Kjølevannsproblemer..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642
Status: Offline

Kjølevannsproblemer..

Post by mussa »

Har fått en snål greie med kjølevannet i det siste..
Starter bilen opp, ingen symptomer, kjører langt, ingen symptomer, tomgang, ingen symptomer, stopper bilen. Da først skjer det noe, den spytter ut kjølevæska via ekspansjonstanken raskt og effektivt.. Hehe.. Når motoren har stått en stund suger den til seg kjølevann igjen og ekspansjonstanken er nesten tom, systemet er da fortsatt tilsynelatende fullt, ihvertfall i radiatoren..
Det skal sies at systemet nå består mest av rent vann, men det har det vært tidligere også uten at den spytta ut kjølevannet.. :P
Under kjøring er det ingen endring i tempraturen i dash`n, ingen bobling eller noe i ekspansjonstanken når motoren går, lukter ikke eksos av kjølevannet, ikke olje i kjølevannet og ikke kjølevann i olja, bilen oser ikke med tanke på eksos..
Hva har blitt gjort i forkant av denne snåle vanen?
-Skiftet et par slanger, men det var etter første observasjon av dette tilfellet, ser ikke hvorfor dette skulle ha noe å si, slangene som er brukt er silikonslanger av høy kvalitet..
-Før dette startet å skje løsnet jeg på bypass (??) ved termostat, den slangen som går fra termostat via en 90 graders vinkel og ned på blokka.. Det er en liten mulighet for at denne nå kanskje er klemt av noe, men kan det forårsake såpass mye griserier?
Så vidt jeg veit så er det ikke noen lekkasjer ellers i systemet..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 912

Re: Kjølevannsproblemer..

Post by Lloyd »

Noe luft som har forvillet seg inni systemet?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 829

Post by obi-one »

Den elektriske termobryteren som sitter øverst på termostathuset skal også kunne sette igang radiatorvifta etter at bilen er stoppet.
Dersom du har "knekk" på bypassslangen fra blokka så er det mulig denne bryteren ikke "kjenner" hvor varm bilen er, og derfor ikke slår inn.
I tillegg mulig du har fått vakkelkontakt på ledningen som går ned i bryteren på toppen av radiatorhuset da du hadde den oppe.

Slår radiatorvifta inn i det hele tatt?

At du bruker vann som kjølemiddel skulle ikke ha noen betydning (men det vil kunne korrodere etterhvert)

Mulig du også har problemer med radiatorlokket, at det ikke holder trykket oppe, men jeg holder en knapp på bypass-slangen og medfølgende "luring" av termobryteren, som gjør at kjølevifta ikke slår seg på når bilen stoppes, og derfor koker kjølevæsken, trykker seg ut av kjølevæsketanken, og suges tilbake av vakuumet som oppstår når vannet blir kaldt igjen.

Tror ikke det er noe særlig lurt å kjøre langt med, men iallefall viktig å kjøre bilen pent på slutten av turen, og sjekk uansett om radiatorvifta slår seg på i det hele tatt, den trenger du på en varm sommerdag dersom du blir stående i kø :)
mussa
7200 RPM
7200 RPM

Post by mussa »

Joda, kjølevifta slår inn, også har jeg en "ekstra" jeg kan sette på manuellt (Aircon. uten gass i systemet, men vifta starter..) , men jeg har aldri sett den slå inn etter jeg har slått av tenninga.. Jeg også holder en knapp på bypass`n altså, skal prøve dette etterpå..
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2006 Suzuki XL7
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 813

Post by Agility »

Mazdarati-n oppførte seg akkurat sånn før jeg skifta vannpumpe, kunne ikke se noe særlig lekkasje, men det lå stadig en "pytt" på garasjegulvet....
Forresten får du mye lavere kokepunkt om du kjører med vann i kjølesystemet kontra 50/50 med glycol...
Rent vann koker på 100'C mens ren glycol koker på 197'C, resten er bare å regne seg frem til... :wink:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

Jeg holder TO knapper på at du har luft i systemet.
Sett bilen med nesa i været (jekk under bunnpanna eller i oppoverbakke) og kjør på tomgang.
Fyll på, la kjøle ned, fyll på, la kjøle ned, fyll på, la kjøle ned, fyll på, la kjøle ned, fyll på, la kjøle ned, fyll på, la kjøle ned, fyll på, la kjøle ned......
Skjønner :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
mussa
7200 RPM
7200 RPM

Post by mussa »

Hehe.. To knapper faktisk.. Ja, skal kjøpe kjølevæske igjen i morgen, også lufte godt.. Samtidig skal jeg sette på en 90 graders bend i metall sånn at det ikke blir noe avklemninger også..
Ville vel tro at hvis vannpumpa ble klein at bilen ble varmere når den gikk og ikke boblet over når den ble slått av?
Er helt sikkert noe luft i systemet ja, garantert, har vært diverse lekkasjer osv i det siste og bare blitt etterfyllt med vann, men jeg trodde disse bilene var "selvluftende" i utgangspunktet?
Radiatorlokket er forresten nesten helt nytt.. Radiatoren og alle andre steder jeg har skyllt igjennom har god gjennomstrømning..
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2006 Suzuki XL7
Post Reply