Fjører/dempere

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Fjører/dempere

Post by jallatralla »

Heisann...jeg regner med at det blir nye fjører og dempere til våren, siden bilen har begynt å få ganske mange KM på baken...og tenkte da samtidig at jeg kunne oppgradere litt.

Jeg har en del krav dog, som må oppfylles:

1. TUV...jeg orker ikke skifte fjæer og dempere for å ha den på EU kontroll.
2. Det er ment primært for bruk for vei, også om vinteren. Men jeg takler at den er litt lav. Inspirert kjøring på småvei er gøy.
3. Regner med at det blir kjørt 205/50/15 eller 215/45/15 (om det er mulig å oppdrive fornuftige dekk i denne dimme, tror Toya slutta med T1R til denne) på ET36 15x8 felg. (Kom gjerne med meninger)
4. Kostnadstaket blir vel en 12-13 laken m/montering selv.

Litt senk er jo pent for estetiske grunner, men har det ingen reell nytteverdi så kan jeg leve uten det.

Anbefalinger mottas med takk, jeg har aldri gjordt noe slikt med en bil før!


Jeg vet jeg kan bruke søk funksjonen, men den er ikke alltid så bra og jeg har litt mer spesifikke krav enn det som har vært i mange av de trådene.
2001 1.6 NBFL
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by nope-mx5 »

Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by Leo91BRG »

+1 ,

eller hvis du vil betale dobbelt så mye (er jo fortsatt innafor ditt budsjett :D ) sjekk ut http://fatcatmotorsports.com/FCM_Suspension_Truth.pdf.

mener han bruker eibach i sine coilovers, og de er vel TUV godkjent? Det kan sikkert FCM svare på, hvis du sender en kjapp mail. Upåklagelig service au.


Er i allefall svinefornøyd med mine bilstein fra FCM, justert for FM fjører. Om de står i stil til nesten dobbel pris av Tociko/koni gjentår å se :P
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by nope-mx5 »

Begynn med Koni kitet, bruk heller det du sparer på å kjøpe noen lette felger og _bra_ dekk :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by jallatralla »

Takker for tilbakemeldinger. Koni stiger noen hakk på lista her...FCM kittet blir noe voldsomt, selv om det sikkert er bra greier.

Eneste som bekymrer meg her er at 35mm ned virker rimelig drastisk på en daily driver på pløyd vestlandsasfalt, men det er nå enda noen måneder til våren så plenty tid for mer research hva ang fjærer. :)

nope-mx5 wrote:Begynn med Koni kitet, bruk heller det du sparer på å kjøpe noen lette felger og _bra_ dekk :)

-n
Hva ang. felg er grompakke fra Emilio snart på vei i posten, men dekk er jeg fortsatt litt i tenkeboksen på, men det blir noe med bra referanser ja.
2001 1.6 NBFL
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by nope-mx5 »

jallatralla wrote:Takker for tilbakemeldinger. Koni stiger noen hakk på lista her...FCM kittet blir noe voldsomt, selv om det sikkert er bra greier.

Eneste som bekymrer meg her er at 35mm ned virker rimelig drastisk på en daily driver på pløyd vestlandsasfalt, men det er nå enda noen måneder til våren så plenty tid for mer research hva ang fjærer. :)

nope-mx5 wrote:Begynn med Koni kitet, bruk heller det du sparer på å kjøpe noen lette felger og _bra_ dekk :)

-n
Hva ang. felg er grompakke fra Emilio snart på vei i posten, men dekk er jeg fortsatt litt i tenkeboksen på, men det blir noe med bra referanser ja.
om du har 9x15 6UL på vei, så er det 225/45-15 R888 som er tingen :D

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by uggla »

Kan anbefale R888, ja.
Kjempebra til det meste. Og bra komfort.

Ellers kan du jo høre om Emilio gidder å slenge med noen Bridgestone Potenza RE-11. De er visst "da shit" når det gjelder hi-performance sportsdekk i junaiten nå.
Synd de ikke selges her...
Se for øvrig her for mer info om dette dekket:
http://www.tirerack.com/tires/tests/tes ... p?ttid=118

Er ikke så ekstremt som R888 men holder nok endel lenger.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by nope-mx5 »

uggla wrote:Kan anbefale R888, ja.
Kjempebra til det meste. Og bra komfort.

Ellers kan du jo høre om Emilio gidder å slenge med noen Bridgestone Potenza RE-11. De er visst "da shit" når det gjelder hi-performance sportsdekk i junaiten nå.
Synd de ikke selges her...
Se for øvrig her for mer info om dette dekket:
http://www.tirerack.com/tires/tests/tes ... p?ttid=118

Er ikke så ekstremt som R888 men holder nok endel lenger.

Magnus
Bare synd RE-11 koster like mye eller mer en R888.
RE-11 i min dim koster jo $166 pr.dekk i Usa.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by Miatapowers »

Eg har hatt koni kitt på noen biler, og eg har vert skuffet igrunn, eg er mer fornøyd med mitt jalla coilover kit ifra raceland, enn eg var med koni, koni sine 35mm blir mye mer etter en stund, og er for bløtt til vestlandsveier,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:Eg har hatt koni kitt på noen biler, og eg har vert skuffet igrunn, eg er mer fornøyd med mitt jalla coilover kit ifra raceland, enn eg var med koni, koni sine 35mm blir mye mer etter en stund, og er for bløtt til vestlandsveier,
Det må si mer om deg og hvordan du kjører bil el.no en kvaliteten på demperne.
Koni demperne går for å være meget bra (også hos folk som kjører mye på bane i Usa f.eks).
Raceland så er dempinga for dårlig til å takle originale fjærer bak. Valvinga tilsier 60lbs fjærer bak....
Foran så var det noe bedre, men ikke spesielt...

Har man valget mellom Koni og Raceland, så er det ikke noe valg i mine øyne...
Man kjører ikke 6UL felger med R888 og Raceland...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by uggla »

Bare synd RE-11 koster like mye eller mer en R888.
RE-11 i min dim koster jo $166 pr.dekk i Usa.
Men holder de en sesong lengre enn R888 er det jo greit. :)
Joda de er relativt dyre (og særlig i 205/45), men ok pris i min dim 195/50. (Får da 4 dekk inn til landet for ca. 1000,- per hjul.)

De passer dessuten bedre til "vanlig" kjøring også. Bedre komfort og mindre støy.
Kommer litt an på den tiltenkte bruken. Litt synd å "pendle vekk" ett sett med trippel-8. (Threadwear 100!)

Et annet bra alternativ er Dunlop Direzza Z1 Star Spec. De er litt rimeligere også.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... +Star+Spec

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Fjører/dempere

Post by Miatapowers »

nope-mx5 wrote:
StianOppistov wrote:Eg har hatt koni kitt på noen biler, og eg har vert skuffet igrunn, eg er mer fornøyd med mitt jalla coilover kit ifra raceland, enn eg var med koni, koni sine 35mm blir mye mer etter en stund, og er for bløtt til vestlandsveier,
Det må si mer om deg og hvordan du kjører bil el.no en kvaliteten på demperne.
Koni demperne går for å være meget bra (også hos folk som kjører mye på bane i Usa f.eks).
Raceland så er dempinga for dårlig til å takle originale fjærer bak. Valvinga tilsier 60lbs fjærer bak....
Foran så var det noe bedre, men ikke spesielt...

Har man valget mellom Koni og Raceland, så er det ikke noe valg i mine øyne...
Man kjører ikke 6UL felger med R888 og Raceland...

-n
Koni sine er for bløtt til vestlandskjøring,, å kjøre på vestlandet og bane kan ikke sammenlignes,, :roll: iallefall ikke vestlandet hvor eg bor, det krever stivere fjører, min erfaring er at koni sine dempere er for bløte i bound, og strammer man dem opp, så erfaringsmessig så holder man bare bilen igjen nede i bound, og ved masse vestlandshumper så vil faktisk bilen ligge å rubbe i bumpstops,,
Eg ville anbefalt kyb agx, og fm fjører. Vet at det var ett must med tuv godkjenning, men godkjente ting er ofte crap, fm fjørene senker kun 20-25mm, og bør kunne komme forbi en eu kontroll, også med tanke på at dem er umerket og sorte..
Eg kommer til å bytte ut mine raceland i fm kit senere når økonomien sier det går greit..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply