Ratt uten airbag i NB?
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
- Status: Offline
Re: Ratt uten airbag i NB?
Jeg skjønner jeg er bra gærn som kjører rundt i en MX-5 som ble levert uten airbag! 

-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
Du er ikke mye gærn. Så der tar du feil. Og siden å ta feil er å ha gærnt ikke være gærn, teller det ikke.Hauk wrote:Jeg skjønner jeg er bra gærn som kjører rundt i en MX-5 som ble levert uten airbag!
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 967
Skinnhansker påbudtmojo-91 wrote: Men det er altså det rattet her jeg egentlig vil ha :![]()

- Legendary
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 978
Hva som faktisk er tryggest; med eller uten airbag, kan jo diskuteres i det vide og det brede.
Husk at airbagsystemet som sitter i NA er GAMMELT! Disse ble produsert for å bli byttet hvert tiende år, så hvem vet om det faktisk vil fungere når det gjelder. Du har praktisk talt en 20+ år gammel bombe som kan eksplodere midt i fjeset ditt. Så vidt jeg har forstått har disse gamle airbagene kun én måte å blåse seg selv opp på, og det er fullblæst. Dermed hvis du kolliderer i lavere fart, (men som akkurat er over til at airbagen trigges) kan airbagen potensielt gjøre mer skade enn å være til hjelp.
Nå kjører jeg motorsykkel også, så hva jeg anser som "sikkert" kan jo være noe annet for dere. Jeg føler meg i alle fall svært trygg i mine MX-5, uten airbags. Skulle man kollidere med en semitrailer, som tidligere nevnt, er ikke MX-5 en bil man vil sitte i, airbag eller ikke.
Husk at airbagsystemet som sitter i NA er GAMMELT! Disse ble produsert for å bli byttet hvert tiende år, så hvem vet om det faktisk vil fungere når det gjelder. Du har praktisk talt en 20+ år gammel bombe som kan eksplodere midt i fjeset ditt. Så vidt jeg har forstått har disse gamle airbagene kun én måte å blåse seg selv opp på, og det er fullblæst. Dermed hvis du kolliderer i lavere fart, (men som akkurat er over til at airbagen trigges) kan airbagen potensielt gjøre mer skade enn å være til hjelp.
Nå kjører jeg motorsykkel også, så hva jeg anser som "sikkert" kan jo være noe annet for dere. Jeg føler meg i alle fall svært trygg i mine MX-5, uten airbags. Skulle man kollidere med en semitrailer, som tidligere nevnt, er ikke MX-5 en bil man vil sitte i, airbag eller ikke.
-
- 7200 RPM
Faktisk ikke.Legendary wrote:Hva som faktisk er tryggest; med eller uten airbag, kan jo diskuteres i det vide og det brede.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 1062
http://www.youtube.com/watch?v=lcP00akTP98Hauk wrote:Jeg skjønner jeg er bra gærn som kjører rundt i en MX-5 som ble levert uten airbag!
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Specialized Stumpjumper

- Legendary
- 4200 RPM
Utdyp. Når det gjelder dagens biler er det en helt annen sak.Stalfa wrote:Faktisk ikke.Legendary wrote:Hva som faktisk er tryggest; med eller uten airbag, kan jo diskuteres i det vide og det brede.
-
- 7200 RPM
Airbag som fungerer er sikrere enn ikke aribag. Airbag som ikke fungerer = ikke ha airbag.Legendary wrote: Utdyp. Når det gjelder dagens biler er det en helt annen sak.
Om man mener at airbagger har blitt bedre de siste 30 årene, så er vel det strengt tatt en annen diskusjon.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Legendary
- 4200 RPM
Du får si det til henne:Stalfa wrote:Airbag som fungerer er sikrere enn ikke aribag. Airbag som ikke fungerer = ikke ha airbag.Legendary wrote: Utdyp. Når det gjelder dagens biler er det en helt annen sak.
Om man mener at airbagger har blitt bedre de siste 30 årene, så er vel det strengt tatt en annen diskusjon.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... field.html
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 1062
Jeg har ikke noe statistikk å vise til, men vil vel våge tro tro at airbag's har reddet flere liv (og syn) enn de har tatt.Legendary wrote:Du får si det til henne:Stalfa wrote:Airbag som fungerer er sikrere enn ikke aribag. Airbag som ikke fungerer = ikke ha airbag.Legendary wrote: Utdyp. Når det gjelder dagens biler er det en helt annen sak.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... field.html
På samme måte er det sikkert noen som har klart å bli kvalt av sikkerhetsbeltet, men ingen vil vel kjøre uten belte av den grunn.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Specialized Stumpjumper
Specialized Stumpjumper

- Legendary
- 4200 RPM
Selvsagt. Poenget mitt er at airbags som sitter i NA er utdatert teknologi, som ikke nødvendigvis vil være til fordel i en eventuell kollisjon. Om man kolliderer er det så mange aspekter som spiller inn, at man i utgangspunktet ikke kan si at det ene er tryggere enn det andre.MX-Jon wrote: Jeg har ikke noe statistikk å vise til, men vil vel våge tro tro at airbag's har reddet flere liv (og syn) enn de har tatt.
På samme måte er det sikkert noen som har klart å bli kvalt av sikkerhetsbeltet, men ingen vil vel kjøre uten belte av den grunn.
F.eks. en jeg vet om som ble kjørt på bakfra, hvor bakruteglasset kom flyvende inn i kabinen og siden airbagen var et par millisekunder for treg til å løse ut, fikk fører slengt mye glass rett tilbake i fjeset.
Om man virkelig skal dra det langt, ville jo det tryggeste i en NA være å ha komplett veltebur, hjelm, kjøredress og HANS-system til enhver tid. Men så er det en gang sånn at det er farlig å leve.
Er overhodet ikke i mot airbags i dagens bilder, de har klart vist at de har en vesentlig sikkerhetsfunksjon. Kunne aldri funnet på å fjerne airbags fra en nyere bil, med mindre den kun skulle blitt brukt i racing.
-
- 7200 RPM
Dog litt mindre utdatert enn å ikke ha airbag.Legendary wrote:Selvsagt. Poenget mitt er at airbags som sitter i NA er utdatert teknologi

Vet om folk som ikke brukte sikkerhetsseler fordi at de fryktet å sitte fast når bilen sank i havet.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
Jeg kjører også rundt med Rudolf uten airbag.Hauk wrote:Jeg skjønner jeg er bra gærn som kjører rundt i en MX-5 som ble levert uten airbag!
Men det var slik bilen ble levert.
Jeg kjører også rundt i tre veteranbiler uten airbag
Men jeg har ikke modifisert Beverly slik at en viktig sikkerkomponent ble fjernet.
(det vil jo alltid være noen som mener at airbag, sikkerhetsbelter osv ikke bidrar til økt sikkerhet

Som sagt, den dagen jeg får en trailer i fleisen i 100 km/t, så vil jeg bli veldig flau, hvis jeg hadde fjernet airbagen i bilen min p.g.a. utseende.
(hvis jeg hadde vært i stand til å bli flau, da ....)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Sorry, men jeg som TS må få lov til å si at det å fjerne sikkerhetsutstyr i biler er ikke tøfft åkke som!
Og jeg er 100% overbevist om at en 20 år gammel airbag er bedre enn ingen airbag.
At den kanskje burde vært byttet er jo så sin sak, akkurat som at brannslukkeren din hjemme bør byttes, for å være på den sikre siden.
Jeg har også veteranbil uten sikkerhetsbelter eller airbager. En stor og amerikansk en sådan, som også mange i den leiren prøver å påstå at den er sikrere enn nye biler, fordi du kan kjøre rett i en fjellvegg og bilen er like hel etterpå......... Eller noe i den dur. Jeg blir like oppgitt hver gang.
Men grunnen til at jeg spurte er at jeg stadig ser MX5 til salgs hvor originalrattet er fjernet, og det koster jo faktisk litt om man må kjøpe et nytt - om ikke annet for å få den EU-godkjent.
BTW; Vi har en ung blondine på jobben som nekter å bruke sikkerhetsbeltet, fordi hun ikke vil bli invalid og sitte som en grønnsak i rullestol resten av livet om hun kolliderer!
Og jeg er 100% overbevist om at en 20 år gammel airbag er bedre enn ingen airbag.
At den kanskje burde vært byttet er jo så sin sak, akkurat som at brannslukkeren din hjemme bør byttes, for å være på den sikre siden.
Jeg har også veteranbil uten sikkerhetsbelter eller airbager. En stor og amerikansk en sådan, som også mange i den leiren prøver å påstå at den er sikrere enn nye biler, fordi du kan kjøre rett i en fjellvegg og bilen er like hel etterpå......... Eller noe i den dur. Jeg blir like oppgitt hver gang.
Men grunnen til at jeg spurte er at jeg stadig ser MX5 til salgs hvor originalrattet er fjernet, og det koster jo faktisk litt om man må kjøpe et nytt - om ikke annet for å få den EU-godkjent.
BTW; Vi har en ung blondine på jobben som nekter å bruke sikkerhetsbeltet, fordi hun ikke vil bli invalid og sitte som en grønnsak i rullestol resten av livet om hun kolliderer!

- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Priceless... Ikke den skarpeste skjeen i toalettmappa.NorMaz wrote:BTW; Vi har en ung blondine på jobben som nekter å bruke sikkerhetsbeltet, fordi hun ikke vil bli invalid og sitte som en grønnsak i rullestol resten av livet om hun kolliderer!
Når hun fronter i 47 km/t ender hun opp nettopp som en brokkoli, mens "vi andre" går ut av bilen med ei øm skulder/brukket ribbein.