regreim hoppet over et hakk?
Moderator: Styremedlemmer
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Dårlig/manglende jording av motoren?
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
I forbindelse med gjennomgang av kontakter, så ble jordinger og spenningsnivåer sjekket (relativt ny dynamo i bilen også)._mx5_Rune_ wrote:Dårlig/manglende jording av motoren?
Alt i skjønneste orden.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bilen var i fantastisk fin stand.
Alt var jo i orden !
Så jeg foreslo at Mojo skulle selge bilen, den var jo så bra, og det kunne han jo fortelle kjøperen.
Tenk hvilken sjekkliste han kunne vise til !
(bare synd at motoren nesten ikke ville gå .....
)
Erik
Alt var jo i orden !
Så jeg foreslo at Mojo skulle selge bilen, den var jo så bra, og det kunne han jo fortelle kjøperen.
Tenk hvilken sjekkliste han kunne vise til !
(bare synd at motoren nesten ikke ville gå .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Kan det være TPS (trottle position sensor)?
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Hmm... Feil offset på felgene....
M

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Bremser/brekk som hang.
Vedder på at det var en filleting
Vedder på at det var en filleting

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Tett bensinlokk?
Nei da.
Antar at bilen har passert trøndelag. Vakreste sted på jord. Ville ikke gå pent før den kom hit tilbake til rein luft og barteland.
MX5 har sjel.
Steinar
Nei da.
Antar at bilen har passert trøndelag. Vakreste sted på jord. Ville ikke gå pent før den kom hit tilbake til rein luft og barteland.
MX5 har sjel.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Nei, den ble målt og justert til riktig posisjon.OleK wrote:Kan det være TPS (trottle position sensor)?
Ingenting feil med drivverk, understell eller bremser.DrHolm wrote:Bremser/brekk som hang.
Vedder på at det var en filleting
Tvert i mot, god utlufting gjennom lokket.Steinar wrote:Tett bensinlokk?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Da holder vel folk på å dø av spenning, så vi får røpe synderen;

Delvis tett bensindyse (sylinder 4).
"Liten tue kan velte stort lass..."
Den lille haugen med metallspon, kom ut av dysa etter å ha banket litt på den.
Det kunne se ut til å være kobberspon, men det festet seg til magnet, så det inneholder jern.
Sponet var rett og slett rustent jern/stål som har passert bensinfilteret og lagt seg i dysen.
De tre andre dysenen hadde også noen få fragmenter av spon, men ikke på langt nær så mye som nr. 4.
Dysen var ikke helt tett, så motoren fikk litt bensin til sylinder fire.
Men selv en Miata trenger full fart på alle sylindere for å gå ordentlig.
Tidligere hadde vi sjekket bensintilførsel, bensinpumpe, filter, bensintrykk, bensintrykkregulator og tikking fra dysene.
Vi hadde også koblet bort en og en dyse mens motoren gikk for å konstatere at gangen på motoren endret seg.
Delvis tette bensindyser er m.a.o ikke så enkelt å diagnostisere.
Vi ble satt på sporet da vi så at den ene tennpluggen (nr.4) hadde en litt anderledes farge enn de andre.
I følge Workshop Manual, skal en grundig sjekk av bensin-systemet også bestå av testing av flow gjennom dyser.
Det kan jeg si meg enig i (nå)
Oskar og jeg deler appelsinen.
Erik
Delvis tett bensindyse (sylinder 4).
"Liten tue kan velte stort lass..."
Den lille haugen med metallspon, kom ut av dysa etter å ha banket litt på den.
Det kunne se ut til å være kobberspon, men det festet seg til magnet, så det inneholder jern.
Sponet var rett og slett rustent jern/stål som har passert bensinfilteret og lagt seg i dysen.
De tre andre dysenen hadde også noen få fragmenter av spon, men ikke på langt nær så mye som nr. 4.
Dysen var ikke helt tett, så motoren fikk litt bensin til sylinder fire.
Men selv en Miata trenger full fart på alle sylindere for å gå ordentlig.
Tidligere hadde vi sjekket bensintilførsel, bensinpumpe, filter, bensintrykk, bensintrykkregulator og tikking fra dysene.
Vi hadde også koblet bort en og en dyse mens motoren gikk for å konstatere at gangen på motoren endret seg.
Delvis tette bensindyser er m.a.o ikke så enkelt å diagnostisere.
Vi ble satt på sporet da vi så at den ene tennpluggen (nr.4) hadde en litt anderledes farge enn de andre.
I følge Workshop Manual, skal en grundig sjekk av bensin-systemet også bestå av testing av flow gjennom dyser.
Det kan jeg si meg enig i (nå)

Oskar og jeg deler appelsinen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Mojo-91 fikk låne en av Rudolf sine gamle dyser, og bilen gikk plutselig som et skudd ....
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Såpass!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
ja nå går mojo "som ei kula"
det som hadde vært interessant å funnet ut av er hvor dette rustsponet kommer i fra. Enten kommer det fra rørnettet mellom bensinfilteret og dysene, eller så kommer sponet fra bensintanken (og ved mirakuløst vis tatt seg gjennom bensinfilteret)

det som hadde vært interessant å funnet ut av er hvor dette rustsponet kommer i fra. Enten kommer det fra rørnettet mellom bensinfilteret og dysene, eller så kommer sponet fra bensintanken (og ved mirakuløst vis tatt seg gjennom bensinfilteret)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Kanskje en grunn til at Motoiq nevner dette.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Dyse nr. 4 sitter som den siste i rekka på "fuelrail"-en, rett før trykkregulatoren og returslangen til bensintanken.mojo-91 wrote: ...........
det som hadde vært interessant å funnet ut av er hvor dette rustsponet kommer i fra. Enten kommer det fra rørnettet mellom bensinfilteret og dysene, eller så kommer sponet fra bensintanken (og ved mirakuløst vis tatt seg gjennom bensinfilteret)
Rust fra innsiden av "fuelrail"-en, vil kunne samle seg opp her.
Hvis bilen ikke er i bruk i lengere perioder, så vil bensinen kunne tørke ut i "fuelrail"-en, og det slipper luft til.
Da vil denne kunne ruste på innsiden.
Når du fyrer opp bilen igjen, så vil rustpartiklene bli spylt ned mot enden av "fuelrail"-en, og noe kan havne i dyse nr. 4.
Bare en teori .....
Moralen er: Bruk bilen hele tiden ......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Dr_J
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 25 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 902
- Location: Lørenskog
- Status: Offline
Re: regreim hoppet over et hakk?
Upps, jeg må bruke bilen mer, for rust i dysa vil jeg ikke ha! 

Tanken er rett. Hvis reima har hoppet over et hakk på innsugningskamakselen så vil det påvirke trykket du måler ved en kompresjonstest. Innsugningsventilene holder åpent i godt over en hel takt (mer enn 180 grader), i en tidlig NA så er den ikke helt lukket før 51 grader inn i kompresjonstakten. Et hakk tilsvarer 15,6 grader, så hvis reima hopper over et hakk i retningen som gjør at innsugningsventilene holder åpent lengre vil de ikke lukke før nesten 67 grader. Hvis reima hopper over 7 hakk til i samme retning så vil du ikke måle kompresjon i det hele tatt.... Hvis reima hopper over noen få hakk på eksoskammen så vil dette ikke vise seg på kompresjonstesten.mojo-91 wrote:en tanke: hvis regreima har hoppet over et hakk, vil vel ikke ventilene lukke skikkelig ved kompresjon?, og det vil vel gjøre seg gjeldende ved en kompresjonstest?
På min motor er kompresjonen normal på alle sylindre.
Håper ikke det. For bensinlokket skal være helt tett. Ventilasjonen av bensintanken går igjennom EVAP systemet, altså via slange/rør til innsuget eller kullfilteret, og ikke gjennom bensinlokket.Rudolf wrote:Tvert i mot, god utlufting gjennom lokket.Steinar wrote:Tett bensinlokk?
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling