Er det noen som har noen erfaring med kompressor montert på 1,6 og 1,8 ? (Tenker da bare på forskjell på motoren, forutsetter alt annet likt mhp bremser/diff/understell/vekt osv.)
Oppfører de seg på samme måte som uten kompressor slik at 1,6 er en litt mer leken og livlig motor som liker seg på høyt turtall mens 1,8 er litt mer seig med mer krefter og bunndrag selv når man har kompressor?
Hvis man antar at man med kompressor kan øke effekten med opptil 50% på begge motorer burde jo 1,8 gi ca 25hk mer enn 1,6?
Og er det noe som gjør at en av de to er mer egnet for kompressor enn den andre?
Bare lurer litt....
Kompressor på 1,6 kontra 1,8
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Kompressor på 1,6 kontra 1,8
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Kompressor på 1,6 kontra 1,8
Begge funker perfekt med supercharger, eg har brukt 1.6 supercharger på dem begge, da eg byttet til 1.8, men 1.6 hadde mer ladetrykk da den har mindre volum og sikkert pga den hadde høyere komprisjon, så igrunn så gav dem akkurat like mye effekt, men bytter man reimhjul så vil jo 1.8 vera bedre.. 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.