Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Bokstavelig talt. Diesel let døvt. Men det kan nok bli ein suksess for dei som nyttar Miata som eit rekreasjonskøyretøy utan forhold til turtall og låt. 2.2 Skyaktiv med 180 hester og over 450 NM burde flytte på seg og gå billig.
Låter ikke alltid døllt. Tidene der diesel må høres ut som en gammel reketråler er forbi.
Men de dieselmotorene som har rå lyd er kanskje ofte vesentlig større i motorvolum enn det som vil være aktuelt i en MX5.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Kanskje man skulle prøve å kjøre en MX-5 på Etanol ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
På sett og vis hadde det ikke vært noen bombe, iom at Miata er en veldig kommersiell modell som har est litt ut. Den finnes med automat og moderne takløsning, og er til enhver tid tilgjengelig i en underskog av "spesialmodeller" som ikke tilfører noe som helst utenom å gi markedsførerne mer arbeid.
Dog hadde den nok ikke solgt særlig på hovedmarkedet USA, ei heller i Asia. Tviler på at det bittelille salget de hadde fått i Europa hadde holdt til å dekke kostnadene.
Selv ikke Porsche, som er en liten produsent med dårlig råd ifht Mazda, har turt å "selge" seg i den grad at de har gitt 911 en dieselmotor (Cayenne er en annen historie). Så jeg skjønner ikke hvorfor en så stor produsent vil vanne ut en av de få merkevarene de har i stallen.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
USA diesel-markedet er på veg opp, VW har mange diesel-biler (inkludert Beetle Cab TDI) og satser på TDI i motorsport. Merceders lanserer sin femte diesel i år i det amerikanske markedet, og BMW er på plass med X3 og X5. Mazda har allereie diesel i USA med sin SkyActiv 2.2 (CX-5 og Mazda 6). Denne satsinga heng tett sammen med eit krav om 54.5 mpg innan 2025. Om det er eit marked som kan presse ein diesel inn i ein Miata så er det det amerikanske.
Nå er det vel opplest og vedtatt at det for Mazda så handler det om vekt nå, så jeg tror både vekt og utseende blir noe helt annet enn NC, og har egentlig tro på at det blir små gjerrige bensinmotorer. Men det gjenstår å se da VW får jo ganske mye ut av de små bensinmotorene sine, vil anta Mazda jobber med det samme.
Ifølge de som har kilder i Mazda så bygges det vel en plattform som er tenkt som en mulighet til fremtidig coupe bil (wankel?) også + at de sparer penger på samarbeidet med Alfa, så de bør absolutt gjøre gode penger på en ny modell.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Joda, jeg følger med og har sett at dieselsalget har tatt seg opp på de tyske merkene i USA. VW er den europeiske produsenten som har vært aktive i markedet lengst med diesel - godt over 30 år.
Men jeg tror ikke diesel blir noen suksess i Miata, da en firerdiesel vil være ganske sjenerende å kjøre for kunder som er vant til stillegående V6ere og V8ere. Dessuten tror jeg ikke f.eks California og New York er så interessert i å få tusenvis av diesel-Miataer surrende rundt i regionen - den lokale forurensningen vil ikke ligne grisen. 70-tallets smog-problem vil gjøre et comeback
Jeg håper Mazda går for sugebensin-motorer og lav vekt/fysisk størrelse. Små turbomotorer vil øke bensinforbruket ifht forgjengeren, og gjøre bilen mer utsatt for havari og økte driftskostnader.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack