Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
I går oppdaget jeg en slags lav skurre-skrape-hvese-lyd når bilen står i fri, men den forsvinner når jeg trykker inn kløtsjen. Ikke lagt merke til det før. En kar hos min forhandler klarte ikke engang å høre lyden ...
Hva kan det være, er det en ulyd eller ikke? 2011 1,8 MX-5.
Bekreftet at det er noe galt? Jeg tippet det er det samme lageret (utløserlager eller hva det heter) som lager litt lyd når RX-8 står i fri. Folk skifter det men det kommer tilbake igjen ofte likevel.
Når er riktignok den kassen litt mer bråkete enn NC kassen, men du sier jo lyden ikke er så høy.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Takk for innspill. Verksmesteren bekreftet at det var noe med et lager bak gearboksen, ja. Mazda kunne visstnok fortelle om et annet tilfelle også, antar det var snakk om en nyere MX-5. Får svar i løpet av uka om det blir ny gearbox eller overhaling av eksisterende om den ikke er for full av metallspon.
Ikke ukjent på RX-8, altså? Har da bare lageret blitt byttet?
Atenza wrote:Takk for innspill. Verksmesteren bekreftet at det var noe med et lager bak gearboksen, ja. Mazda kunne visstnok fortelle om et annet tilfelle også, antar det var snakk om en nyere MX-5. Får svar i løpet av uka om det blir ny gearbox eller overhaling av eksisterende om den ikke er for full av metallspon.
Ikke ukjent på RX-8, altså? Har da bare lageret blitt byttet?
Atenza
Det er kjent på den bilen ja, det er litt mer bråkete kasse i utgangspunktet, hører det såvidt på min også. Har ikke satt meg voldsomt inn i det, men det jeg har fått med meg er at noen som har vært i garanti har byttet det, og at det ofte kommer tilbake. De skifter kun selve lageret, men man må jo skille klutsj og kasse for å skifte det så det er nok litt stress uansett.
Dette skal ikke ha noe med kassen internt å gjøre, så jeg tror ikke dette blir kostbart. Men jeg sier _tror_
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Da er det noe annet. På min bil er det ikke utløserlageret; problemlageret sitter bakerst i gearboksen og går rundt i huset. Tilgi om jeg formulerer meg klønete, jeg er kløne når det gjelder kjøremaskiner, det er derfor jeg kjøpte ny bil med garanti . Svart olje med metallspon. Verkstedet ønsker å bytte hele greia, Mazda avgjør. Så blir det spennende å se hvor lang tid det tar å få ny gearboks, om dét blir utfallet - håper vi slipper båtfrakt fra Japan, liksom ...
Atenza wrote:Stusslig syn. Men såpass sjeldent at det måtte dokumenteres. Og sikkert artig for naboene.
.....
Minner meg om reglene til Rolls Royce.
De bruker pressenning, når den slags aktiviteter en sjelden gang må utføres.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Etter en sekstimers jobb for å bytte til ny fabrikkny gearboks er denne lyden fortsatt til stede, svakere enn før byttet, men absolutt hørbar for mine spisse ører. Blir litt paranoid av dette ...
Dere NC-folk der ute, om dere sitter i bilen og har døra åpen og bilen i fri - og motoren i gang - er det noen forskjell i lydbildet om dere presser inn klutsjpedalen? Jeg har altså en slags ... ikke skrapelyd lenger, men ... tja, hveselyd? som forsvinner når jeg klutsjer.
Atenza wrote:Edit: Nå er jeg skikkelig paranoid her ... Turtallet går litt ned når kløtsjen slippes, 50-100 rpm. Normalt? Er ikke motoren helt frikoplet i fri?
Takknemlig for tilbakemeldinger.
Atenza
Flere deler som begynner å gå rundt når du slipper klutsjen.
Derfor går turtallet ned (og det blir en annen lyd).
Kos deg og kjør bilen du .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package