Tvangsmating og kjøling

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Tvangsmating og kjøling

Post by Stalfa »

Jeg må gjøre en vurdering på radiatoren min om den skal få prøve seg i sommer eller ikke. I den forbindelse gjøres det litt research.

Ut i den store verden så sier folk alt i fra OEM til 76mm uber-hardcore racing.

Så spørsmålet er, hvilken erfaring har folk med tvangsmating når det gjelder kjøling og hard kjøring på f.eks. bane?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: .......
Så spørsmålet er, hvilken erfaring har folk med tvangsmating når det gjelder kjøling og hard kjøring på f.eks. bane?
Jeg har bare erfaring med mitt eget kompressoroppsett.

Der lader jeg med ca.12 psi og kjører med helt stock kjølesystem, altså standard radiator med plasttopp.
Ingen problemer med det på de banekjøringene jeg har vært med på.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tvangsmating og kjøling

Post by Stalfa »

Jeg gjør et nytt forsøk på å skrive et svar.

Føler du at det er på grensen av å være tilstrekkelig, eller er temperaturen akkurat som om du skulle ha lunket på motorveien i 80 km/h?
Har du testet i varmt vær? Sist varme sommer jeg kan huske på østlandet var jo i '07. :)

Hvorfor har du ikke gjort en "coolant reroute"? Ikke nødvending eller er det vanskelig å få til med coldside-blåser?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Tvangsmating og kjøling

Post by GTX-Lars »

På 323 gtx'n min hadde eg aldri problem med kjølingen. Er jo nokså likt oppsett på 323 og MX5. Kjørte på 1.2-1.3 bar på orginalturboen og hadde aldri problem med varmen. Men viss eg må bytte radiator så kjøper eg gjerne ein litt tjukkare, men det er vel mest for dei uorginale radiatorane er billigare enn oem... MSM har vel også ein forholdsvis lik radiator som NA. Kanskje ikkje god nok kjøling i solrike varme områder i USA, men slik er det jo ikkje her...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:Jeg gjør et nytt forsøk på å skrive et svar.

Føler du at det er på grensen av å være tilstrekkelig, eller er temperaturen akkurat som om du skulle ha lunket på motorveien i 80 km/h?
Har du testet i varmt vær? Sist varme sommer jeg kan huske på østlandet var jo i '07. :)

Hvorfor har du ikke gjort en "coolant reroute"? Ikke nødvending eller er det vanskelig å få til med coldside-blåser?
Jeg er veldig glad for at du stiller det spørsmålet :)

For det første så er kanskje ikke min Rudolf representativ for en bil med overladet motor.
Jeg kjøler jo med bensin/E85.

Men det er litt viktig å repetere hvordan kjølesystemet funker:
Rudolf wrote:Et bilde/tegning sier mer en tusen ord ......

Image

Det skal være overtrykk i kjølesystemet på ca. 10 psi.
Radiatorlokket (2) skal åpne ved 11-15 psi og slippe kjøleveske over i ekspansjonstanken (coolant reservoir).
Når det blir undertrykk (når temperaturen synker igjen) skal den suge tilbake vann fra tanken.
Radiatorlokket har derfor to ventiler, en for å slippe ut, og en for å slurpe tilbake.
(Veldig dumt å fjerne ekspansjonstanken som noen gjør, da suges det luft tilbake i kjølesystemet og bilen får ettehvert for lite kjølevann)

Termostaten (4) skal begynne å åpne ved 80-84 grader og være fullt åpen ved 95.
Ved ca. 91 grader skal termobryteren(8) starte vifta (7).

Legg merke til at vannet alltid sirkulerer gjennom varmeapparatet, uansett hvordan spjeldene (betjeningen av varmeapparatet) er stillt.

Erik
Du ser at kjølingen foregår i "tre trinn".
1. Før termostaten åpner, < ca.83 grader.
2. Etter termostaten åpner, men før vifta starter, > 83 grader men < 91 grader.
3. Etter at vifta starter, > 91 grader.

En motor med riktig dimensjonert kjøleanlegg vil derfor holde ganske nøyaktig 91 grader.
Da vil vifta starte/stoppe i det temperaturen pendler omkring 91 grader.

På de fleste MX5 vil dette bety at temperaturviseren står på "like før klokka tolv".

Hvis kjøleanlegget er underdimensjonert så vil vifta gå hele tiden, men den vil ikke klare å kjøle ned mot 91 grader.
Da vil temperaturen stige, temperaturviseren vil passere "klokka tolv" og motoren vil etter hvert koke.

På Rudolf har aldri temperaturviseren passert klokka tolv etter at jeg installerte kompressoren :)

For å vite hvor "nær " jeg har vært burde jeg ha montert en lampe som lyste (god idè !) hver gang vifta gikk.
Da ville jeg kunne se om jeg lå på grensen.
Hvis lampa lyste omtrent hele tiden, så vil det indikere at jeg lå på grensen.

Jeg har vurdert å skifte radiator til samme typen som jeg har i Beverly, men litt mindre (tynnere), for å være helt på den sikre siden.
Mulig jeg gjør det i løpet av sesongen.

Image

En annen effektiv måte å få ned temperaturen er å montere en vifte til.
Eller bruke AC-vifta sammen med kjølevifta.

Coolant reroute, brukes ofte for å få jevnere temperatur i motorblokka.
For de som har problemer med temperatur er det ofte den bakre delen av motoren som blir for varm.

På mitt kompressor-kit har man tatt hensyn til dette ved plassering av dysene som kjøler med bensin/E85.
Der viser EGT (eksostemperatur målinger) at man oppnår svært jevn temperatur på de fire sylinderene.
Og da trengs ikke coolant reroute.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tvangsmating og kjøling

Post by Stalfa »

Takk for et meget utfyllende svar.

Det besvarte mange av mine spørsmål som jeg hadde, noen som jeg ikke hadde før jeg leste innlegget men jeg fikk også nye. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tvangsmating og kjøling

Post by Stalfa »

Angående den berømet "coolant reroute". En pen og forklarende oversikt.

http://www.boostedmiata.com/gallery2/v/ ... 1/reroute/
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tvangsmating og kjøling

Post by Trym N1290 »

bare lufter at jeg har et sånt Flyin` Miata re-route kit som kan vurderes solgt om noen trenger :)
http://www.flyinmiata.com/index.php?sto ... %201994-05
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:
Stalfa wrote: Der viser EGT (eksostemperatur målinger) at man oppnår svært jevn temperatur på de fire sylinderene.
Hvordan holder du kontroll over at EGT er jevn mellom sylindrene?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: Hvordan holder du kontroll over at EGT er jevn mellom sylindrene?
De målingene ble gjort av FFS som har konstruert kompressor-kittet jeg bruker.
Da bruker de en eksosmanifold med påmonterte temperaturgivere på hvert rør ut fra toppen.

Så brukte de en innsugsmanifold som så ut som en sveitserost med masse hull for bensindyser til kjøling.
Da var det bare å prøve seg fram med forskjellige kombinasjoner av dyser og hull.

Resultatet ble en manifold som har to bensindyser til kjøling, en stor og en noe mindre.
EGT viste da svært like verdier mellom de fire sylinderene.

Det nyter jeg godt av nå ...-.
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:
Stalfa wrote: Så brukte de en innsugsmanifold som så ut som en sveitserost med masse hull for bensindyser til kjøling.
Da var det bare å prøve seg fram med forskjellige kombinasjoner av dyser og hull.
Smart. FFS greiene er gode greier.

Men kontroll har du ikke. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: Men kontroll har du ikke. ;)
Null kontroll ...
Tut og kjør :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply