Ang. felgstørrelser og innpress
Moderator: Styremedlemmer
- twr
- 2000 RPM
- Posts: 344
- Joined: 06 Sep 2010, 01:56
- Medlemsnummer: 880
- Location: Drammen
- Status: Offline
Ang. felgstørrelser og innpress
Har noen spørsmål om felgsize og innpress... Har lest litt rundt på forumet om dette, men synes det er greit å få svar på noen konkrete spørsmål i en egen tråd. Setter veldig pris på tips og innspill!
Har funnet noen felger jeg liker veldig godt, og som jeg tror kommer til å passe NA'en min bra. Disse leveres i 15x7" med innpress på enten 38 eller 25, og 15x8" med innpress 25. Sommerdekkene jeg har nå er 195/15-50, noe jeg synes funker helt fint, så tenker vel egentlig å fortsette med denne dimmen. Jeg går ut fra at en felg med bredde på 8" blir for bred, evnt. at jeg må strekke litt? Føler vel ikke helt at masse strekk er greia for meg... Hvis jeg har rett i det jeg tenker, ender jeg altså med bredde på 7"...
Hva så med innpress? Har forstått at jeg må gå for ET 38 hvis jeg skal holde det lovlig, men hva gjør evnt ET 25 ift utseende og kjøregenskaper? Trenger jeg å tenke på noe ift subbing? Har ikke senket p.t., men vil gjerne ha muligheten til å komme et par cm (og da mener jeg faktisk bare et par cm!) nærmere bakken i framtida, uten å måtte styre med valsing av hjulbuer. (Jada, skjønner at valsing ikke er styr for alle, men det er det for meg! ) De leveres forresten også med bore diameter (?) på 72,6, da trenger jeg kanskje senterringer også?
På forhånd takk for all hjelp!
Har funnet noen felger jeg liker veldig godt, og som jeg tror kommer til å passe NA'en min bra. Disse leveres i 15x7" med innpress på enten 38 eller 25, og 15x8" med innpress 25. Sommerdekkene jeg har nå er 195/15-50, noe jeg synes funker helt fint, så tenker vel egentlig å fortsette med denne dimmen. Jeg går ut fra at en felg med bredde på 8" blir for bred, evnt. at jeg må strekke litt? Føler vel ikke helt at masse strekk er greia for meg... Hvis jeg har rett i det jeg tenker, ender jeg altså med bredde på 7"...
Hva så med innpress? Har forstått at jeg må gå for ET 38 hvis jeg skal holde det lovlig, men hva gjør evnt ET 25 ift utseende og kjøregenskaper? Trenger jeg å tenke på noe ift subbing? Har ikke senket p.t., men vil gjerne ha muligheten til å komme et par cm (og da mener jeg faktisk bare et par cm!) nærmere bakken i framtida, uten å måtte styre med valsing av hjulbuer. (Jada, skjønner at valsing ikke er styr for alle, men det er det for meg! ) De leveres forresten også med bore diameter (?) på 72,6, da trenger jeg kanskje senterringer også?
På forhånd takk for all hjelp!
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Dette med offset er det skrevet og synset opp og ned i mente om før. (Søk og blik klok!) .
Jeg tilhører nok org. gjengen og sier 38. Det skjer noe med understellsgeometrien (skrubbradius) når offset endres utover det originale. Kan nok gi noen endringer i styrefølelse, men mange her kjører med det og synes det er suverent.
Du bør nok ha 7" brede felger (det passer fint til 195 og 205 ihvertfall.)
195 + 8" absolutt mulig, men blir endel strekk som gir en kul look, men som kanskje ikke er for alle.
Magnus
Jeg tilhører nok org. gjengen og sier 38. Det skjer noe med understellsgeometrien (skrubbradius) når offset endres utover det originale. Kan nok gi noen endringer i styrefølelse, men mange her kjører med det og synes det er suverent.
Du bør nok ha 7" brede felger (det passer fint til 195 og 205 ihvertfall.)
195 + 8" absolutt mulig, men blir endel strekk som gir en kul look, men som kanskje ikke er for alle.
Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
strekk krever lav bil, i en slik betydning at en originalmann kan slite seg i håret skrubberadius er en morsom ting, og har både positive og negative sider.. ujevnheter i veien vil kjennes bedre på godt og vondt f.eks..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Ingen av disse dimensjonene er et problem med tanke på subbing så lenge du ikke har drøy senk.
Med 195/50/15 kan du problemfritt kjøre på 15x8 ET25.
Med 195/50/15 kan du problemfritt kjøre på 15x8 ET25.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Er enig med Loki i dette, 195 går greit på 8" uten at det blir "for mye strekk"...
Jeg hadde 195/45/15 på mine 15x8 et25 , hadde jeg fortsatt hatt felgene og skullet ha nye dekk hadde jeg valgt 195/50, det hadde sett bedre ut og det hadde ikke vært noen ekstra klareringsproblemer, bilen min var forøvrig 4 cm lavere. Du finner bilder i tråden min.
Jeg hadde 195/45/15 på mine 15x8 et25 , hadde jeg fortsatt hatt felgene og skullet ha nye dekk hadde jeg valgt 195/50, det hadde sett bedre ut og det hadde ikke vært noen ekstra klareringsproblemer, bilen min var forøvrig 4 cm lavere. Du finner bilder i tråden min.
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Etter jeg fikk på vinterdekk, så gjelder Kolbotns svar for meg.
Jeg måtte dog valse, siden jeg har særdeles mye senk.
Jeg måtte dog valse, siden jeg har særdeles mye senk.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- twr
- 2000 RPM
- Posts: 344
- Joined: 06 Sep 2010, 01:56
- Medlemsnummer: 880
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Takk for innspill! Har fått svar på det jeg lurer på, nemlig at disse felgene går på uansett hvilken type jeg velger... Tror nok fortsatt jeg holder en knapp på 7", synes ikke det så ille ut på bilen til Kolbotn, men synes likevel ikke det helt passer med min stil, spesielt ikke så lenge den er usenka.
Må nok tenke litt mer på om jeg skal gå for ET 38 eller 25... Tror vel at det vil se hakket bedre ut med 25, men vet ikke helt om endret skrubberadius (som jeg jeg nå så smått begynner å skjønne hva handler om), og dermed kjøreegenskaper, er noe for meg. Så gjenstår bare å bestemme seg for kjøp, blir jo litt kronasjer i så fall...
Må nok tenke litt mer på om jeg skal gå for ET 38 eller 25... Tror vel at det vil se hakket bedre ut med 25, men vet ikke helt om endret skrubberadius (som jeg jeg nå så smått begynner å skjønne hva handler om), og dermed kjøreegenskaper, er noe for meg. Så gjenstår bare å bestemme seg for kjøp, blir jo litt kronasjer i så fall...
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Vil bare nevne at jeg har -NULL- sporing med 195-dekk på mine hjul.
Min erfaring er at dekkbredde er mer utslagsgivende enn offset.
Min erfaring er at dekkbredde er mer utslagsgivende enn offset.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- twr
- 2000 RPM
- Posts: 344
- Joined: 06 Sep 2010, 01:56
- Medlemsnummer: 880
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Har et lite spørsmål bare så jeg er sikker på ikke å ha misforstått noe... Sommerfelgene jeg har nå er 15x7 ET 37... Hvis jeg istedet skal sette på 15x7 ET 25 så vil det visuelt sett ikke medføre noen annen endring enn at felgene "flyttes" 12 mm utover? Avstanden mellom høyre og venstre felg vil altså øke med 24 mm?
Kanskje et teit spørsmål, men vil være helt sikker på at jeg har forstått det riktig før jeg bestiller nye felger...
Kanskje et teit spørsmål, men vil være helt sikker på at jeg har forstått det riktig før jeg bestiller nye felger...
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Heilt retttwr wrote:Sommerfelgene jeg har nå er 15x7 ET 37... Hvis jeg istedet skal sette på 15x7 ET 25 så vil det visuelt sett ikke medføre noen annen endring enn at felgene "flyttes" 12 mm utover? Avstanden mellom høyre og venstre felg vil altså øke med 24 mm?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Du har helt rett.twr wrote:Har et lite spørsmål bare så jeg er sikker på ikke å ha misforstått noe... Sommerfelgene jeg har nå er 15x7 ET 37... Hvis jeg istedet skal sette på 15x7 ET 25 så vil det visuelt sett ikke medføre noen annen endring enn at felgene "flyttes" 12 mm utover? Avstanden mellom høyre og venstre felg vil altså øke med 24 mm?
Kanskje et teit spørsmål, men vil være helt sikker på at jeg har forstått det riktig før jeg bestiller nye felger...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
- twr
- 2000 RPM
- Posts: 344
- Joined: 06 Sep 2010, 01:56
- Medlemsnummer: 880
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Woohoo!GTX-Lars wrote: Heilt rett
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
styr unna masse strekk på dekka på bil med orginal høyde, det ser ikke bra ut skal du ha strekk på dekka(for smale dekk på 8" felg) så må den senkes mye.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- twr
- 2000 RPM
- Posts: 344
- Joined: 06 Sep 2010, 01:56
- Medlemsnummer: 880
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Har skjønt såpass... Det blir 195/50 på enten 15x7 ET 38 eller 15x7 ET 25. Det blir nok ikke snakk om senk foreløbig, synes innimellom at den har vært lav nok i vinter med ubrøytede og isklumpbefengte veier. Skal prøve å sette på et sommerhjul i dag for å få et inntrykk av hvordan det vil bli seende ut med lavere innpress, men tror det blir til at jeg går for ET 25... Takk for hjelpa folkens!Harald wrote:styr unna masse strekk på dekka på bil med orginal høyde, det ser ikke bra ut skal du ha strekk på dekka(for smale dekk på 8" felg) så må den senkes mye.
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
- twr
- 2000 RPM
- Posts: 344
- Joined: 06 Sep 2010, 01:56
- Medlemsnummer: 880
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Ang. felgstørrelser og innpress
Det ble ikke ET 25 likevel gitt... Mailutveksling med Good-Win Racing var som følger:
To: sales@good-win-racing.com
Message: Hi! I'm considering these rims for my NA. Do you also sell them in 15x7"? Will they fit without a fender lip roll with an offset of 25? I'm running 195/50 tires, and the car is not lowered at the moment. I might also lower the car about an inch sometime in the future, if so, would this offset cause a problem? Thanks!
-----------------------------------------------------------------------
Hi Thomas
We sell them, link below. YES, fender roll required for any 25mm choice...even with just a 195/50 tire size.
Brian Goodwin
Good-Win Racing
http://www.good-win-racing.com
Så da fant jeg ut av det... Fordelen er at jeg nå slipper å lure mer på hva jeg skal gå for og legge inn en bestilling, så er de forhåpentligvis på plass innen snøen er borte... Og det skjer vel sånn rundt fellesferietider med de mengdene som ligger her enda.
To: sales@good-win-racing.com
Message: Hi! I'm considering these rims for my NA. Do you also sell them in 15x7"? Will they fit without a fender lip roll with an offset of 25? I'm running 195/50 tires, and the car is not lowered at the moment. I might also lower the car about an inch sometime in the future, if so, would this offset cause a problem? Thanks!
-----------------------------------------------------------------------
Hi Thomas
We sell them, link below. YES, fender roll required for any 25mm choice...even with just a 195/50 tire size.
Brian Goodwin
Good-Win Racing
http://www.good-win-racing.com
Så da fant jeg ut av det... Fordelen er at jeg nå slipper å lure mer på hva jeg skal gå for og legge inn en bestilling, så er de forhåpentligvis på plass innen snøen er borte... Og det skjer vel sånn rundt fellesferietider med de mengdene som ligger her enda.
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!