Ratt uten airbag i NB?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569
Status: Offline

Re: Ratt uten airbag i NB?

Post by Hauk »

Jeg skjønner jeg er bra gærn som kjører rundt i en MX-5 som ble levert uten airbag! :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 968

Post by Stalfa »

Hauk wrote:Jeg skjønner jeg er bra gærn som kjører rundt i en MX-5 som ble levert uten airbag! :)
Du er ikke mye gærn. Så der tar du feil. Og siden å ta feil er å ha gærnt ikke være gærn, teller det ikke.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 967

Post by Ørnbjørn »

mojo-91 wrote: Men det er altså det rattet her jeg egentlig vil ha : 8)

Image
Skinnhansker påbudt 8)
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 978

Post by Legendary »

Hva som faktisk er tryggest; med eller uten airbag, kan jo diskuteres i det vide og det brede.

Husk at airbagsystemet som sitter i NA er GAMMELT! Disse ble produsert for å bli byttet hvert tiende år, så hvem vet om det faktisk vil fungere når det gjelder. Du har praktisk talt en 20+ år gammel bombe som kan eksplodere midt i fjeset ditt. Så vidt jeg har forstått har disse gamle airbagene kun én måte å blåse seg selv opp på, og det er fullblæst. Dermed hvis du kolliderer i lavere fart, (men som akkurat er over til at airbagen trigges) kan airbagen potensielt gjøre mer skade enn å være til hjelp.

Nå kjører jeg motorsykkel også, så hva jeg anser som "sikkert" kan jo være noe annet for dere. Jeg føler meg i alle fall svært trygg i mine MX-5, uten airbags. Skulle man kollidere med en semitrailer, som tidligere nevnt, er ikke MX-5 en bil man vil sitte i, airbag eller ikke.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stalfa »

Legendary wrote:Hva som faktisk er tryggest; med eller uten airbag, kan jo diskuteres i det vide og det brede.
Faktisk ikke.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 1062

Post by MX-Jon »

Hauk wrote:Jeg skjønner jeg er bra gærn som kjører rundt i en MX-5 som ble levert uten airbag! :)
http://www.youtube.com/watch?v=lcP00akTP98
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Legendary
4200 RPM
4200 RPM

Post by Legendary »

Stalfa wrote:
Legendary wrote:Hva som faktisk er tryggest; med eller uten airbag, kan jo diskuteres i det vide og det brede.
Faktisk ikke.
Utdyp. Når det gjelder dagens biler er det en helt annen sak.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stalfa »

Legendary wrote: Utdyp. Når det gjelder dagens biler er det en helt annen sak.
Airbag som fungerer er sikrere enn ikke aribag. Airbag som ikke fungerer = ikke ha airbag.

Om man mener at airbagger har blitt bedre de siste 30 årene, så er vel det strengt tatt en annen diskusjon.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
Legendary
4200 RPM
4200 RPM

Post by Legendary »

Stalfa wrote:
Airbag som fungerer er sikrere enn ikke aribag. Airbag som ikke fungerer = ikke ha airbag.

Om man mener at airbagger har blitt bedre de siste 30 årene, så er vel det strengt tatt en annen diskusjon.
Du får si det til henne:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... field.html
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 1062

Post by MX-Jon »

Legendary wrote:
Stalfa wrote:

Du får si det til henne:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... field.html
Jeg har ikke noe statistikk å vise til, men vil vel våge tro tro at airbag's har reddet flere liv (og syn) enn de har tatt.
På samme måte er det sikkert noen som har klart å bli kvalt av sikkerhetsbeltet, men ingen vil vel kjøre uten belte av den grunn.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Legendary
4200 RPM
4200 RPM

Post by Legendary »

MX-Jon wrote: Jeg har ikke noe statistikk å vise til, men vil vel våge tro tro at airbag's har reddet flere liv (og syn) enn de har tatt.
På samme måte er det sikkert noen som har klart å bli kvalt av sikkerhetsbeltet, men ingen vil vel kjøre uten belte av den grunn.
Selvsagt. Poenget mitt er at airbags som sitter i NA er utdatert teknologi, som ikke nødvendigvis vil være til fordel i en eventuell kollisjon. Om man kolliderer er det så mange aspekter som spiller inn, at man i utgangspunktet ikke kan si at det ene er tryggere enn det andre.

F.eks. en jeg vet om som ble kjørt på bakfra, hvor bakruteglasset kom flyvende inn i kabinen og siden airbagen var et par millisekunder for treg til å løse ut, fikk fører slengt mye glass rett tilbake i fjeset.

Om man virkelig skal dra det langt, ville jo det tryggeste i en NA være å ha komplett veltebur, hjelm, kjøredress og HANS-system til enhver tid. Men så er det en gang sånn at det er farlig å leve.
Er overhodet ikke i mot airbags i dagens bilder, de har klart vist at de har en vesentlig sikkerhetsfunksjon. Kunne aldri funnet på å fjerne airbags fra en nyere bil, med mindre den kun skulle blitt brukt i racing.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stalfa »

Legendary wrote:Selvsagt. Poenget mitt er at airbags som sitter i NA er utdatert teknologi
Dog litt mindre utdatert enn å ikke ha airbag. :)

Vet om folk som ikke brukte sikkerhetsseler fordi at de fryktet å sitte fast når bilen sank i havet.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

Jeg kjører også rundt med Rudolf uten airbag.
Men det var slik bilen ble levert.
Jeg kjører også rundt i tre veteranbiler uten airbag

Men jeg har ikke modifisert Beverly slik at en viktig sikkerkomponent ble fjernet.
(det vil jo alltid være noen som mener at airbag, sikkerhetsbelter osv ikke bidrar til økt sikkerhet :roll: )

Som sagt, den dagen jeg får en trailer i fleisen i 100 km/t, så vil jeg bli veldig flau, hvis jeg hadde fjernet airbagen i bilen min p.g.a. utseende.
(hvis jeg hadde vært i stand til å bli flau, da ....)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
NorMaz
0 RPM
0 RPM

Post by NorMaz »

Sorry, men jeg som TS må få lov til å si at det å fjerne sikkerhetsutstyr i biler er ikke tøfft åkke som!
Og jeg er 100% overbevist om at en 20 år gammel airbag er bedre enn ingen airbag.
At den kanskje burde vært byttet er jo så sin sak, akkurat som at brannslukkeren din hjemme bør byttes, for å være på den sikre siden.

Jeg har også veteranbil uten sikkerhetsbelter eller airbager. En stor og amerikansk en sådan, som også mange i den leiren prøver å påstå at den er sikrere enn nye biler, fordi du kan kjøre rett i en fjellvegg og bilen er like hel etterpå......... Eller noe i den dur. Jeg blir like oppgitt hver gang.

Men grunnen til at jeg spurte er at jeg stadig ser MX5 til salgs hvor originalrattet er fjernet, og det koster jo faktisk litt om man må kjøpe et nytt - om ikke annet for å få den EU-godkjent.

BTW; Vi har en ung blondine på jobben som nekter å bruke sikkerhetsbeltet, fordi hun ikke vil bli invalid og sitte som en grønnsak i rullestol resten av livet om hun kolliderer! :shock:
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

NorMaz wrote:BTW; Vi har en ung blondine på jobben som nekter å bruke sikkerhetsbeltet, fordi hun ikke vil bli invalid og sitte som en grønnsak i rullestol resten av livet om hun kolliderer! :shock:
Priceless... Ikke den skarpeste skjeen i toalettmappa.

Når hun fronter i 47 km/t ender hun opp nettopp som en brokkoli, mens "vi andre" går ut av bilen med ei øm skulder/brukket ribbein.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply