Trimming av 2004 NB
Moderator: Styremedlemmer
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Trimming av 2004 NB
Har 146 ogrinale hester.
har åpent luftfilter
litt større eksos en normalt
Trenger mer effekt!
vil kunne legge bilen brei i 2 gir på tørr asfalt uten problemer. dette er målet.
hva kan gjøres?
tror jeg må opp i 200-225 hjul-hester. (enig i dette?)
turbokit?
kompressor?
na trimming?
må si jeg er halvredd BT. hva kan gjøres uten å bli korsfesta i første tekniske kontroll?
får vel aldrig turbo/kompressor godkjent. men blir dette oppdaget? hva blir konsekvenser?
lurer også på om jeg har thorsen diff på bilen?
spinner veldig ulikt bak så tror ikke det er en lsd-diff
hvis ikke:
hvor får jeg tak i dette? pris? lett og montere selv?
har åpent luftfilter
litt større eksos en normalt
Trenger mer effekt!
vil kunne legge bilen brei i 2 gir på tørr asfalt uten problemer. dette er målet.
hva kan gjøres?
tror jeg må opp i 200-225 hjul-hester. (enig i dette?)
turbokit?
kompressor?
na trimming?
må si jeg er halvredd BT. hva kan gjøres uten å bli korsfesta i første tekniske kontroll?
får vel aldrig turbo/kompressor godkjent. men blir dette oppdaget? hva blir konsekvenser?
lurer også på om jeg har thorsen diff på bilen?
spinner veldig ulikt bak så tror ikke det er en lsd-diff
hvis ikke:
hvor får jeg tak i dette? pris? lett og montere selv?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
Re: Trimming av 2004 NB
Lær deg å håndtere redskapen så legger du den brei i 2. gir som den er.
Du har jo selv nevnt alle trimmingsmulighetene, og vet sikkert godt at det aldri blir godkjent. Hva man slipper unna med kommer an på valg av trim, hvordan man kjører og hvilken grad av flaks man har her i livet.
Jeg ville oppgradert diffen og slått meg til ro med det, hvis det bare er sladding og leking som står i fokus.
-Adrian
Du har jo selv nevnt alle trimmingsmulighetene, og vet sikkert godt at det aldri blir godkjent. Hva man slipper unna med kommer an på valg av trim, hvordan man kjører og hvilken grad av flaks man har her i livet.
Jeg ville oppgradert diffen og slått meg til ro med det, hvis det bare er sladding og leking som står i fokus.
-Adrian
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Re: Trimming av 2004 NB
Du trenger et turbokit. Turbo gir masse dreiemoment mellom 4-5K og er gull for å rive løs med. Hvis du kan skru går det raskt å sette tilbake ting om noen ber deg møte opp hos Vegvesen.
Jeg anbefaler http://www.flyinmiata.com. Man kan starte billig med voodo kit som har gode grunnkomponenter og bygge på med IC, sprut, dyser , eksos etc å komme opp i 250+ på bakhjulene med org innmat.
Jeg anbefaler http://www.flyinmiata.com. Man kan starte billig med voodo kit som har gode grunnkomponenter og bygge på med IC, sprut, dyser , eksos etc å komme opp i 250+ på bakhjulene med org innmat.
Re: Trimming av 2004 NB
Hør på Arild.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3060
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Smart å høre på Arild om man skal trimme Mx-5, men hør også på Adrian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: Trimming av 2004 NB
Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Poenget var uansett ikke "hør på Arild, ikke på andre", poenget var "Hør på Arild".
Jeg har rundt 200 gamp i min, og det er fremdeles for lite til å ha det skikkelig gøy på tørr asfalt. Den slipper på førstegir med gateslicks, men ikke på andre.
Poenget var uansett ikke "hør på Arild, ikke på andre", poenget var "Hør på Arild".
Jeg har rundt 200 gamp i min, og det er fremdeles for lite til å ha det skikkelig gøy på tørr asfalt. Den slipper på førstegir med gateslicks, men ikke på andre.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Trimming av 2004 NB
Man klarer nok å ligge brei i 2. gir med en original Mx-5 på asfalt, men aldri i verden om du klarer å pumpe og styre den sladden kun ved hjelp av gassen!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Trimming av 2004 NB
Jada, det går på 3. gir også om du river nok i rattet, men jeg tror ikke det er det han er ute etter.
Minimum 200 gamp bør du ha for å få det gøy.
Minimum 200 gamp bør du ha for å få det gøy.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Pff.. Gjort med slicks...LoKi wrote:Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Arild, bla, har kjørt den løypa før.
Men, som nevnt, OEM er morro når du lærer deg å bruke bilen.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Re: Trimming av 2004 NB
Jeg har sladdet/forsøkt å sladde med bil med alt for lite gamp siden ca 1995, og det er ikke gøy. PunktumDrHolm wrote:Pff.. Gjort med slicks...LoKi wrote:Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Arild, bla, har kjørt den løypa før.
Men, som nevnt, OEM er morro når du lærer deg å bruke bilen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Da har du ikke sett Kjakan i aksjon.. DobbelLoKi wrote:Jeg har sladdet/forsøkt å sladde med bil med alt for lite gamp siden ca 1995, og det er ikke gøy. Punktum
Ved "lift-off-sladd" så er det meste mulig. Peugeot-klubben blei imponert, i det minste.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Re: Trimming av 2004 NB
Skjønner ikke hvorfor du argumenterer, Martin. Vi vet at det går an
Men vi vet alle at det er MYE MER GØY med 200+ gamp, og vanvittig mye lettere
Men vi vet alle at det er MYE MER GØY med 200+ gamp, og vanvittig mye lettere
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Trimming av 2004 NB
Jeg skjønner hvorfor han gjør det
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Clouet er å ikke ha så bra dekk.
Dekka til kjakan var søppel....
Ellers så hjelper det med stivere understell og sterkere stabstag, særlig bak om du ønsker å få ut hekken.
Rent generelt må det da være mye enklere og mere kontrollert (altså gøy) å sladde med N/A motor med ganske lineær kraftleveranse
kontra en turbo som plutselig lader/ikke lader...
Er litt stress å gå fra 120 til 200 hk PLUTSELIG med fullt rattutslag. Prøvde MSM til AOB og synes det kunne bli litt mye som skjedde på en gang.
Sikkert bare en smak/tilvenningssak.
Personlig koser jeg meg vilt med 185/60R14-vinterdekka mine for tida. Sladder i både det ene og det andre giret på tørr asfalt.
Går fint an å ha det driitmoro med org.bil, må bare ikke være så redd for høyt turtall og brå bevegelser. Stock MX-5 er utrolig tilgivende....
Mag
Dekka til kjakan var søppel....
Ellers så hjelper det med stivere understell og sterkere stabstag, særlig bak om du ønsker å få ut hekken.
Rent generelt må det da være mye enklere og mere kontrollert (altså gøy) å sladde med N/A motor med ganske lineær kraftleveranse
kontra en turbo som plutselig lader/ikke lader...
Er litt stress å gå fra 120 til 200 hk PLUTSELIG med fullt rattutslag. Prøvde MSM til AOB og synes det kunne bli litt mye som skjedde på en gang.
Sikkert bare en smak/tilvenningssak.
Personlig koser jeg meg vilt med 185/60R14-vinterdekka mine for tida. Sladder i både det ene og det andre giret på tørr asfalt.
Går fint an å ha det driitmoro med org.bil, må bare ikke være så redd for høyt turtall og brå bevegelser. Stock MX-5 er utrolig tilgivende....
Mag
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Trimming av 2004 NB
Ja, jeg sier ikke at det ikke er gøy.
Men det er mye jobb og verre å kontrollere en sladd når du ikke har kraft til å opprettholde hjulspinn, og det er MER gøy når du har litt pulver under panseret.
I tillegg har bilene veldig kort akselavstand, så de er verre å holde sladd med enn større biler. Vektfordelingen er heller ikke en fordel med drifting i planene..
Når du først har ladetrykk, så er det ikke noe problem å holde det. Man driver ikke med slikt under 4k rpm uansett, og da er responsen bortimot like god som på en N/A-motor, du bare får vanvittig mye mer kraft.
Når jeg leker meg, så ligger jeg bare og pumper litt på gassen mens jeg holder den ute, og da er det bare kos <3
Ketchup'en kommer stort sett mellom 3 og 4k rpm, og man ligger ikke og leker under det
Men det er mye jobb og verre å kontrollere en sladd når du ikke har kraft til å opprettholde hjulspinn, og det er MER gøy når du har litt pulver under panseret.
I tillegg har bilene veldig kort akselavstand, så de er verre å holde sladd med enn større biler. Vektfordelingen er heller ikke en fordel med drifting i planene..
Når du først har ladetrykk, så er det ikke noe problem å holde det. Man driver ikke med slikt under 4k rpm uansett, og da er responsen bortimot like god som på en N/A-motor, du bare får vanvittig mye mer kraft.
Når jeg leker meg, så ligger jeg bare og pumper litt på gassen mens jeg holder den ute, og da er det bare kos <3
Ketchup'en kommer stort sett mellom 3 og 4k rpm, og man ligger ikke og leker under det
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.