Måtte sette mx'n ute en stund for å holde på med båten inni garasjen, hadde stått en stund nå så tenkte ta den en bitteliten tur siden det var mildt..
Startet og alt virket fint, men når jeg skulle løse den etter den var blitt god og varm ville den ikke på fram,
har jo skjedd før når jeg har glemt meg og parkert med håndbrekk på..
Men denne gangen var den litt tregere, satte den i revers og da kom den, rullet ned bakken med bremsen forsiktig inne for å slipe vekk rusten..
Da merket jeg at pedalen gikk litt opp og ned, og når jeg fikk snudd nedi veien, hørte jeg lyden av dette selv når pedalen var urørt.
Lurer på hva som kan ha skjedd, er det rust-kanter eller kan skivene være skjev? Og hva er løsningen?
Like greit å handle nye bremser og skifte ?
Bremsene låst seg, nå ujevn..
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..
Er det mye rust så tar det litt tid å få bort alt. Bare å sette i gang med å kjøre bort rusta. Stopp ofte og sjekk temperaturen. Klarer du ikke å holde hånden på felgen så er det på tide med en pause. 
Been there med Mazda3en i sommer som stod ute 6 uker i regnvær. Fullstendig låste hjul bak. Litt jukking frem og tilbake og det løsnet til en viss grad. På første turen hadde jeg 4-5 stopp m/pauser mellom Ås - Ski (7-8 km). Det tok etpar dager med småkjøring før alt var som normalt (med mye bruk av brekket under fart (selvsagt ikke full brems) - skal man oppnå samme effekt med vanlig bremsing så blir man fort en fare i trafikken, eventuelt hånket inn av UP for mistanke om promille).
Etpar uker senere var den tilfeldigvis inne til standard service, hvor jeg ba dem ta en ekstra titt på bremsene bak. Ingenting å anmerke, og den bremsa jevnt. Kanskje flaks? Så lenge bremsene ikke blir for varme så er vel det verste som skjer ekstra slitasje på skiver og klosser.
Er du i tvil så kjører du den til Mazda og tar kosten for at de skal sjekke ting og tang.

Been there med Mazda3en i sommer som stod ute 6 uker i regnvær. Fullstendig låste hjul bak. Litt jukking frem og tilbake og det løsnet til en viss grad. På første turen hadde jeg 4-5 stopp m/pauser mellom Ås - Ski (7-8 km). Det tok etpar dager med småkjøring før alt var som normalt (med mye bruk av brekket under fart (selvsagt ikke full brems) - skal man oppnå samme effekt med vanlig bremsing så blir man fort en fare i trafikken, eventuelt hånket inn av UP for mistanke om promille).
Etpar uker senere var den tilfeldigvis inne til standard service, hvor jeg ba dem ta en ekstra titt på bremsene bak. Ingenting å anmerke, og den bremsa jevnt. Kanskje flaks? Så lenge bremsene ikke blir for varme så er vel det verste som skjer ekstra slitasje på skiver og klosser.
Er du i tvil så kjører du den til Mazda og tar kosten for at de skal sjekke ting og tang.
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..
Det er ikke helt ukjent at håndbrekkdelen av kaliperne våre kan ligge på litt mye. Min venstre kaliper hadde veldig treg håndbrekkdel. Vi smurte og ordnet, den kunne ligge på eller ikke legge seg på etter eget ønske.
Til slutt kjøpte jeg en ny kaliper og skiftet den.
mc5-parts har kalipere som koster mindre enn du gir for dem her i Norge (trur eg). http://www.mx5parts.co.uk/rear-brake-ca ... p-302.html
Ring Mazda og mekonomen og sjekk prisene.
Til slutt kjøpte jeg en ny kaliper og skiftet den.
mc5-parts har kalipere som koster mindre enn du gir for dem her i Norge (trur eg). http://www.mx5parts.co.uk/rear-brake-ca ... p-302.html
Ring Mazda og mekonomen og sjekk prisene.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..
Stempelet som går tregt høres det ut som, eller glidepinner som er fulle av gammel tørr dritt...
Jeg har fikset høyre fremre kaliper på Special'n som hang ved å ta ut stempelet og ta vekk grader og overflaterust med fin smergel, renset og smurte glidepinner. Alt funket fint etterpå.
Inni stempelet på bakbremsene har du noe som kalles "autoadjuster" Denne kan ikke repareres iflg servicemanualen, men jeg oppdaget at en sånn var kommet ut av stempelet på venstre side bak på Mazdarati'n, samt at den hadde "oppløst" seg, delene var ikke montert sammen lengre...
Alle delene var jo der, så det var bare å rense og pusle sammen og montere inn i stempelet igjen, deretter montere stempelet i kaliper'n, rense glidepinner og smøre opp. Monterte nye klosser i samme farta. Deretter ikke noe problem...
Tok selvfølgelig ikke noen bilder av prosessen med autoadjuster'n....
Men du finner den forklart her: http://www.miata.net/garage/ebrake/index.html
Jeg har fikset høyre fremre kaliper på Special'n som hang ved å ta ut stempelet og ta vekk grader og overflaterust med fin smergel, renset og smurte glidepinner. Alt funket fint etterpå.
Inni stempelet på bakbremsene har du noe som kalles "autoadjuster" Denne kan ikke repareres iflg servicemanualen, men jeg oppdaget at en sånn var kommet ut av stempelet på venstre side bak på Mazdarati'n, samt at den hadde "oppløst" seg, delene var ikke montert sammen lengre...
Alle delene var jo der, så det var bare å rense og pusle sammen og montere inn i stempelet igjen, deretter montere stempelet i kaliper'n, rense glidepinner og smøre opp. Monterte nye klosser i samme farta. Deretter ikke noe problem...
Tok selvfølgelig ikke noen bilder av prosessen med autoadjuster'n....

Men du finner den forklart her: http://www.miata.net/garage/ebrake/index.html
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..
Den stod ikke med brekket på, og er første gangen den har fått snø på seg,
dvs. stått inne i garasjen siden jeg fikk den, og før det var den jo i Florida..
Så er begrenset med gammel dritt vil eg tro, om det ikke skader å kjøre den forsiktig en tur som Hauk sier så gjør jeg det når det blir ny mildperiode..
Nå har det seff. snødd i natt :/
dvs. stått inne i garasjen siden jeg fikk den, og før det var den jo i Florida..
Så er begrenset med gammel dritt vil eg tro, om det ikke skader å kjøre den forsiktig en tur som Hauk sier så gjør jeg det når det blir ny mildperiode..
Nå har det seff. snødd i natt :/
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..
Litt sen oppdatering her.. men det gikk helt fint etter en liten tur 

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata