Henting av Mx5

Forum for Nordnorge

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Henting av Mx5

Post by Dalton »

Nå er det endelig min tur til å hente meg en Mx5.
Har ventet i flere år på at jeg skulle få råd til dette. :mrgreen:
Jeg henter meg en gul Mx5 1992 mod. Gleder meg som en unge til å kjøre den nordover.
Henter den i Drammen, så blir turen satt nordover mot Finnmark!!!
Er spent på hvordan den er å kjøre så langt på vinteren, spesielt i det været som er meldt nå. Opp til full storm. :?
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Jeg kjørte fra drammen til trondheim forrige helg, og jeg kan ikke si det var noen fornøyelse å kjøre over tynset i snøføyka. var sikker på at bilen skulle blåse av veien.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Oslo - Hamarøy

Post by Fatboy »

Har kjørt flere ganger opp og ned på vinterstid med MX-5, men aldri på sommeren ironisk nok. Bruker gode piggdekk og da skal man lete lenge etter en bil som sitter bedre på veien. Veldig morro på nordnorske vinterveier. Blir noe krampeaktig sittestilling når man skal så langt og hardtop er å foretrekke, men det går også fint med full guffe på stereoen og øreplugger!

Tror jeg ville kjørt kysten av Sverige jeg om jeg skulle til Finnmark. Det er seriøst langt...

Stikker oppover den 18 eller 19 denne måneden. 140 mil i en smell!

Ps! Det kan være greit å legge et par lyspærer med 100 watt langlys og 80 watt nærlys i reisebagen samt et lite verktøysett til å skifte sakene med. Den tåler fint litt ekstra lys og du behøver det. Lån en laser/radarvarsler om mulig og vær forsiktig rundt Mosjøen og Mo I Rana. Der er det alltid kontroll...

Om du kjører Norge sparer du et par timer på å ta Østerdalen. Ikke er det fotobokser å snakke om der heller.

Til slutt: Husk at cabben sprekker lett under 7 grader om den tas ned / felles opp.

God tur!
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

En spennende tur

Post by Dalton »

Det var litt av en tur jeg hadde når jeg henta bilen.
Kjørte sverige nordover, noe som i og for seg var greit nok, men jeg har ikke kjørt bakhjuls dreven bil på mange år, og er langt fra vant til å kjøre med pigg frie dekk så det ble ett rolig tempo på meg nordover.
En annen artig opplevelse var at visa kortet mitt ikke fungerte som det skulle i serige. Det fungerte bare på esso sine bensin automater og ikke i noen av butikkene jeg var innom. Artig!! :?

Da jeg kom til Sundsval og skulle overnatte fant jeg ikke ett eneste hotell i nærheten av veien som hadde døgn åpen resepskjon, så det ble til at jeg kjørt i ett igjennom sverige. Det gjør jeg ikke flere ganger. :(

Da jeg endelig kom mot norske grensa ved kautokeino, ble jeg fri for bensin!! Det var ikke noen bensinstasjoner i nord sverige eller finnland som tok kortet mitt, så da var det bare å ringe taxi i kautokeino å få de til å komme å hente meg slik at jeg fikk en kanne med bensin.
men det gikk nå greit.

Etter at jeg hadde fått fylt opp tanken på norsk side, og kjørt videre mot alta ringte jeg til ferga jeg skulle ta ut til sørøya hvor jeg kommer fra å sa at jeg kanskje kom til å bli ti min for sen til siste avgang, men det skulle ikke være noen problem, de lovet å vente på meg.
Da jeg endelig kom til øksfjord hvor ferga går i fra så jeg den ut i hav gapet. De hadde ikke venta på meg, selv om det var avtalt. (kom 8 min for sent) de hadde gått på rutetiden.

Da var det bare å kjøre til Hammerfest. 4 timer ekstra. Da jeg kom frem til Hammerfest hadde jeg vært på kjøring i tilsammen 32 timer.
En ting er at det er gøy å kjøre Mx5, men denne turen ønsker jeg ikke å ta om igjen.
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Etter å ha kjørt litt med bilen etter jeg var å henta den, har jeg satt den pent inn i garagen i på vente av bedre årstider for å kjøre en slik bil.

Det var ikke noen spesielt god vinter bil, men gleder meg til å kjøre når det blir bart på veien.
Det er montert senkesett på bilen min, så det er ikke det beste å kjøre med om vinteren her oppe i finnmark når brøytinga legger igjen is og snø slik at jeg bare blir hengende overalt jeg kjører.
Den er så lav under at når det var 10-12 cm snø utenfor garagen klarte jeg ikke å kjøre igjennom det. Måtte ut med spaden å rydde vei førs.
Men men, det går no mot varmere tider her i nord også- Det er nå bare fem måner igjen til vi kan regne med å få bare veier 8)
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
Post Reply