Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re:

Post by Leo91BRG »

Rudolf wrote: Hvis du betaler inn effektavgift til Tollvesenet, så gjetter jeg på at innkalling til teknisk kontroll hos Biltilsynet kommer ganske så umiddelbart etterpå.
(De to etatene har nemlig et svært intimt samarbeid :roll: )
Og da er du jo like langt, eller ?

Erik
Jepp, det er den gjettinga jeg vil prøve å finne ut mer om. Noen ganger er det sånn at den ene hånda ikke vet hva den andre gjør uansett om det er intimt. Mens andre ganger er det vel ren rutine...

Jeg vil med innkalling BT eller ikke, ha kvittering på å ha betalt extra hk avgift for all fremtid for den aktuelle økninga. Hvis ikke de bestemmer seg for å betale meg tilbake, når ikke effektøkninga får bli registrert i "autosys". Og kanskje et veldig pent brukt FFS kit, eller fin-fin mx5 til salgs/bytte :D

Hilsen Leo, som har tenkt å ta på løsbart, mørke solbriller, hatt, og en tur til lokale tollvesenet før jul.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Re:

Post by Ove N »

Leo91BRG wrote: Hilsen Leo, som har tenkt å ta på løsbart, mørke solbriller, hatt, og en tur til lokale tollvesenet før jul.
Foreslår heller slik jeg :idea:
Image
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Hayaku »

Lurer på hvor stor prosentandel det er av de som stiller til dragrace på gardermoen som har effekten skrevet inn i vognkortet... (sikter da til de med skilter)
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by DrHolm »

Av AmCars mener du? Der er det mye lurt ute å går av vognkort. "....bla bla bla Noe trimmet.." er den beste jeg har sett...
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by DanielHovdahl »

DrHolm wrote:Av AmCars mener du? Der er det mye lurt ute å går av vognkort. "....bla bla bla Noe trimmet.." er den beste jeg har sett...
Er vel mye "kompis-godkjenning" i de miljøene der :P
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by mussa »

Leste just om en gammel Opel Ascona B som har fått forhåndsgodkjenning fra myndighetene med kappet tak (Ombygd til cab) og V8`r (Kravet til bremser for å få godkjent V8`r var Rekord 2.2 bremser mener jeg å erindre.....) Har vel fått "godkjenning" eller papirer fra Opel at de går god for V8 osv eller lignende da.. Tenk om Mazda var et snev liberale.. :)
Har du handla deg FFS-kit Leo??? :D
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Leo91BRG »

mussa wrote: Har du handla deg FFS-kit Leo??? :D
Nei, men har satt av noen kroner ut paa nyaaret til bil, og er keen paa oppgradere min goe gamle BRG :D , eller oppgradere til annen mx :D :D
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Leo91BRG »

Sjekka for oovrig foor juleferien med tolldirektoratet:

Om man betaler inn hk avgift, vil pengene bli satt paa en interim konto inntil oppgradering blir registert paa autosys. Det var ingen automatikk, eller samarbeid med BT i forhold til dette. Jeg ville selv maatte ta kontakt med biltilsynet for visning.

Etter alt fra ca 6 mnd til 12mnd ville tollvesenet sende meg en "purring" om at mine penger fremdeles ikke har kommet til sitt endelige maal, hvis ingen endring har blitt registrert i autosys. Derfra ville prossesen videre kunne treneres noe videre paa ulike maater, men de ville ikke godta aa bli sittende med pengene paa interim kontoten over aar. Muligens opp til to aar, avhengig av ulik intern praksis paa ulike tollkontor. Jeg forsikret meg igjen om at dette ikke var noe som foregikk automatisk.
Hoores likevel ikke ut som verdt strevet for min del.


Mitt lokale biltilsyn har jeg ogsaa hatt noen samtaler med. Og konklusjon er at de bryr seg ingenting om f.eks et dansk biltilsyn har godkjent effekt okning paa min norske reg bil. Jeg hadde haap om at det ville ha betydning ved forsook paa godkjenning.

Om jeg derimot hadde papir fra f.eks TUV eller DEKRA paa at et spesifikt turbo/kompressor kit var godkjent for min bil, skulle det vaere ren plankekjoring aa faa lovlig godkjenning. (f.eks il motorsport sitt TUV godkjente kompressor kit og NBFL :D .)

(CCR racing i danmark jobber med TUV til NA komp-kit, men det er kun avgass og stooy TUV, saa den vil ikke vaere nok til aa faa godkjent CCR-Rotrex kit til NA i norge pr.naa)
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by nope-mx5 »

Mener jeg har sett turbokit til NA hos IL med tuv :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by inglar »

http://www.hgp-turbo.de/ klikk på "sonstige"
Post Reply