Denne lå ikke lenge...

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by Kjakan »

obi-one wrote:Kjørelengde på bilen er 147000 MILES, altså 236 000 kilometer.
Noen spesielle ting å se opp for med slik kjørelengde, utover registrerreimsbytte?
I mine øyne er det bare å tute og kjøre. Mine hadde gått henholdsvis 220k og 270k km, og man merket det kun på de slitte skinnsetene og dårlig lakk (men de faktorene kommer egentlig an på eiers vedlikehold)
Grisekjør og sladd med god samvittighet, bilen skal brukes!
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by LoKi »

Kjakan wrote:
obi-one wrote:Kjørelengde på bilen er 147000 MILES, altså 236 000 kilometer.
Noen spesielle ting å se opp for med slik kjørelengde, utover registrerreimsbytte?
I mine øyne er det bare å tute og kjøre. Mine hadde gått henholdsvis 220k og 270k km, og man merket det kun på de slitte skinnsetene og dårlig lakk (men de faktorene kommer egentlig an på eiers vedlikehold)
Grisekjør og sladd med god samvittighet, bilen skal brukes!
..men ikke spark clutch om bilen er 89-93 ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: Jeg har aldri hørt om noe som heter M-edition trim level.
Jeg brukte http://www.decodethis.com/Default.aspx? ... 36S0604288 og VIN nummeret(JM1NA3536S0604288) som jeg fikk opp vha reg. nr. og Mekonomen.no. Om man ser nedover listen så er det N/A på veldig mye av utstyret.

Kan være at hele Vin decoderen bare er svada, eller at jeg leste feil, har skjedd før.
Jeg er en noob, som ikke engang har kjerre. ;)

Edit: Lette opp VIN.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by Lightweight »

Heisan. Jeg er (snart) i besittelse av bilen. Skal bli morsomt å se hva som må gjøres med den. Så langt er det bekreftet regreimskifte, greit vedlikehold på motor, nye bremser og skiver, samt byttet bremserør bak, men hjulbuer bak må tas.
Litt må en vel regne med av påkost til denne prisen. Kanskje litt skeptisk til at det ikke var ABS bremser med en så kraftig motor..
Fargen er virkelig fin!
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by Stalfa »

Gratulere med noe som virker som et virkelig kupp!
Lightweight wrote: Kanskje litt skeptisk til at det ikke var ABS bremser med en så kraftig motor..
Det venner du deg fort til. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:.....
Jeg brukte http://www.decodethis.com/Default.aspx? ... 36S0604288 og VIN nummeret(JM1NA3536S0604288) som jeg fikk opp vha reg. nr. og Mekonomen.no. Om man ser nedover listen så er det N/A på veldig mye av utstyret.

Kan være at hele Vin decoderen bare er svada, eller at jeg leste feil, har skjedd før.
.....
Jeg testa rammenummeret til Leopold og Beverly med denne dekoderen.
Det eneste som var rett var årsmodell.

Beverly (R-package) dukket også opp som en M-Edition med ABS (som hun aldri har hatt).
Leopold (93 Limited Edition) dukket opp som en Base model.
:roll:

Så den VIN-dekoderen vil jeg ikke anbefale til noe annet enn å finne årsmodell (kanskje).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by Lightweight »

Hva tror du om bilen Rudolf?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Lightweight wrote:Hva tror du om bilen Rudolf?
Skal godt gjøres at denne bilen ikke er verd penga :wink:

Den ser velsignet original ut (les: lite herpa/modifisert/ødelagt).
Men alltid vanskelig å bedømme en bil utifra så få bilder.

En 1.8l er jo ettertraktet vare i kongeriket, så dette er nok et godt kjøp ja.
Gratulerer og velkommen hit.
Jeg gleder meg til å se bilen live :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by Lightweight »

Takker. Jeg melder meg inn i klubben og ser frem til å kunne få råd om hvordan best å få den i mint condition! :D
Dokumentasjon på bilen fant jo dere før jeg rakk å kjøpe den nesten....
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by Kjakan »

Lightweight wrote: Litt må en vel regne med av påkost til denne prisen. Kanskje litt skeptisk til at det ikke var ABS bremser med en så kraftig motor..
Du skal være glad du ikke har ABS, jeg synes den blander seg for mye inn i aktiv kjøring.
Dog blir det lettere å slurve - dvs man bremser og svinger samtidig. Så man kan tjene litt i inngangspartiet i svinger...
LoKi wrote: ..men ikke spark clutch om bilen er 89-93 ;)
Nå må du roe deg a, masekråka. Dere maser så mye om rasa differ herfra til månen, men jeg sparka clutch stadig vekk uten at diffen røyk. Du får komme deg ut av rundkjøringene i sentrum/Alnabru og teste bilen litt skikkelig ute på landet :mrgreen:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: Jeg testa rammenummeret til Leopold og Beverly med denne dekoderen.
Det eneste som var rett var årsmodell.
Da ligger det nok der, ja. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by LoKi »

Kjakan wrote:
LoKi wrote: ..men ikke spark clutch om bilen er 89-93 ;)
Nå må du roe deg a, masekråka. Dere maser så mye om rasa differ herfra til månen, men jeg sparka clutch stadig vekk uten at diffen røyk. Du får komme deg ut av rundkjøringene i sentrum/Alnabru og teste bilen litt skikkelig ute på landet :mrgreen:
Hihi :mrgreen:

Det verste er jo at jeg aldri sparker clutch, og likevel gikk den til skogen. Men jeg aner at det var mer enn bare kjøringen min som hadde noe å si når det smalt.
Skal jeg ta det som en invitasjon til råning i Drammen? :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by Lightweight »

Spørsmål til dere som klarer å finne ut fødselattesten til denne bilen før jeg hadde fått summet meg.. :lol: Hva slags differensial er det på denne kjerra? Og hva er fordeler/ulemper??

Tenker det blir noen harde avspark med denne deilige store motoren (ikkesant Obi?). 8)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by biXen »

Kjakan wrote: Du skal være glad du ikke har ABS, jeg synes den blander seg for mye inn i aktiv kjøring.
Dog blir det lettere å slurve - dvs man bremser og svinger samtidig. Så man kan tjene litt i inngangspartiet i svinger...
Både og, kan være greit å ha på glatta. Men ABS har slått inn på min omtrent 2-3 ganger totalt på snart 3 år, så vel... bremser såklart best uten, viktig å legge av seg verste panikkbremsinga :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1140
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Denne lå ikke lenge...

Post by obi-one »

Eriks oppslagssystemer er nok de beste, så forvent ikke at det er noe LS Diff, men dette er jo noe som KAN være byttet, ellers enig med Erik at det er en fordel at bilen ikke er skrudd ihjel. 8)

Jeg tar ansvar for å lære opp vår nye lettvekter i lesning av kalenderen for treff i Østlandsområdet, jeg kan jo eventuelt også ta ansvar for å kjøre vraket hans til møtet for besiktning dersom han ikke kan kjøre selv :lol:
Post Reply