lagt merke til at hvis jeg kjører f.eks gjenom ei rundkjøring, legger bilen, retter opp, og bilen går rett frem, med hjulspinn, så begyner bakenden å hoppe opp å ned.
hva er feilen her? hvorfor ligger den ikke rolig nedtil asfalten?
har thorsen lsd
bilen er jo lav, på orginale dempere kansje?
må jeg til med avstivere, eller nye coilovers?
-Auning
bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjører?
Moderator: Styremedlemmer
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjører?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1143
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
Jeg tenker at det har med samspillet mellom fjærer og dempere å gjøre, hvis man har senkefjærer så er disse stivere (i varierende grad), og dersom du har originaldempere uten justeringsmulighet, så vil kanskje fjærene "overstyre" demperene, så de ikke helt "henger med" en liten stund.
Løsningen etter mitt (begrensede kunnskaps) hode er å sette på hardere dempere også, alternativt justerbare dempere (selv er jeg meget fornøyd med KYB AGX).
Hovedsaken er å finne en kombinasjon med fjærer og dempere som "spiller sammen" på en god måte. Og her er det vel like mange meninger som det er oppfatninger om ulike felger og dekk....
På den annen side så vil jo hardere dempere kanskje gjøre at du får julekort fra tannlegeforeningen de neste åra.....
Løsningen etter mitt (begrensede kunnskaps) hode er å sette på hardere dempere også, alternativt justerbare dempere (selv er jeg meget fornøyd med KYB AGX).
Hovedsaken er å finne en kombinasjon med fjærer og dempere som "spiller sammen" på en god måte. Og her er det vel like mange meninger som det er oppfatninger om ulike felger og dekk....
På den annen side så vil jo hardere dempere kanskje gjøre at du får julekort fra tannlegeforeningen de neste åra.....
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
Correct me if I'm wrong, men det er vel ikke ekte Torsen på en 2004 MX-5, men en Tochigi Fuji type, samme som på RX-8. Det tror jeg alt fra 2003 og opp er?!
Jeg tror svaret ovenfor er korrekt, men jeg tror også det kan være en relasjon med gasspådrag og måte man klutsjer på i sammenheng med diffen. Ser mange som prøver å kjøre dragrace får en slik effekt som nevnes her. Og det kan forbedres med smartere gassbruk. Men gamle dempere kan forverre problemet, en annen sway bar kan også være en ide slik at ikke det ene hjulet har en helt annen posisjon til bakken enn den andre. I det hele tatt er jo en bil som er mye senket uten å ta hensyn til slike ting som dette ikke noe man kan kalle økt performance.
Jeg tror svaret ovenfor er korrekt, men jeg tror også det kan være en relasjon med gasspådrag og måte man klutsjer på i sammenheng med diffen. Ser mange som prøver å kjøre dragrace får en slik effekt som nevnes her. Og det kan forbedres med smartere gassbruk. Men gamle dempere kan forverre problemet, en annen sway bar kan også være en ide slik at ikke det ene hjulet har en helt annen posisjon til bakken enn den andre. I det hele tatt er jo en bil som er mye senket uten å ta hensyn til slike ting som dette ikke noe man kan kalle økt performance.
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
Hadde samme problemet for 7 år siden like etter at jeg hadde kjøpt MX5'en. Råaks ut i fra lyskryss med spinnende hjul (og jeg har Torsen-diff) resulterte i skikkelig hjulhopp. Kjærringa reiv skikkelig kjeft: Tulling, 50+ års krise osv.
Siden har ikke problemet eksistert.
(Dette var med slitte piggfrie vinterdekk. Med sommerdekk har jeg ikke merket dette. Om dette skyldes førers økende alder, dekk eller kjærring anes ikke.)
Steinar
(Tøffel)
Siden har ikke problemet eksistert.
(Dette var med slitte piggfrie vinterdekk. Med sommerdekk har jeg ikke merket dette. Om dette skyldes førers økende alder, dekk eller kjærring anes ikke.)
Steinar
(Tøffel)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 740
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
All slark i hjuloppheng og drivlinje spiller vel en rolle her!
Tenk det er litt slark i drivlinjen. Under pådraget spenner dette seg opp med for eks. en halv cm bevegelse pr komponent.
Motorfeste gummi flexer litt. Diff feste gummi flexer litt. Opphengsarmer foringer flexer litt.
Swaybar og end link foringer flexer litt. Og oppå alt dette er det kanskje til og med noe slark/utslitthet i dempere og foringene til dei.
Så når hjulet begynner og gå rundt, begynner det eg spenne opp all denne "flexen" og klarer kanskje 10 grader rotasjon før neste ledd gir etter, som er dekket som da slipper asfalten slik at alt spretter tilbake 15-20 grader motsatt vei som resulterer i at dekket får tid til og få feste igjen og på ny begynner og spenne opp "flexen"!
Så når man da skrur på Play fra saktefilm, så oppleves det som hjulhopp.
Med feste og pådrag setter også baken til bilen seg, og når festet opphører, strekker fjærbeina seg ut igjen inntil det på nytt er feste. Svært dårlig samstemt dempere og fjærer er vel kanskje ofte en stor synder vist alt annet er ok.
Rekner med dekktype, underlag, gasspådrag, slarken, motorkraft og hastighet/girvalg forholdene har mye og si.
Det er i det minste en teori eg har troen på!
Så pøs på med mer krefter helt til det ikkje hjelper lenger, så er det og stive/stumme understellet/drivlinjen.
Tenk det er litt slark i drivlinjen. Under pådraget spenner dette seg opp med for eks. en halv cm bevegelse pr komponent.
Motorfeste gummi flexer litt. Diff feste gummi flexer litt. Opphengsarmer foringer flexer litt.
Swaybar og end link foringer flexer litt. Og oppå alt dette er det kanskje til og med noe slark/utslitthet i dempere og foringene til dei.
Så når hjulet begynner og gå rundt, begynner det eg spenne opp all denne "flexen" og klarer kanskje 10 grader rotasjon før neste ledd gir etter, som er dekket som da slipper asfalten slik at alt spretter tilbake 15-20 grader motsatt vei som resulterer i at dekket får tid til og få feste igjen og på ny begynner og spenne opp "flexen"!
Så når man da skrur på Play fra saktefilm, så oppleves det som hjulhopp.
Med feste og pådrag setter også baken til bilen seg, og når festet opphører, strekker fjærbeina seg ut igjen inntil det på nytt er feste. Svært dårlig samstemt dempere og fjærer er vel kanskje ofte en stor synder vist alt annet er ok.
Rekner med dekktype, underlag, gasspådrag, slarken, motorkraft og hastighet/girvalg forholdene har mye og si.
Det er i det minste en teori eg har troen på!
Så pøs på med mer krefter helt til det ikkje hjelper lenger, så er det og stive/stumme understellet/drivlinjen.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
Jeg har det samme på min og har vel hatt det på alle jeg har eid. Alt fra orginale biler til godt modda med ca 300Hk, polyoretan foringer og coilovere. Det skjer hver gang i første, noen ganger i andre, men kan ikke huske å ha opplevd det i tredje.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
Bilen er jo kjørt 44 000, alt er tight og fint, tror heller det kan være å finne meg noen bedre dempere/ fjører.
Men det er sikkert flere som har opplevd dette? hva børe jeg gjøre først? coilovers, eller stive opp bilen?
har jo 146 hk, som er nokk til å spinne opp på våt asfalt.
så diffen er ikke et problem her? (mazda norge sier jeg har en thorsen diff)
markedet er ikke bra for tiden, så jeg bygger nokk videre på denne bilen, og da må dette løses!
dekka som står på bilen har jeg kjøpt av knutjv her på forumet. Jeg aner ikke hvor lenge bilen hanst stod i ro før den ble solgt, kan det være kast i dekkene? etter langtidslagring?
Men det er sikkert flere som har opplevd dette? hva børe jeg gjøre først? coilovers, eller stive opp bilen?
har jo 146 hk, som er nokk til å spinne opp på våt asfalt.
så diffen er ikke et problem her? (mazda norge sier jeg har en thorsen diff)
markedet er ikke bra for tiden, så jeg bygger nokk videre på denne bilen, og da må dette løses!
dekka som står på bilen har jeg kjøpt av knutjv her på forumet. Jeg aner ikke hvor lenge bilen hanst stod i ro før den ble solgt, kan det være kast i dekkene? etter langtidslagring?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
Samme hvor mange km bilen er kjørt så er det mange deler på den som er 8 år gamle. Skal ikke undervurderes
Det er en torque sensing diff, men ikke en Torsen (som er et merkenavn).
Det er en torque sensing diff, men ikke en Torsen (som er et merkenavn).
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
...og så jeg som trodde Torsen var forkortelse for Torque Sensing, ja, ja.biXen wrote:Samme hvor mange km bilen er kjørt så er det mange deler på den som er 8 år gamle. Skal ikke undervurderes
Det er en torque sensing diff, men ikke en Torsen (som er et merkenavn).
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør
Det er jo det også, men siden teknologien i bla. Mazda sin er litt annerledes så kan det ikke kalles det samme. (og så er det patentlover og trademark da)