Moment veiv og kammer
Moderator: Styremedlemmer
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Moment veiv og kammer
Jeg skal få skiftet reg.-reim og vannpumpe. Er det noen som vet hvilket moment veiv og kammer skal ha?
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
boltene som fester tannhkulene på kammene strammes til 55Nm
bolten som fester tannhjulet til veivtappen strammes til 100Nm
bolten som fester tannhjulet til veivtappen strammes til 100Nm
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
Håper dere snakker om samme motor. 

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
Verdiene er for NA.Stalfa wrote:Håper dere snakker om samme motor.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
Tunga rett i munnen her, short nose eller longnose motor?
Miata Torque Specifications: http://www.miata.net/garage/torque.html
Shortnose, dvs 1990 og tidlig 1991 modell: 108-118 Nm
Longnose, dvs. sen 1991 og nyere: 157-165 Nm
Steinar
Miata Torque Specifications: http://www.miata.net/garage/torque.html
Shortnose, dvs 1990 og tidlig 1991 modell: 108-118 Nm
Longnose, dvs. sen 1991 og nyere: 157-165 Nm
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
Oisann.....Steinar wrote:Tunga rett i munnen her, short nose eller longnose motor?
Miata Torque Specifications: http://www.miata.net/garage/torque.html
Shortnose, dvs 1990 og tidlig 1991 modell: 108-118 Nm
Longnose, dvs. sen 1991 og nyere: 157-165 Nm
Steinar
Jeg har brukt den orange "Enthusiast's Workshop Manual" av Rod Grainger / Pete Shoemark. På baksiden av boken skryter de av at den dekke alle 1597cc fra 1989 til 1984, men de skriver 100Nm og nevner ikke noe om at det er høyere verdier for motorer som er bignose

Så jeg må nok etterstramme min litt. Forskjellen mellom 100Nm og 160Nm er jo ikke akkurat ubetydelig.
Og for å oppklare litt, jeg tror uttrykket longnose benyttes feil her. Slik jeg har forstått det er:
Shortnose er den første motoren til rundt april 1991, bignose kom rundt april 1991 og levde videre.
Longnose er en erstatningsbolt for shortnose motorer som skal være en fiks som skal gjøre ting litt mer holdbart. Men tiltrekkingsmomentet er det samme som shortnose siden det er samme diameter på bolten, bare at den er lengre.
Dvs: Shortnose og longnose har samme moment, mens bignose har høyere moment.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
OK. Mente shortnose og bignose.
MEN: Det morsomme er at det finnes 3 type veiver til 1.6 l motorene: Shortnose, bignose og longnose.
Longnose er ikke en erstatningsbolt for shortnose motorer, men en reservedelsveiv til shortnosemotorer.
Longnoseveiva var tydeligvis aldri montert fra fabrikk, kun reservedelsveiv.
(Har sittet og lest på div. MX5/Miatasider i kveld.)
På longnosemotorene er hele kilen dekt av veiva, på shortnosemotorene stikker noe av kilen ut foran veiva.
Kjøper man en fabrikksny veiv til en tidlig 1.6 får man en longnose.
Alle deler fra en shortnose passer over på en longnose.
Man kan også montere en bignoseveiv i en shortnoseblokk (motorblokkene er helt like), men da må også oljepumpe, fremre motordeksel +++ flere andre deler byttes.
For de som gidder og kan lese tysk er det en bra artikkel om emnet her:
http://www.mx-5.de/html/kurbelwellenpro ... fruhe.html
Bilde 1 viser en tegning av shortnose, bilde 3 en tegning av longnose og bilde 5 en tegning av bignose.
Sånn går no kveldan.
Steinar
MEN: Det morsomme er at det finnes 3 type veiver til 1.6 l motorene: Shortnose, bignose og longnose.
Longnose er ikke en erstatningsbolt for shortnose motorer, men en reservedelsveiv til shortnosemotorer.
Longnoseveiva var tydeligvis aldri montert fra fabrikk, kun reservedelsveiv.
(Har sittet og lest på div. MX5/Miatasider i kveld.)
På longnosemotorene er hele kilen dekt av veiva, på shortnosemotorene stikker noe av kilen ut foran veiva.
Kjøper man en fabrikksny veiv til en tidlig 1.6 får man en longnose.
Alle deler fra en shortnose passer over på en longnose.
Man kan også montere en bignoseveiv i en shortnoseblokk (motorblokkene er helt like), men da må også oljepumpe, fremre motordeksel +++ flere andre deler byttes.
For de som gidder og kan lese tysk er det en bra artikkel om emnet her:
http://www.mx-5.de/html/kurbelwellenpro ... fruhe.html
Bilde 1 viser en tegning av shortnose, bilde 3 en tegning av longnose og bilde 5 en tegning av bignose.
Sånn går no kveldan.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
Sånn var det ja
Takk for oppklaringen.
Og bra artikkel ser det ut som, får prøve skoletysken og google translate skjønner jeg....

Og bra artikkel ser det ut som, får prøve skoletysken og google translate skjønner jeg....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Moment veiv og kammer
I henhold til Rod´s Enthusiast´s Workshop Manual er det 100Nm på veiva, som gjelder for 1,6 literen.MX-Jon wrote:Oisann.....Steinar wrote:Tunga rett i munnen her, short nose eller longnose motor?
Miata Torque Specifications: http://www.miata.net/garage/torque.html
Shortnose, dvs 1990 og tidlig 1991 modell: 108-118 Nm
Longnose, dvs. sen 1991 og nyere: 157-165 Nm
Steinar
Jeg har brukt den orange "Enthusiast's Workshop Manual" av Rod Grainger / Pete Shoemark. På baksiden av boken skryter de av at den dekke alle 1597cc fra 1989 til 1984, men de skriver 100Nm og nevner ikke noe om at det er høyere verdier for motorer som er bignose
Så jeg må nok etterstramme min litt. Forskjellen mellom 100Nm og 160Nm er jo ikke akkurat ubetydelig.
Og for å oppklare litt, jeg tror uttrykket longnose benyttes feil her. Slik jeg har forstått det er:
Shortnose er den første motoren til rundt april 1991, bignose kom rundt april 1991 og levde videre.
Longnose er en erstatningsbolt for shortnose motorer som skal være en fiks som skal gjøre ting litt mer holdbart. Men tiltrekkingsmomentet er det samme som shortnose siden det er samme diameter på bolten, bare at den er lengre.
Dvs: Shortnose og longnose har samme moment, mens bignose har høyere moment.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35