1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Moderator: Styremedlemmer
1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Hei,
Ble litt nysjerrig på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41136096
Gått langt og sikkert oppbrukt på mange måter, men etter litt googling ser jeg at denne utgaven har orginal diffbrems, dog av viskosetype. Og den frister litt som bruks og morobil. Hvordan er egentlig denne diffbremsen? Holder den til litt moderat leking? Er ikke noen storburner, og har ikke planer om trimming.
Ble litt nysjerrig på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41136096
Gått langt og sikkert oppbrukt på mange måter, men etter litt googling ser jeg at denne utgaven har orginal diffbrems, dog av viskosetype. Og den frister litt som bruks og morobil. Hvordan er egentlig denne diffbremsen? Holder den til litt moderat leking? Er ikke noen storburner, og har ikke planer om trimming.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
VLSD, eller Viskose Limited Slip Differensial er perfekt på vinterføre siden den fungerer "mykt".
Ulempen med viskose-typen er imidlertid at sperrefunksjonen blir brukt opp.
Hvis diffen har gått 300K, så vil jeg anta at det ikke er så mye igjen av sperrefunksjonen.
Men, You never know ....
Mere om LE og VLSD kan du lese i tråden om Leopold:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8649
(men det kan ta litt tid, 63 sider
)
Erik
Ulempen med viskose-typen er imidlertid at sperrefunksjonen blir brukt opp.
Hvis diffen har gått 300K, så vil jeg anta at det ikke er så mye igjen av sperrefunksjonen.
Men, You never know ....
Mere om LE og VLSD kan du lese i tråden om Leopold:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8649
(men det kan ta litt tid, 63 sider

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3072
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Hvordan er den når den er utslitt, som en åpen diff?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 1000 RPM
- Posts: 122
- Joined: 23 Mar 2012, 08:52
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Viskosediff er vel lameller med olje mellom, som dermed ikke blir "utslitt", man må bare bytte olje. Når det er sagt er det ikke all innmat som kan byttes, ref wikipedia:
Typically a visco-differential that has covered 60,000 miles (97,000 km) or more will be functioning largely as an open differential;[citation needed] this is a known weakness of the original Mazda MX-5 (a.k.a. Miata) sports car. The silicone oil is factory sealed in a separate chamber from the gear oil surrounding the rest of the differential. This is not serviceable; when the differential's behavior deteriorates, the VLSD center must be replaced.
2012 Toyota GT86
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Står vel noe om at det er en "Not servicable unit" eller no i den duren.
Altså, viskose koblingen står kapslet inni et eget hus inni diffhuset.
Pluss: Vanlig olje på diffen går fint.
Minus: Er den utslitt, så er den utslitt.
Edit:
Leste nå hele innlegget ditt Atle.... Der står det jo allerede.
Altså, viskose koblingen står kapslet inni et eget hus inni diffhuset.
Pluss: Vanlig olje på diffen går fint.
Minus: Er den utslitt, så er den utslitt.

Edit:
Leste nå hele innlegget ditt Atle.... Der står det jo allerede.

Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

VLSD duger til herjing med originaleffekt, men knekker relativt fort på 1+ bar ladetrykk.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Hvis du skal teste om det fortsatt er noe liv i VLSD'en:
The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast. Another test for a good VLSD is to jack up the rear with both rear wheels in the air. A good VLSD will turn both rear wheels in the same direction when manually turning the drive shaft. The open unit (or toasted VLSD) will turn the wheels in the opposite directions.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 7200 RPM
- Posts: 3072
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Jeg synes ikke du skal la denne detaljen skremme deg i fra å kjøpe bilen.
Blir det for dårlig eller utslitt så er det alternativer som holder til ditt bruk.
ca 3000-5000 kr for type 2 LSD som vist holder en god bit forbi original effekt.
ca 10,000.- for OS Giken, som holder.
Du får alternativer der imellom også om det er av interesse.
Blir det for dårlig eller utslitt så er det alternativer som holder til ditt bruk.
ca 3000-5000 kr for type 2 LSD som vist holder en god bit forbi original effekt.
ca 10,000.- for OS Giken, som holder.
Du får alternativer der imellom også om det er av interesse.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Og hvis den er utslitt er det jo ikke verre enn at den fungerer som en vanlig åpen diff som vel flesteparten av MX-5'ene har.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Den første testen du nevner funker.MX-Jon wrote:Hvis du skal teste om det fortsatt er noe liv i VLSD'en:
The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast. Another test for a good VLSD is to jack up the rear with both rear wheels in the air. A good VLSD will turn both rear wheels in the same direction when manually turning the drive shaft. The open unit (or toasted VLSD) will turn the wheels in the opposite directions.
Den andre gir ikke nødvendigvis rett resultat.
Ellers er det som du sier ikke noe "katastrofe" om sperrefunksjonen er redusert eller borte, da funker den som en vanlig åpen diff.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1688
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Mazdarati'n har runda 330000 km og har ikke noe problem med VLSD diffen...
Bare sånn til info...
Bare sånn til info...

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Nei. Den er solgt, men ikke til meg. Var allerede en som var å prøvde den igår, og to som ville kjøpe den usett. Er uansett egentlig på jakt etter en mye nyere bil.