Problem med kjølesystemet

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Trond
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 35
Location: Oslo
Status: Offline

Problem med kjølesystemet

Post by Trond »

Har et merkelig problem med kjølsystemet på min 1997 90HK MX-5, problemet oppstår kun når jeg har kjørt bilen hardt. Typisk eksempel skjedde når jeg for noen dager siden kjørte på motorveien i DK i 130 sonen. Plutselig ble jeg stående i kø og etter en stund i køkjøring/tomgang begynner temperaturen og stige uten at vifta greier å få tempen ned igjen. Har opplevd det samme her i Norge på E18 i 100 sone riktig nok på sommeren.

Ser ingen "kjente" symptomer som kan være feil, har skiftet termostat, vannpumpe, ny radiator og kjører på ny kjøleveske. Men ser at nivået på kjøleveska har minket noe, men ligger over minimum. Rart problem, for jeg opplever ikke dette i bytrafikken i Oslo. Eller får frem provosere dette ved å la bilen stå å gå på tomgang i 15 min, vifta går og holder bilen ved normal temperatur. Vifta stopper riktig nok med en gang jeg stopper bilen, noe jeg gjorde i DK for å prøve å ha kontroll. Skal ikke vifta gå å etterkjøle selv uten tenningen på?

Noen som har noen gode råd eller forslag på hva jeg nå skal lete etter?
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by MX-Jon »

Først en disclaimer; Jeg er ikke bilmekaniker så dette er bare innspill fra min side.

Jeg ville tro at enten kommer ikke varmen til radiatoren, eller så klarer ikke radiatoren å avkjøle godt nok.

For å finne ut om varmen kommer til radiatoren ville jeg prøvd å finne ut hvor varm radiatoren blir, gjerne ved å måle med et IR termometer. Temperaturen skal da være nesten like høy på radiatoren som på blokka. Uten IR termometer kan du evt prøve å åpne radiatorlokket med hansker og beskyttelse (vær obs på sprut/kokhett vann). Da bør det nesten koke der. Da ser du om vannpumpe/kjølevæske/termostat osv gjør jobben sin.

Hvis varme blir transportert til radiatoren men den ikke klarer å kjøle ned når du står stille kan det være problemer med lufttilførsel. Selv om viften går, går den fort nok? Er alle viftebladene intakt? Blåser den luft riktig vei? Er det noe som hindrer luftgjennomstrømning?

Jon
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Image

Jeg (og andre) har skrevet litt om kjøling i denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ng#p175506

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trond
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 35
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by Trond »

Takker virker faktisk som varmen ikke kommer til radiator, kan ta på lokket og øverste radiatorslange er kald. Får finne ut hvor varmen blir av :-)
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by MX-Jon »

Du kunne jo prøve å ta ut termostaten og kjøre uten som en test og se hvordan motoren oppfører seg da. Da finner du ut om termostaten er et problem. Har du fortsatt problem har det ikke noe med termostat å gjøre.

Når du har den ute kunne du også evt koke opp en kjele med vann og termostat og se at den åpner seg som den skal.
Ifølge Erik skal den jo begynne å åpne ved 80-84 grader og være helt åpen ved 95 grader.

Jon
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by Stalfa »

Har du skiftet radiatorlokket?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Trond
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 35
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by Trond »

Nei, tenkte å skifte det likså godt også. Men, det er faktisk ikke noe varme i radiator. Kan ta på radiatorlokket og selve radiatorene etter en tur til jobb hvor jeg kjørte aktivt samt sittet i kø!. Så det virker som at enten er blokkasje, eller at min nyere vannpumpe faktisk er gåen!
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by Steinar »

Et lite skudd i blinde: Det virker som det er noe muffens med termostaten.
(Har en kamerat som for noen år siden klarte å montere termostaten opp ned. Han hadde også kald øvre slange og kald radiator.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by GTX-Lars »

For min del høres det ut som lekkasje frå forbrenningskammer og ut til kjølevatnet. Altså defekt toppakning eller skeiv topp. Toppen kan bli skeiv dersom motoren har blitt for varm. Du kan finne ut av dette ved å ta ein lekkasjetest (leak down test). Søker du på Youtube så finner du ut korleis du gjer den testen. Du kan også måle co i kjølevæske evt berre lukte om den lukter eksos. Håper for din del det ikkje er dette som er gale då...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by obi-one »

Ta ut termostat og kjør en test helt uten denne. Mens motoren er kald (og kun da :wink: ) så kan du da ta av radiatorlokket og se nedi og se at vannpumpa gjør jobben sin.

Du kan også kjøre en tur og sjekke at alle slangene iallefall blir lunkne, vil avhengig av utetemperatur antakelig ikke se at motortemperatur-viseren i dashbordet når "midten engang". Isåfall er det termostaten....

Og så kan du være glad for hvor lett det er å skifte termostat på MX-5, på min familie-Passat fra 1999 så må man løsne og løfte fram hele fronten på bilen :shock: , fjerne generatoren FØR man i det hele tatt får løsnet termostathuset. Håpløst design! :evil:
User avatar
Trond
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 35
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by Trond »

Takker for gode råd! Har nok kjørt med denne feilen siden i fjor vår, kanskje lengre.. Så jeg venter med å utbedre feilen til jeg får en av sommerbilene ut. Har en kammerat som har godt utstyrt verksted hvor jeg gjør jobben, slik at hvis jobben blir så omfattende som GTX-Lars tror kan den stå der en stund. Oppdaterer her når feilen er funnet og utbedret. Håper det bare en enkel liten feil....
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Trond wrote:Takker virker faktisk som varmen ikke kommer til radiator, kan ta på lokket og øverste radiatorslange er kald. Får finne ut hvor varmen blir av :-)
To muligheter da.
Tom for vann eller defekt termostat.
99% sikker på det siste (for du har sikkert husket å fylle vann).
Fikses på 3 minutter ved å fjerne termostaten (som andre også skriver her).

Hvis feilen er borte etter at du fjernet termostaten, så spanderer du på deg en ny en og monterer den.

Prognosen til Lars var svært pessimistisk :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by Agility »

Termostat....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Trond
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 35
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Problem med kjølesystemet

Post by Trond »

Det virker som om det er termostaten, har bestillt ny samt nytt radiatorlokk. Så får vi se om det fikser problemet :-)
Post Reply