Idag tenkte jeg etterhvert å montere mitt nye borla dual tip eksos system.. men jeg må jo altså kutte i bakfangeren. Jeg her tittet litt på diverese tema her og funnet ut at jeg burde kutte hullet med ei stikksag og bruke en dremmel (hva nå enn det er for noe..) for å få dette fint. Jeg aner ikke hva en dremmel er. Det jeg skal frem til.. er det noen som har noen små tips til hvordan jeg skal gjøre dette.
Hadde vel egentlig en plan om å bare kutte et lite hull og prøve med sandpapir for å få dette fint, men det er kanskje mye arbeid? Skal nå få lakkert den der lille RB vingen jeg har kjøpt, tenkte å spørre om jeg kunne få et lite yoghurt beger med lakk med på kjøpet da som jeg kunne bruke for å "male" på i ettertid for å få ting fint..
Er jeg helt på villspor..
Noen gode tips og triks?
Hvordan kutte ekstra hull for dual-tip eksos..
Moderator: Styremedlemmer
Hvordan kutte ekstra hull for dual-tip eksos..
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Status: Offline
Du kan også bruke en loddebolt, lukter litt svidd, men du får god kontroll med hva du holder på med, merk av med en god tusj eller noe, du kan også lage en mal, vis du ikkje fikk en med....
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Fatboy
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 764
- Status: Offline
Morn!
Bra at du slenger på et dobbelt anlegg! Blir sikkert knall det.
Første bud er å lage en mal. Denne burde følge med i settet, men om den ikke gjør det kan du alltids ta mål av den andre siden (sant å si, gjør det uansett som en ekstra kontroll). Mål avstand fra kant støtfanger i de retninger du føler er nødvendig for å kunne tegne opp et nøyaktig likt hull på rette sted på den andre siden. Husk, du får bare en mulighet til å gjøre det rett....
Bruk tykk tape på støtfangeren der du skal skjære ut hullet. På den måten unngår du å flise opp lakken rundt kanten.
Når du så har funnet ut hvor hullet skal være, heng opp eksosen og dobbeltsjekk at hullet er på rett sted.
Finn frem stikksag og skjær ut litt trangere enn hva du tror er riktig. På plass med eksosen igjen og sjekk.... Så er det bare å sage ut resten!
Flott at du tar vare på bilen. Gleder meg til å få statusrapport på kjøre-egenskaper med nye dempere og sommerdekk... Tror nok det blir nært en religiøs opplevelse.
Og du... Det finnes mange typer blader til stikksag. Kan nok lønne seg å sondere terrenget før du drar i gang med det groveste.
Selv stikker jeg til Tyskland i høst. Ikke umulig at det blir ny lilla/creme nb... Får ta et minitreff da.
Bra at du slenger på et dobbelt anlegg! Blir sikkert knall det.
Første bud er å lage en mal. Denne burde følge med i settet, men om den ikke gjør det kan du alltids ta mål av den andre siden (sant å si, gjør det uansett som en ekstra kontroll). Mål avstand fra kant støtfanger i de retninger du føler er nødvendig for å kunne tegne opp et nøyaktig likt hull på rette sted på den andre siden. Husk, du får bare en mulighet til å gjøre det rett....
Bruk tykk tape på støtfangeren der du skal skjære ut hullet. På den måten unngår du å flise opp lakken rundt kanten.
Når du så har funnet ut hvor hullet skal være, heng opp eksosen og dobbeltsjekk at hullet er på rett sted.
Finn frem stikksag og skjær ut litt trangere enn hva du tror er riktig. På plass med eksosen igjen og sjekk.... Så er det bare å sage ut resten!
Flott at du tar vare på bilen. Gleder meg til å få statusrapport på kjøre-egenskaper med nye dempere og sommerdekk... Tror nok det blir nært en religiøs opplevelse.
Og du... Det finnes mange typer blader til stikksag. Kan nok lønne seg å sondere terrenget før du drar i gang med det groveste.
Selv stikker jeg til Tyskland i høst. Ikke umulig at det blir ny lilla/creme nb... Får ta et minitreff da.
Jeg har også montert et slikt fra IL. Der fulgte det med en mal, og jeg er overrasket over at en slik ikke fulgte med ditt anlegg? Uansett, jeg har sett slike til nedlasting en eller annen plass, men husker ikke i farten. Du kan jo gjøre noe søk på miataforum. Søk på dual og template og se hva du finner.
Når jeg skulle kutte fikk jeg tips på miataforum at en kunne bruke en skarp kniv. Jeg prøvde forsiktig med både sag og kniv, og kniven var desidert best. Den myke plasten i bakfangeren er enkelt å skjære i, men som en annen nevnte, skjær alltid litt mindre enn du beregnet, og juster etterhvert. Ble fornøyd med resultaten hos meg.
Når jeg skulle kutte fikk jeg tips på miataforum at en kunne bruke en skarp kniv. Jeg prøvde forsiktig med både sag og kniv, og kniven var desidert best. Den myke plasten i bakfangeren er enkelt å skjære i, men som en annen nevnte, skjær alltid litt mindre enn du beregnet, og juster etterhvert. Ble fornøyd med resultaten hos meg.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Det fulgte med en mal på anlegget. Denne er printet på et gjennomsiktig papir som man bare klistrer rett på bilen. MEEEN så var jeg inne på miatamania.com og der ligger det jo en mal til nedlasting under Borla annlegget.. og tror dere disse to malene er like?? Nei..
Begynte å frykte at moss hadde sent meg et 99-04 anlegg, men heldgivis har jeg fått rett etter å ha sett litt nærmere på dette.. takk og pris.
Malen som fulgte med er mye større en den som ligger for nedlasting, men jeg tror den må være feil. Er vel ingen andre som har kjøpt dette eksosanlegget i det siste nei..?
Begynte å frykte at moss hadde sent meg et 99-04 anlegg, men heldgivis har jeg fått rett etter å ha sett litt nærmere på dette.. takk og pris.
Malen som fulgte med er mye større en den som ligger for nedlasting, men jeg tror den må være feil. Er vel ingen andre som har kjøpt dette eksosanlegget i det siste nei..?
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
Har enda ikke fått regning fra jetcarrier.. så det vet jeg ikke. Regner med 3000-3500 i regning fra dem, men så fikk jeg nå to pakker som begge var ganske store.