Støtdempere bak
Moderator: Styremedlemmer
Støtdempere bak
Miata'n ble ikke EU godkjent idag
Trenger noen nye dempere bak, men har liten erfaring med dette.
Noen som kan anbefalle noen billige og bra dempere?
Er disse greie?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1160
Trenger noen nye dempere bak, men har liten erfaring med dette.
Noen som kan anbefalle noen billige og bra dempere?
Er disse greie?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1160
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
Det har vært mye snakk om bilstein på mx-5'ene.
Er dette rett type bilstein?
Er dette rett type bilstein?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Re: Støtdempere bak
Dette er nok normale oem Bilstein.
Ikke Bilstein HD, sprint etc.
Funker sikkert helt ok.
-n
Ikke Bilstein HD, sprint etc.
Funker sikkert helt ok.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
Kjenner ikke karakteristikken på bilstein i detalj, men antar at de er "fastere i fisken" enn standarddempere.
Dersom du bare skal bytte bak, så sjekk også ut KYB AGX justrerbare dempere http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577 , jeg har disse bak, og originale foran. De kan justeres i 8 trinn, da kan du finne et normalt standardoppsett (2-4) som matcher standarddemperene foran, og kan enkelt stramme dempekarakteristikken hvis du skal leke på bane.
Morsomt også å justere på dempingen og kjenne hvordan bilen forandrer oppførsel
Finnes sikkert mange på forumet som er bedre på dempere enn meg, men jeg ville være litt skeptisk til balansen i bilen dersom du har bilstein bak og standarddempere foran, tror ikke det er helt optimalt
Dersom du bare skal bytte bak, så sjekk også ut KYB AGX justrerbare dempere http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577 , jeg har disse bak, og originale foran. De kan justeres i 8 trinn, da kan du finne et normalt standardoppsett (2-4) som matcher standarddemperene foran, og kan enkelt stramme dempekarakteristikken hvis du skal leke på bane.
Morsomt også å justere på dempingen og kjenne hvordan bilen forandrer oppførsel
Finnes sikkert mange på forumet som er bedre på dempere enn meg, men jeg ville være litt skeptisk til balansen i bilen dersom du har bilstein bak og standarddempere foran, tror ikke det er helt optimalt
-
- 1000 RPM
- Posts: 129
- Joined: 30 Nov 2008, 17:11
- Medlemsnummer: 752
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
har ingen erfaring med de nevnte bilstein demperne sjøl, men har lest i flere innlegg og artikler rundt om, at "stock" bilstein demperne det er snakk om, er dårlig match med original fjører, spesifikkt på MX5.
Mekonomen pris på standard monroe dempere o.l er lik omtrent det samme det vil koste å bestille nye koni eller kyb fra f.eks mx parts. Aner ikke hva Mazda skal ha for OEM. kan være verdt å sjekke, noe er overaskende billig/lik pris som mx parts o.l. , mens andre ting f.eks bremse calippre er overaskende dyrt.
demperne foran er vel sannsynligvis keene på å bli byttet ut også, hvis de er firlingbrødre med bakdempeerne, selv om de holdt mål på eu kontroll.
Mekonomen pris på standard monroe dempere o.l er lik omtrent det samme det vil koste å bestille nye koni eller kyb fra f.eks mx parts. Aner ikke hva Mazda skal ha for OEM. kan være verdt å sjekke, noe er overaskende billig/lik pris som mx parts o.l. , mens andre ting f.eks bremse calippre er overaskende dyrt.
demperne foran er vel sannsynligvis keene på å bli byttet ut også, hvis de er firlingbrødre med bakdempeerne, selv om de holdt mål på eu kontroll.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Re: Støtdempere bak
Se der, jaobi-one wrote:Kjenner ikke karakteristikken på bilstein i detalj, men antar at de er "fastere i fisken" enn standarddempere.
Dersom du bare skal bytte bak, så sjekk også ut KYB AGX justrerbare dempere http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577 , jeg har disse bak, og originale foran. De kan justeres i 8 trinn, da kan du finne et normalt standardoppsett (2-4) som matcher standarddemperene foran, og kan enkelt stramme dempekarakteristikken hvis du skal leke på bane.
Morsomt også å justere på dempingen og kjenne hvordan bilen forandrer oppførsel
Finnes sikkert mange på forumet som er bedre på dempere enn meg, men jeg ville være litt skeptisk til balansen i bilen dersom du har bilstein bak og standarddempere foran, tror ikke det er helt optimalt
Kanskje det er disse jeg bør gå for isteden.Litt mer spennende kanskje
Hva er egentlig orginal demperene som Mx5parts selger. Disse?: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1161
Re: Støtdempere bak
Ok, da bør jeg kanskje gå for noe annet en bilstein. Begynte å sjekke litt nå fra mx5parts. Hadde bilen på Mekonomen idag, og da var pris på bytte av bremserør og 2 dempere ca 7500-8000 kr. Dette synes jeg var dyrt nok, så jeg tenkte jeg skulle ta det selv. (Selvom jeg ikke er så erfaren på det området)Leo91BRG wrote:har ingen erfaring med de nevnte bilstein demperne sjøl, men har lest i flere innlegg og artikler rundt om, at "stock" bilstein demperne det er snakk om, er dårlig match med original fjører, spesifikkt på MX5.
Mekonomen pris på standard monroe dempere o.l er lik omtrent det samme det vil koste å bestille nye koni eller kyb fra f.eks mx parts. Aner ikke hva Mazda skal ha for OEM. kan være verdt å sjekke, noe er overaskende billig/lik pris som mx parts o.l. , mens andre ting f.eks bremse calippre er overaskende dyrt.
demperne foran er vel sannsynligvis keene på å bli byttet ut også, hvis de er firlingbrødre med bakdempeerne, selv om de holdt mål på eu kontroll.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
Pass på du får noe som er TUV godkjenning, siden den skal godkjennes. Så ikke TUV godkjenning nevnt på url'ene.
\\Stian
\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
Dette er ikke samme Bilstein som sitter på 93LE og R-package.midget77 wrote:Det har vært mye snakk om bilstein på mx-5'ene.
Er dette rett type bilstein?
De som MX5parts selger er ikke like faste.
Det er ikke spørsmål/krav om TÜV godkjenning av støtdempere.Stalfa wrote:Pass på du får noe som er TUV godkjenning, siden den skal godkjennes. Så ikke TUV godkjenning nevnt på url'ene.
Fjærer derimot .......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Støtdempere bak
Takker for oppklaring med TÜV godkjenning av støtdempere.Rudolf wrote:Dette er ikke samme Bilstein som sitter på 93LE og R-package.midget77 wrote:Det har vært mye snakk om bilstein på mx-5'ene.
Er dette rett type bilstein?
De som MX5parts selger er ikke like faste.
Det er ikke spørsmål/krav om TÜV godkjenning av støtdempere.Stalfa wrote:Pass på du får noe som er TUV godkjenning, siden den skal godkjennes. Så ikke TUV godkjenning nevnt på url'ene.
Fjærer derimot .......
Erik
Hva mener du jeg burde sette på, Erik?
Tenker i utgangspunktet på dempere som har nogenlunde normal kostnad og helt greie...
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
God idè med KYB AGX (har hørt mye bra om dem).Larserik wrote:Takker for oppklaring med TÜV godkjenning av støtdempere.
Hva mener du jeg burde sette på, Erik?
Tenker i utgangspunktet på dempere som har nogenlunde normal kostnad og helt greie...
Eller gule Koni som jo både har justerbar stivhet og justerbar innfesting av fjøra (tre posisjoner)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/348
Jeg har gule Koni på Rudolf og er meget fornøyd med dem.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
My bad, sorry.Rudolf wrote: Det er ikke spørsmål/krav om TÜV godkjenning av støtdempere.
Fjærer derimot .......
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: Støtdempere bak
Takker for god hjelp fra alle. Det skal jeg finne ut hva jeg går for
Eneste som gjennstår nå er håndbrekket. Tar veldig ujevnt.
Kanskje like greit og bestille opp alt av nye vaiere?
Eneste som gjennstår nå er håndbrekket. Tar veldig ujevnt.
Kanskje like greit og bestille opp alt av nye vaiere?
Re: Støtdempere bak
Jeg ville testa å stramme opp på bremsekalipperne først.
Er en skrue på baksiden av dem som gjemmer en liten umbraco, og der strammer du brekket
Er en skrue på baksiden av dem som gjemmer en liten umbraco, og der strammer du brekket
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Støtdempere bak
Etter litt surfing rundt fant jeg en artikkel på MX5Nutz forum som siterer informasjon om hvor mye de ulike justeringene på KYB AGX tilsvarer i forhold til original:
http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... 4857&st=20
For an eight position adjustable product, the damping force values are approx.
the following:
With #2 being Factory at a relative value of 100,
#1 = 95 (5% softer than Factory)
#2 = 100 (Factory damping force)
#3 = 107.5 (7.5% firmer than Factory)
#4 = 115 (15% firmer than Factory)
#5 = 143.5 (43.5% firmer than Factory)
#6 = 172 (72% firmer than Factory)
#7 = 197.5 (97.5 firmer than Factory)
#8 = 223 (123 % firmer than Factory )
Er ikke sikker på hvor riktig dette er, siden jeg ikke kjenner den opprinnelige kilden, men det tyder iallefall på at disse støtdemperene kan man stille inn til å tilsvare originaldemperenes karakter. Dette vil jo gjøre at de "samspiller" greit med originalfjærer på setting 2, samtidig som justeringene gjør at man har litt å gå på dersom man vil bytte til stivere/kortere fjærer senere.
Har selv skiftet fjærer og dempere bak pga et fjærbrudd, oppfatter det som en grei jobb, avhengig av hvor fastrustet ting er
Fikk løs fjær/demper kombinasjon ved bruk av latmannsarm i spenn mot nedre bærebro etter å ha løsnet de to toppfesteboltene, så jeg slapp å plundre med fjærklemmer mens fjær/demper satt på bilen, gjorde jobben mye lettere.....
http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... 4857&st=20
For an eight position adjustable product, the damping force values are approx.
the following:
With #2 being Factory at a relative value of 100,
#1 = 95 (5% softer than Factory)
#2 = 100 (Factory damping force)
#3 = 107.5 (7.5% firmer than Factory)
#4 = 115 (15% firmer than Factory)
#5 = 143.5 (43.5% firmer than Factory)
#6 = 172 (72% firmer than Factory)
#7 = 197.5 (97.5 firmer than Factory)
#8 = 223 (123 % firmer than Factory )
Er ikke sikker på hvor riktig dette er, siden jeg ikke kjenner den opprinnelige kilden, men det tyder iallefall på at disse støtdemperene kan man stille inn til å tilsvare originaldemperenes karakter. Dette vil jo gjøre at de "samspiller" greit med originalfjærer på setting 2, samtidig som justeringene gjør at man har litt å gå på dersom man vil bytte til stivere/kortere fjærer senere.
Har selv skiftet fjærer og dempere bak pga et fjærbrudd, oppfatter det som en grei jobb, avhengig av hvor fastrustet ting er
Fikk løs fjær/demper kombinasjon ved bruk av latmannsarm i spenn mot nedre bærebro etter å ha løsnet de to toppfesteboltene, så jeg slapp å plundre med fjærklemmer mens fjær/demper satt på bilen, gjorde jobben mye lettere.....