Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by Lassi »

Jeg driver å planlegger modifiseringer slik at bilen min slipper til på banekjøringer innimellom.
Først og fremst er det autoslalom på Eikås som er målet og ifølge regelverk slipper ikke en toppløs bil utpå der uten en original eller "godkjent" veltebøyle ref NBF regelverk;
Det er mulig å delta med åpne biler med fabrikkmontert eller godkjent veltebøyle i den klasse bilen for øvrig hører hjemme. Har en åpen bil med veltebøyle kalesje, skal denne være lukket. Dersom slik bil ikke har kalesje/hard-top, skal hjelm brukes.
Jeg er altså på jakt etter en veltebøyle og i den jungelen av utvalg og meninger som er tilgjengelig tenkte jeg å etterspørre råd fra dere som faktisk har veltebøyle.

Den veltebøylen som jeg liker best er Harddog Deuce, mest diskre, godt avstand fra hode og kan betjene kalesjen fra førersetet med 1 hånd som normalt.
-Vil denne skli igjennom en teknisk kontroll på autoslalom eller banetreff? Hvordan er denne å leve med til dagen?

Etter denne har jeg sansen for Bossfrog clearview som f.eks er den Rudolf har utstyrt Beverly med. God sikt bakover og bør være godkjent uten problemer.
-Hvordan er denne å leve med til dagen? Oppmerksomhet, betjene kalesje osv...???

Dere som har mye erfaring fra bane, hvordan opplever dere at regelverket rundt dette håndteres i en toppløs bil?

Bilen min vil fortsatt være brukt 99,32% på gaten og det er derfor ønskelig at bøylen gjør minst mulig ut av seg til daglig. Når det er sagt så er det ingen vits å montere noe som likevel blir underkjent ved en trackday...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by inglar »

Har erfaring med Hard Dog Deuce og HD M2 (hvis jeg ikke husker helt feil). Den siste er den jeg har nå med harness bar.

Liker designet av Deuce best. Ser mest original ut av de to jeg har hatt. Kan sitte i bilen og få taket av og på. Går sikkert på den jeg har nå, men er lettere å gå ut av bilen og få på taket. Windblocker til Deuce er også simpelt og lage av en treplate. Trekk den med stoff og bruk borrelås for å feste den. Stropper den rundt bøylene. Deuce kommer med harness tabs men M2 bøylen med harness bar er en bedre løsning med tanke på fire punkt. Door bars fra HD fetses også på samme sted som M2 bøylen.

Med tanke på banekjøring så har jeg aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med veltebøyler.
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by Ørnbjørn »

inglar wrote: Med tanke på banekjøring så har jeg aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med veltebøyler.
Tvert i mot, ved enkelte arrangementer er det påbudt.
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by Lassi »

Ørnbjørn wrote:
inglar wrote: Med tanke på banekjøring så har jeg aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med veltebøyler.
Tvert i mot, ved enkelte arrangementer er det påbudt.
Tenker Inglar sikter til at det ikke blir stilt spørsmål til kvalitet eller utførelsen av veltebøylen.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by inglar »

Lassi wrote:
Ørnbjørn wrote:
inglar wrote: Med tanke på banekjøring så har jeg aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med veltebøyler.
Tvert i mot, ved enkelte arrangementer er det påbudt.
Tenker Inglar sikter til at det ikke blir stilt spørsmål til kvalitet eller utførelsen av veltebøylen.

Her stemmer begge svarene. Er ikke mange arrangementer som påbyr veltebøyle. Da tenker jeg på NSK, japsetreff, garebil osv. De sier heller ikke noe på at du har en veltebøyle montert. Men de som påbyr veltebøyle krever nok en skikkelig sak. Nå kjenner jeg ikke itl om HD komme rmed papirer. Men de funker. Søk litt på youtuben så finner du raskt noen videoer. Jeg kommer alltid til å ha veltebøyle i disse bilene:)
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by nope-mx5 »

Ørnbjørn wrote:
inglar wrote: Med tanke på banekjøring så har jeg aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med veltebøyler.
Tvert i mot, ved enkelte arrangementer er det påbudt.
Hvilke?
Ingen arrangementer jeg har vært på i Norge har krevd dette.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by Lassi »

Litt artig at du sier at japsebil\nsk\gatebil ikke krever veltebøyle på treff på skikkelig bane når jalla småklubber i Bergen krever dette for banetreff eller autoslalom på en gokart bane...

Jeg skal innrømme at JEG personlig ikke har blitt nektet noe, men der jeg har sjekket for å forberede meg til neste sesong kommer det ganske klart frem i reglene at åpne biler skal ha veltebøyle...
Husker ikke hva nicket hans er her inne, men en fra Bergen som hadde en ganske ugrei opplevelse på Eikås før en NAF autoslalom ivertfall.

Da kan jeg vel gå for en Deuce og samtidig forvente å kunne stille på det meste her i landet med god samvittighet?
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by Ørnbjørn »

nope-mx5 wrote:
Ørnbjørn wrote:
inglar wrote: Med tanke på banekjøring så har jeg aldri hørt om noen som har hatt trøbbel med veltebøyler.
Tvert i mot, ved enkelte arrangementer er det påbudt.
Hvilke?
Ingen arrangementer jeg har vært på i Norge har krevd dette.

-n

Det står ofte i regelverket til diverse arrangementer, men om det blir håndhevet er kanskje ein annan sak.
http://www.google.com/search?sclient=ps ... .1.2.1l4l0
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by nope-mx5 »

Lassi wrote:Husker ikke hva nicket hans er her inne, men en fra Bergen som hadde en ganske ugrei opplevelse på Eikås før en NAF autoslalom ivertfall.
Nå er NAF rimelige sære på slikt.
De kjører vel omtrent fullt reglement ifølge Norsk bilsportforbund.

Er vel derfor NCL kalte sitt for SS2 og ikke Autoslalom.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by Adrian »

Kan bekrefte at NAF gir kjørenekt på åpne biler uten org montert eller godkjent bøyle. I alle fall praktiseres det slik på vestlandet.
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by R.S »

hva koster en sikkelig veltebøyle...??? åssen er dem med hensyn til glassrute i cab'n og windblocker med høytalere? :)
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by LoKi »

Hva er en godkjent bøyle da?
Finnes det TUV-godkjente bøyler?

Bøyla jeg hadde var hjemmelaga, og kunne brukes i Roadsport, men NAF hadde underkjent den?

Merkelige regler, og jeg ser at enkelte påbyr HT eller bøyle, som om HT kompenserer for noen ting. Den tåler vel enda mindre enn soft'en.

*sukk*
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by Adrian »

LoKi wrote:Hva er en godkjent bøyle da?
Finnes det TUV-godkjente bøyler?

Bøyla jeg hadde var hjemmelaga, og kunne brukes i Roadsport, men NAF hadde underkjent den?

Merkelige regler, og jeg ser at enkelte påbyr HT eller bøyle, som om HT kompenserer for noen ting. Den tåler vel enda mindre enn soft'en.

*sukk*
Dtomaso, som hadde den hvite med HT og hard-dog veltehøyle fikk kjøre uten problemer på Eikås.. Stian med sin turbo BRG får kjøre med sin hard-dog også. På eikås ser arrangøren heller på at du har en tilsynelatende fornuftig veltebeskyttelse, framfor papirer på om det er godkjent.

Jeg snakket med Terje Villanger nylig(NAF NH, løp på Eikås), ang dette med reglement for bøyler og kjøring med mx5. Sa at det per dags dato ikke finnes godkjent velteutstyr for disse bilene, og spurte hvordan vi kunne løse dette.

Han sa at det på løpsdagen kan søkes om dispensasjon for å kjøre autoslalom med våre biler den ene dagen man deltar. Man kan også søke om permanent disp. for den ene banen man kjører mest på, i dette tilfelle Eikås. MEN hjelm vil da være påkrevd.

Bilen jeg har nå(HT only) fikk i alle fall kjøre på NAF sine autoslalomløp på Eikås for 2 år siden uten begrensninger(hjelm), og Ove Sivertsen med Elise med HT får delta i disse dager uten begrensninger. Så jeg går utifra at det går mye enklere om man har hardtop. I drifting er det også påkrevd med HT på åpne biler, meg bekjent.

Men jeg vil gjerne repetere Loki's spørsmål: Finnes det bøyler til disse med TUV?

-Adrian
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Veltebøyle \ Roll bar - Erfaringer

Post by LoKi »

For no pisspreik-regler.
Beklager, men sånn er det bare.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply