effektanlegg

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

steffen
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Post by steffen »

aah takk Espen

Jackson Racing High Flow Catalytic Converter

Note: Complete with instructions, gaskets and hardware.
Not legal in California :mrgreen:

Edit: tar det lang til å bestille fra miatamania?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Hvis du får det sendt med BAX skal det ta ca 1 uke fra de sender det! "dør til dør" men jeg blir ikke skuffet om det går noen dager mer.... :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Okey :)

Borla Stainless Steel Cat-Back Exhaust System $429.95

Dual Tip Cat Back Exhaust By Borla $379.95

Hvorfor i alle dager er dobbeleksosen billigere?!

Skal jeg først kjøpe high flow katalysator, kjøper jeg selvsagt også selve effektanlegget på miatamania. Men frakta blir vel dyr? Sorry for at jeg stiller så mye spørsmål..
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

steffen wrote:Okey :)

Borla Stainless Steel Cat-Back Exhaust System $429.95

Dual Tip Cat Back Exhaust By Borla $379.95

Hvorfor i alle dager er dobbeleksosen billigere?!

Skal jeg først kjøpe high flow katalysator, kjøper jeg selvsagt også selve effektanlegget på miatamania. Men frakta blir vel dyr? Sorry for at jeg stiller så mye spørsmål..
aner ikke hvorfor den er billigere... men har du sett nederst på forrige side...? (om frakt..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Tror jeg bare tar en spansk en og kaster på en Mk1 Cat By-Pass Pipe, 1.6 or 1.8.
Image

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/461

The removal of the catalytic convertor WILL result in a dramatic increase in exhaust noise! Some like it, others do not. Beware! :mrgreen:
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Jeg vil ikke anbefale NOEN å skifte til JR FreeFlow katalysatoren. Jeg merket ca. ingenting av effekt når jeg skiftet til en slik. (dette var på en helt original motor). Hadde jeg kunne gjort om på noe, hadde jeg ALDRI giddet å bruke pengene på den..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

HansT: takk for informasjonen. Du merket vel kanskje at lyden ble grovere og høyere med jr freeflow kat.? Blir nok bare en catbypasspipe på meg :)
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM

Post by Slurfi »

Jeg har montert JR cat på min bil, kjøpte den vel egentlig fordi jeg ikke hadde katalysator fra før av. Bilen ble nå merkbart stillere etter montering av cat.. har kjørt med testpipe siden jeg fikk bilen. Ble fin lyd av dette og sikkert noe effekt, men etter montering av borla dual tip exhaust syntes jeg lyden ble litt i overkant kraftig.. hørtes til tider ut som et romskip som lettet.. :P Lyden ble litt roligere og mye finere med cat og borla'en, høres ikke lenger ut som jeg har 400 hester..
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

HansT wrote:Jeg vil ikke anbefale NOEN å skifte til JR FreeFlow katalysatoren. Jeg merket ca. ingenting av effekt når jeg skiftet til en slik. (dette var på en helt original motor). Hadde jeg kunne gjort om på noe, hadde jeg ALDRI giddet å bruke pengene på den..
Jeg synes det var verd pengene, er kat'en fesen likevel så hvorfor ikke kjøpe JR sin i stedet for en original..?

Som sagt så monterte jeg CAI og kjørte med den noen dager for så å bytte CAT... jeg likte godt begge forandringene!

...min onkel hadde samme opplevelse med sin '95, og jeg tror sannelig Ole ble fornøyd også....!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

EspenSort92 wrote:Jeg synes det var verd pengene, er kat'en fesen likevel så hvorfor ikke kjøpe JR sin i stedet for en original..?
Selvsagt... hvis en er NØDT til å bytte kat så hvorfor ikke.... men hvis det er HK og mer effekt, så spar pengene til noe annet........
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

HansT wrote: Selvsagt... hvis en er NØDT til å bytte kat så hvorfor ikke.... men hvis det er HK og mer effekt, så spar pengene til noe annet........
Man får litt bedre lyd på kjøpet også, jeg skal ikke krangle på effekt men jeg tror man får noe, men jeg har ikke tatt dyno med og uten! har du?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

EspenSort92 wrote:
HansT wrote: Selvsagt... hvis en er NØDT til å bytte kat så hvorfor ikke.... men hvis det er HK og mer effekt, så spar pengene til noe annet........
Man får litt bedre lyd på kjøpet også, jeg skal ikke krangle på effekt men jeg tror man får noe, men jeg har ikke tatt dyno med og uten! har du?
Da gir jo en testpipe/Cat By-Pass Pipe så å si samme effekten + lyd. Noen som har en slik å selge meg? :mrgreen:
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg kjørte N/A en god stund med MX5parts sin testpipe før turboen kom på.
Den eneste forskjellen jeg merket var at lyden får en mere "raspete" tone. Ikke noe særlig egentlig. Effekten i følge "the ass dyno" var som før.
Med turbo derimot vil jeg tro det har en del å si da det går en del mer luft igjennom der og man eliminerer problemet med at kat går tett/ødelegges av høyere eksostemp/fetere blanding. Kjekt å ha en fungerende kat man kan slenge i ved godkjenning osv.

FM sin testpipe har en annen utforming som fjerner denne raspelyden.
Hadd jeg kjørt N/A ville jeg kjøpt denne eller fjærnet innmaten i en gåen Kat i stedet.
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Saken er at jeg skal ha et effektanlegg, men vurderer å tillegg en sportcat eller testpipe for å få litt ekstra effekt.

Edit: hvor får man kjøpt FM sin testpipe?
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Denne gir mye svar på hvor mye en kan forvente av HK ved bl.a. å bytte de ulike delene på eksosanlegget.

Fyren anbefaler bl.a. IKKE å bytte kat.. (siste linje i punkt 2.)

http://members.aol.com/solomiata/CheapHP.html

Dette gjelder selvfølgelig ikke når en snakker om turbo eller kompressor biler med overtrykk..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply