som ville ha Mazdas modell i c-segmentet. Vi har termin på nr to den 4. desember, og mtp. forrige vinter så frister vel ikke barnevogn-trilling i 3 meter fokksnø og 30 minus så mye. Hverken for noen av oss.
Vi var og testet en 1,6 bensin nedi Moss, mest for å sjekke ut de faktiske forhold rundt bakovervendte ISOfix-seter, og det gikk greit. F.eks Golf klarer det ikke. (Selv ikke en 2009 BMW 520 som jeg tilfeldigvis var borti en gang).
1,6ern ga meg litt "meh"-feeling effektmessig. Ble ikke akkurat tunnel-syn i aksellerasjonsfila ut på E6en. Bilen var litt "løen" også, småvinglete, slitt clutch, dårlige dempere etc. Move on.
Denne prosessen har vel pågått i ett par-tre måneder, og jeg har hele tiden vært klar over de tre-fire 2.0 Sportene som har ligget på finn. Nevnt dem ved flere anledninger, men blitt sånn passe nedstemt hver gang. Men bare for å få den ut av blodet dro vi ned til en forhandler i Askim å så på en som nylig var satt ned noe.
Noe helt annet. En ting er nå motoren; 150 hk & 188 Nm vs 105 hk & 155-ish Nm, men det virker å være annen klasse på girkasse, understell og bremser. Mulig disse to var i hver sin ende av "velholdt-skalaen". Dette var noe annet i aksellerasjonsfila på motorveien ja. Blackouts og en klokke som gikk tre sek for sakte da jeg parkerte utenfor forhandleren. Neida, fortsatt ingen rakett, men forholdsvis kjapp og leken, og den var faktisk moro å kjøre.
Jeg tror vekta er på 1260 kg. Kanskje mindre.
Vel, det endte med handshake og signering. 2004 2.0 Sport, 60900 km. Stod til ~175K for etpar uker siden. Endte på 160K nøkkelklar med ymse garantier (standard 3 mnds garanti + 3 år på motor, kasse og drivverk). Påslaget fra en tilsvarende 1,6 hos forhandlere ble på rundt 20-25 lapper, sånn ca. En tulling som meg synes jo selvsagt det er verdt det 100%.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24787889
Kjedelig farge, men utvalget blant 2-literene er minimalt.
Baklysa: Hmmm. Det er faktisk OEM Mazda LED-lys fra 2004, men det spørs vel om de har bært alderen noe bra. Ikke fått studert dem noe videre. Får bilen uti uka en gang.
Vi var og testet en 1,6 bensin nedi Moss, mest for å sjekke ut de faktiske forhold rundt bakovervendte ISOfix-seter, og det gikk greit. F.eks Golf klarer det ikke. (Selv ikke en 2009 BMW 520 som jeg tilfeldigvis var borti en gang).
1,6ern ga meg litt "meh"-feeling effektmessig. Ble ikke akkurat tunnel-syn i aksellerasjonsfila ut på E6en. Bilen var litt "løen" også, småvinglete, slitt clutch, dårlige dempere etc. Move on.
Denne prosessen har vel pågått i ett par-tre måneder, og jeg har hele tiden vært klar over de tre-fire 2.0 Sportene som har ligget på finn. Nevnt dem ved flere anledninger, men blitt sånn passe nedstemt hver gang. Men bare for å få den ut av blodet dro vi ned til en forhandler i Askim å så på en som nylig var satt ned noe.
Noe helt annet. En ting er nå motoren; 150 hk & 188 Nm vs 105 hk & 155-ish Nm, men det virker å være annen klasse på girkasse, understell og bremser. Mulig disse to var i hver sin ende av "velholdt-skalaen". Dette var noe annet i aksellerasjonsfila på motorveien ja. Blackouts og en klokke som gikk tre sek for sakte da jeg parkerte utenfor forhandleren. Neida, fortsatt ingen rakett, men forholdsvis kjapp og leken, og den var faktisk moro å kjøre.
Jeg tror vekta er på 1260 kg. Kanskje mindre.
Vel, det endte med handshake og signering. 2004 2.0 Sport, 60900 km. Stod til ~175K for etpar uker siden. Endte på 160K nøkkelklar med ymse garantier (standard 3 mnds garanti + 3 år på motor, kasse og drivverk). Påslaget fra en tilsvarende 1,6 hos forhandlere ble på rundt 20-25 lapper, sånn ca. En tulling som meg synes jo selvsagt det er verdt det 100%.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24787889
Kjedelig farge, men utvalget blant 2-literene er minimalt.
Baklysa: Hmmm. Det er faktisk OEM Mazda LED-lys fra 2004, men det spørs vel om de har bært alderen noe bra. Ikke fått studert dem noe videre. Får bilen uti uka en gang.
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
prisforskjellen der, for 2.0, lett verdt det grattis med enda en bil da
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Godt tenkt, godt handlet! Gratulerer med bil av rette merket
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
ohh, samme motoren som 2.0 NC. Jeg har faktisk vurdert om jeg skal være merke bevist når vi bytter ut familiebrakka en gang i fremtiden.
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Da er det bare å bytte ut Kia'n også Gjør som meg å ha tre Mazda'er stående rundtomkring huset kjekt å ha en vakker dag
Gratulerer med fin bil
Gratulerer med fin bil
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Blir spennende å se rundetiden din på autoslalomen med denne.
Må vel stille i samme klasse som meg.
Må vel stille i samme klasse som meg.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Hvordan går det med barneogn osv i denne da, god plass baki?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Hehe, autoslalom ja. Jeg har allerede vært tøff i trynet og sagt at jeg skal klare å kjøre Kiaen kjappere enn Stalfa gjorde med 2,3 turbo Saaben sin. Må ta et hinder av gangen. (Største problemet med det er at jeg da må "ofre" primærkjøringa med MX-5en.)
Plass baki: Den tar alle fire vinterhjula stående på høykant. Igjen, dette klarer ikke Golf. Den er egentlig en half-size over Golf-klassen. Men fortsatt ingen stasjonsvogn. Det er også stor forskjell på barnevogner og i hvilken grad de er sammenleggbare. Vi får ikke noen problemer med vår vogn.
Egentlig en perfekt størrelse for en bil nr 2 (3).
Plass baki: Den tar alle fire vinterhjula stående på høykant. Igjen, dette klarer ikke Golf. Den er egentlig en half-size over Golf-klassen. Men fortsatt ingen stasjonsvogn. Det er også stor forskjell på barnevogner og i hvilken grad de er sammenleggbare. Vi får ikke noen problemer med vår vogn.
Egentlig en perfekt størrelse for en bil nr 2 (3).
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Det kan se ut til at det er slektskap her ja. Begge er 1999 ccm og ble produsert samtidig.arildh wrote:ohh, samme motoren som 2.0 NC. Jeg har faktisk vurdert om jeg skal være merke bevist når vi bytter ut familiebrakka en gang i fremtiden.
NCen har 160hk @ 6400 RPM og 188Nm @ 5000 RPM
3BKen har 150hk @ 6000 RPM, 187Nm @ 4500 RPM
Jeg mener NCen har kompresjon på 10,8:1, mens 3ern har 10,noe-smått:1
Merkebevist ja. Dvs. en Superb neste gang?
1235 kg faktisk! 0-100 på 9,0 sek. Yay! Konebilen tar i hvert fall han kollegaen på jobb som er så tøff i trynet med 318DAen sin. Mission accomplished.Hauk wrote:Jeg tror vekta er på 1260 kg. Kanskje mindre.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
å balle den va feit
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
enig.. bortsett fra drøyt 1 cm for lav og feil farge...glaibilenmin wrote:å balle den va feit
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
Lika det laft ej;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Ny bil i heimen. [Dagens avhandling]
..No shit...
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |