Hjep! Kjøpe mx 5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Geird
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 22 Oct 2010, 19:43
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Geird »

perri wrote:Jeg vurderer å selge, den er i teknisk god stand, ingen mangler såvidt jeg vet. Reg.reim, bremseskiver, calippere er tatt for 1 1/2 år siden, vannpumpe er skiftet. Sitter bra OEM dempere på den, koni fjærer foran og eibach bak. Taket er tett og bilen er i ukentlig bruk. Det sitter en 1.8 BP motor med FM swap kit i den, toppen ble overhalt av forrige eier. Sitter også kliss nytt eksos anlegg fra IL Motorsport på den. Kan lese mer i tråden viewtopic.php?f=19&t=11823
Heisann
Jeg er også på jakt etter en MX5 som er entusiast eid.Bilen din ser ut til å ha blitt veldig bra.
Hvis du tenker på å selge den kunne jeg tenke meg å ta en titt på den i Oslo.
Kunne vi gjort en avtale?.
Christian B.P
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 06 Nov 2010, 19:34
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Christian B.P »

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25524863 noe å takte etter?

Forhjulsdrift? kan det stemme?
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by MxMats »

Forhjulsdrift er feil, det finnes ikke. Ellers er mitt tips å dra og titte på bilene, gjerne sammen med en bilkyndig person om du ikke kan allverden selv.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
Christian B.P
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 06 Nov 2010, 19:34
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Christian B.P »

Har sett og hør litt på mx5`en til 50 lapper på autodb, eieren sier at det kan til tider renne ut olja av eksospotta, noe erfaring med det?


Bruker en mx 5 mye olje?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

Hvis det renner olje ut av eksosen så bør du holde deg langt langt unna. Jeg ville ikke tatt i en slik bil med ildtang.
Jeg endte selv opp med å kjøpe en som brukte mye olje, og det endte med at jeg måtte overhale toppen. Jeg vet enda ikke om det er nok, og det kan hende stempelringene må byttes, men uansett er det kostbart å få det fikset om du ikke gjør det selv.

Med en tett motor skal den ikke bruke stort med olje, du skal knapt fylle på mellom oljeskift.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by Agility »

Enig med Loco..., skygg unna den der...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
bnm
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 29 Feb 2008, 12:57
Location: austagder
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by bnm »

Å ssen kan der renne olje ut av exosen?
Last edited by bnm on 19 Jan 2011, 11:39, edited 2 times in total.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

Haha, jeg har ikke peiling. Men så lenge det ikke er ei oljekanne kobla til eksosrøret, så er det JAEVLI dårlige nyheter for uansett bil.
Ser ikke for meg at noen bil kan forbruke så mye olje at det renner ut.

Men hvis bileier sier det, så er det uansett grunn nok til å tro at han har såpass lite peil at han ikke er en person jeg vil kjøpe bil av :p
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
bnm
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 29 Feb 2008, 12:57
Location: austagder
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by bnm »

Beste biler får en gjerne av folk som ikke har peiling.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

As for oljeforbruk, det eneste jeg har merket det på fra utsiden på min, er at det blir mye sot på og rundt eksostutten. Når min brukte mye olje, så var det svart oppover bakfangeren min.
Vanskelig å finne ut om den bruker olje, og etter min erfaring finnes det ikke en eneste bilselger der ute som er ærlig om kjerra de selger (jeg snakker om 100% av bilene jeg har hatt på mine 13 år, så dette handler ikke om å svartmale folk, men å gi et generelt tips angående privatkjøp av bruktbil), så ikke ta noe for god fisk.
Etter mitt siste bilkjøp (ikke mx'en) kommer jeg aldri igjen til å kjøpe bil av en som ikke kan fremlegge en salgstest hos NAF. Aldri.

Det fine med dette forumet, er at mange har prosjekt-tråder, og da kan du lese deg til mye om bilens historie hos siste eier. Klok av skade ville jeg kjøpt bil fra noen som selger her, og som har prosjekt-tråd og/eller kommer med gode referanser. Jeg kjøpte min etter å ha lest en prosjekt-tråd her, og selv om selger holdt tilbake ting jeg fant ut i ettertid, så fikk jeg i hvert fall en god porsjon info som jeg aldri hadde fått om jeg ikke hadde lest tråden.

Jeg vet at det er litt tynt å basere seg på, men det er bedre enn ingenting. Og ingenting er det du har å forholde deg til når du kjøper bil av hvem som helst.
Jeg siterer Gregory House: Everybody lies.
(Utenom meg så klart, ref min siste bilsalg-annonse på finn ;): http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=18451354
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

bnm wrote:Beste biler får en gjerne av folk som ikke har peiling.
Edit:
Jeg vil gjerne høre begrunnelsen for den påstanden ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
bnm
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 29 Feb 2008, 12:57
Location: austagder
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by bnm »

Har hatt forskjellige biler siste 50 år,men aldri noen som det renner olje fra exosen. Sote,ja.Diskutere med noen som vet alt orker jeg ikke,Har hatt 10 forskjellige MX5,liker bestNA,Ingen har vært dårlig.
Last edited by bnm on 26 Nov 2010, 22:53, edited 2 times in total.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by mussa »

Er ikke bare tilgrisa kondens da? Har aldri sett en bil det RENNER olje ut av eksosen på.. Har dog sett sota kondens, som da er svart, men vannkonsistens.. :lol:
Med tanke på tempratur, lengde på eksosanlegg, støydempere osv. så må det jo være mengder av olje, merkelig..
Hvis dog det skulle være slik at det renner olje ut av eksosen så styr laaaangt unna..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by LoKi »

bnm wrote:Har hatt forskjellige biler siste 50 år,men aldri noen som det renner olje fra exosen. Sote,ja.Diskutere med noen som vet alt orker jeg ikke,
Hehe, ser den.
Men det er en fin linje mellom en bedreviter som skrur bil på egen hånd, og en som vet hva han gjør og tar vare på bilen. Så jeg vil ikke si at påstanden i seg selv er rett.
Fallhøyden er rimelig stor på begge sider av skalaen, og det er nok rimelig lotto om du treffer på en som har tatt vare på bilen på grunn av kunnskap, eller har latt profesjonelle ta vare på den grunnet uvitenhet.
På den andre siden har du tosken som har skrudd selv uten å ha peiling, og den uvitende som har latt bilen forfalle og ikke vet bedre enn å peile olje en gang i året.
Det største problemet generelt er at du alltid kjøper en bruktbil "som den står", og at du dermed er ansvarlig for å finne feil selv. Så lenge selger påberoper uvitenhet om feilene du finner etter kjøpet har funnet sted, så har du ingen sak. Inntil selger innrømmer at han har solgt bilen uten å gi informasjon rundt feil og mangler, vil du aldri vinne.

Og med tanke på merkeverksteder, så satte jeg inn Coopern i går på Bavaria fordi jeg manglet clutch, de sa det var clutchpumpa som var gåen, bytta den og satte bilen klar til henting.
Når jeg henta den hadde den fortsatt ikke clutch.
Jeg tror det egentlig sier sitt om merkeverksteder :P

Så lenge leve Bavaria på Økern! (BMW og Mini-forhandler)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
bnm
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 29 Feb 2008, 12:57
Location: austagder
Status: Offline

Re: Hjep! Kjøpe mx 5

Post by bnm »

Kløtsjpumpe?
Post Reply